www.profamilia.ro /liturgie.asp?predici=munachi22an
 
 LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins De la evitare la implicare
Duminica a XXII-a de peste an, 3 septembrie 2006
Lecturi: Dt 4,1-2.6-8 Ps 14 Iac 1,17-18.21b-22.27 Mc 7,1-8a.14-15.21-23
pr. Ernest Munachi Ezeogu

Doi calugari, fratele Francisc si unul mai batrân, mergeau pe un drum de tara, într-o zi ploioasa. Pe drum au vazut la un moment dat o frumoasa tânara, îmbracata în matasuri, care nu îndraznea sa treaca drumul datorita noroiului de pe drum. "Haide", îi spune fratele Francisc, "te trec eu." A luat-o în bratele sale puternice si a trecut-o drumul. Cei doi calugari au mers apoi mai departe, în liniste, pâna la manastirea lor. În cele din urma calugarul batrân nu s-a mai putut abtine: "Calugarii nu ar trebui sa stea lânga tinere", a spus el, "mai ales lânga tinere frumoase si atragatoare ca aceea! De ce ai ajutat-o?" "Draga frate", a spus fr. Francisc, "eu am dus fata de pe o parte pe alta a drumului, dar tu ai adus-o pâna în manastire!" Cu gândul, desigur...

În acesti doi calugari vedem cele doua frecvente cai de abordare a spiritualitatii crestine, respectiv evitarea si implicarea. Spiritualitatea evitarii subliniaza îndeplinirea cu devotiune a obligatiilor religioase, si fuge de cei priviti ca pacatosi, de teama ca nu cumva acestia sa contamineze. Tinta ei este sa ne tina separat de lume, nici gând sa schimbe lumea sau sa încerce macar asa ceva. Spiritualitatea implicarii, pe de alta parte, subliniaza solidaritatea activa cu pacatosii. Nu fuge de ei, ci alearga sa le întinda o mâna, crezând cu tarie ca este mai bine sa aprinzi o lumânare decât sa blestemi întunericul. Echilibrul în spiritualitatea crestina presupune reconcilierea acestor doua tendinte, punerea lor în armonie. Dupa cum ne spune Iacob: "Religiozitatea curata si fara pata înaintea lui Dumnezeu si a Tatalui este aceasta: a-i vizita pe orfani si pe vaduve în necazurile lor (implicarea) si a se pastra nepatati de lume (evitarea)" (Iacob 1,27).

În Evanghelia de astazi, fariseii si carturarii vorbesc despre spiritualitatea evitarii. Atentia lor cade asupra respectarii ritualului. Plângerile lor privitoare la mâncatul cu mâinile nespalate nu au de-a face cu igiena personala. Ei sunt interesati de ritualul spalarii mâinilor pentru ca ei credeau ca astfel se apara puritatea ritualica a evreilor de presupusa impuritate a neamurilor. Nerespectarea prescriptiilor de catre discipolii lui Isus facea mai neclara distinctia dintre evrei si neamuri, ca si cum ar fi fost tot una. Isus apara aceasta spiritualitate a includerii "proscrisilor" cu cuvinte ferme: "Ascultati-ma cu totii si întelegeti! Nu este nimic în afara omului care, intrând în el, sa-l poata face impur, însa cele care ies din om, acelea îl fac pe om impur" (Marcu 7,14-15).

Prin aceasta afirmatie, Isus a demolat întreaga constructie a fobiei religioase de atunci, alungând teama de oamenii ce nu sunt ca noi. Neamurile nu îi fac mai impuri pe evrei decât evreii pe neamuri. Nimic si nimeni din afara persoanei nu poate sa murdareasca o persoana. Daca în jurul tau vezi murdarie, poate fi pentru ca tu o duci acolo. O persoana cu mintea curata nu vede decât curat peste tot, în toti si în toate. Am putea sa extindem putin frumoasa fericire spusa noua de Isus: "Fericiti sunt cei curati cu inima, pentru ca ei îl vor vedea pe Dumnezeu peste tot, în toti si în toate". Nu ne miram atunci ca Isus nu a ezitat sa atinga un lepros, sa manânce cu pacatosii, sa lase o femeie "necurata" sa se atinga de el. S-a apropiat atât de mult de oamenii cu o reputatie proasta încât a primit si o porecla: "prietenul vamesilor si al pacatosilor" (Matei 11,19).

Astazi este o zi potrivita pentru a mai ne analiza odata orientarea spirituala. Cultivam o spiritualitate a evitarii, ca batrânul calugar care ar fi lasat o tânara pe marginea drumul doar pentru a respecte niste reguli de om concepute si pentru a nu-si compromite sfintenia? Daca da, Evanghelia de astazi ne provoaca sa fim mai mult asemenea fratelui Francisc, care a întins mâna spre cei aflati în nevoie, stiind ca daca nu esti deja murdar în inima, atunci nimeni si nimic din afara nu te poate murdari.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/liturgie.asp?predici=munachi22an
Vă rugăm să respectați drepturile de autor