www.profamilia.ro /liturgie.asp?predici=munachitreime
 
 LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Asemenea lui Dumnezeu
Duminica Sfintei Treimi, 11 iunie 2006
Lecturi: Dt 4,32-34.39-40 Ps 32 Rom 8,14-17 Mt 28,16-20
pr. Ernest Munachi Ezeogu

Exista o istorioara despre Sf. Augustin de Ippona, mare filozof si teolog. El era preocupat de doctrina Sfintei Treimi. Dorea foarte mult sa înteleaga doctrina despre Dumnezeul Unic în trei Persoane, pentru a-l explica logic. Într-o zi mergea pe malul marii si reflecta la aceasta problema. A vazut deodata un copil jucându-se singur. Facuse o gaura în nisip, alerga la mare cu o mica galetica, lua apa, alerga înapoi si golea apa în groapa din nisip. Fugea iarasi la mare, iar lua apa, iar o golea în gaura din nisip. Augustin s-a apropiat de el si l-a întrebat: "Ce faci tu aici?" "Încerc sa golesc marea în aceasta gaura." Augustin l-a întrebat mirat: "Cum poti sa crezi ca marea imensa ar putea fi golita în aceasta mica gaura cu aceasta galetica mica?" A primit raspunsul copilului: "Dar tu, cum crezi ca cu capul tau mic poti cuprinde imensitatea lui Dumnezeu?" Si copilul a disparut. Isus a vorbit despre Tatal care l-a trimis pe El si despre Duhul Sfânt care urma sa fie trimis de El. Isus a mai spus ca Tatal i-a dat Lui tot ceea ce are si ca El, la rândul Lui, a dat Spiritului Sfânt tot ce a primit de la Tatal. Vedem astfel unitatea de scop între Persoanele Sfintei Treimi.

În istoria mântuirii de regula atribuim creatia Tatalui, rascumpararea Fiului si sfintirea Duhului Sfânt. Cu toate acestea, desi sunt distincti ca Persoane, nici Tatal si nici Fiul si nici Duhul Sfânt nu exista si nici nu actioneaza în izolare de celelalte doua Persoane ale Sfintei Treimi. Asemenea lui Augustin, poate nu vom putea sa întelegem cum "functioneaza" Sfânta Treime, dar mai important este sa întelegem de ce este asa. De ce Dumnezeu ne reveleaza acest mister privitor la natura Fiintei Supreme? Importanta acestei doctrine se afla în urmatorul fapt: noi suntem creati dupa chipul lui Dumnezeu si de aceea cu cât îl întelegem mai mult pe Dumnezeu cu atât ne întelegem mai mult pe noi însine. Expertii în religie ne spun ca oamenii au cautat mereu sa fie asemenea zeilor carora le aduceau cult. Oamenii care adorau un zeu razboinic tindeau sa fie razboinici; oamenii care adorau un zeu al placerilor cautau ei însisi placerea. Dupa cum era zeul, asa si adoratorii lui. De aceea mai important pentru noi este sa ne întrebam astazi aceasta: Ce ne spune doctrina despre Sfânta Treime despre Dumnezeul pe care îl adoram si ce spune despre felul de oameni care trebuie sa fim? La aceasta întrebare as avea doua idei sa vi le împartasesc.

(1) Dumnezeu nu exista într-un individualism solitar ci într-o comunitate de iubire si împartasire. Dumnezeu nu este un singuratic. Aceasta înseamna ca un crestin în cautarea desavârsirii (Matei 5,48) trebuie sa evite orice tendinta de izolationism. Idealul spiritualitatii crestine nu este acela al fugii de lume, dupa cum fac unele traditii monastice budiste în cautarea sfinteniei prin retragerea în Himalaya, departe de oameni si de societate.

(2) Adevarata iubire cere trei parteneri. Va amintiti ca se spune: "Doua înseamna companie, trei este o multime." Sfânta Treime ne arata ca trei este comunitatea, trei este iubirea în maximul ei; trei nu înseamna multime. Sa luam un exemplu de lânga noi. Când barbatul A o iubeste pe femeia B, iubirea lor este pecetluita de aparitia copilasului C. Tata, mama si copil - iubirea când se desavârseste devine o treime.

Noi suntem facuti dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Asa dupa cum Dumnezeu este Dumnezeu doar într-o relatie trinitara, si noi putem sa fim pe deplin umani doar într-o relatie de trei parteneri. Eul nostru are nevoie sa fie într-o relatie orizontala cu ceilalti si o relatie verticala cu Dumnezeu. În acest fel viata noastra devine trinitara asemenea vietii lui Dumnezeu. Atunci descoperim ca asa-numitul principiu individualist "Eu-cu-mine" acceptat în societatea moderna lasa mult de dorit. Doctrina Preasfintei Treimi ne provoaca sa adoptam mai degraba principiul Eu-si-Dumnezeu-si-aproapele. Sunt crestin în masura în care traiesc într-o relatie de iubire cu Dumnezeu si cu alti oameni. Fie ca harul Preasfintei Treimi sa ne ajute sa alungam orice urma de egoism din vietile noastre si sa traim în iubirea fata de Dumnezeu si fata de aproapele.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/liturgie.asp?predici=munachitreime
Vă rugăm să respectați drepturile de autor