www.profamilia.ro /liturgie.asp?predici=munachi21an
 
 LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins La cine vom merge?
Duminica a XXI-a de peste an, 27 august 2006
Lecturi: Ios 24,1-2a.15-17.18b Ps 33 Ef 5,21-32 In 6,60-69
pr. Ernest Munachi Ezeogu

Un cântec religios spune "M-am hotarât sa îi urmez lui Isus. Nu exista întoarcere!" Pentru unii este greu de înteles cum cineva s-ar putea angaja pe un drum, fara întoarcere, când nu putem sti mâine ce se mai întâmpla, ce ne poate zdruncina ceea ce credem astazi. Dar credinta înteleasa ca angajament total, ca punere a vietilor noastre în mâinile lui Dumnezeu, difera de credinta înteleasa ca acceptare intelectuala a afirmatiilor doctrinale. Crestinul adevarat poate sa aiba probleme în întelegerea unor învataturi ale Bisericii, ramânând în acelasi timp credincios lui Cristos si Bisericii Sale.

În filmul "Fiddler on the Roof" ("Lautarul de pe acoperis"), personajul principal era Tevye, un taran evreu, care traia cu sotia si cu cinci fete în Rusia tarista, într-o perioada de mari schimbari, inclusiv în relatia dintre sexe. Mai întâi una dintre fiice anunta ca ea si un croitor se vor casatori, desi Tevye o promisese macelarului din sat. Initial Tevye nu vrea sa auda de planurile fiice ei, dar dupa ce se cugeta îndelung decide sa îsi dea fata tânarului care o iubeste. O a doua fata îsi alege la fel singura sotul, un revolutionar idealist. Din nou Tevye este dezamagit si se opune, si din nou dupa o lupta interioara accepta casatoria. În fine, o a treia fata se îndragosteste de un tânar care nu era evreu. Tevye se afla în fata unei dileme dificile: nici pe ceilalti tineri nu i-a dorit pentru fetele lui, dar erau cel putin evrei. Acum însa... "Cum as putea sa întorc spatele credintei mele, poporului meu?", se întreaba el. "Daca fac compromisul acesta, nu mai sunt eu!" Tevye s-a oprit putin si a continuat apoi: "Pe de alta parte..." S-a oprit din nou si apoi a strigat: "Nu, nu exista un pe de alta parte!"

Majoritatea oamenilor considera absolut normal ca atunci când iei o decizie sa o analizezi pe toate fetele: "pe de o parte... pe de alta parte..." Evanghelia de astazi ne aminteste ca nu este cazul sa relativizam totul. În probleme de credinta ajungem la un moment dat sa descoperim, asemenea lui Tevye, ca nu exista "pe de alta parte", nu exista o alta optiune, nu exista o alta cale. Nu exista decât calea buna si calea gresita. În acest mod îl vedem pe Petru si pe ceilalti apostoli raspunzând la criza de credinta pe care ne-o prezinta Evanghelia de astazi.

"Când au auzit, multi dintre discipolii lui au zis: 'Greu este cuvântul acesta! Cine poate sa-l asculte?' ... Dupa aceasta, multi dintre discipolii lui s-au retras si nu mai mergeau cu el." Isus le explicase discipolilor sai doctrina Euharistiei, adica faptul ca El îsi va continua prezenta în mijlocul lor sub forma pâinii si vinului. Nu prea avea sens ceea ce spunea Isus. Îi credea Isus canibali care sa manânce carne de om? Sau vrajitoare ca sa bea sângele semenilor? Dificultatea întelegerii acestei învataturi a lui Isus i-a aruncat pe discipolii Sai într-o criza la care multi au raspuns întorcându-i spatele. Acum au mai ramas doar discipolii apropiati ai lui Isus, cei doisprezece. Isus s-a întors spre ei si i-a întrebat: "Nu cumva vreti sa plecati si voi?" Petru raspunde în numele grupului: "Doamne, la cine sa mergem? Tu ai cuvintele vietii vesnice, iar noi am crezut si am cunoscut ca tu esti sfântul lui Dumnezeu."

Care este diferenta dintre Petru si ceilalti apostoli, care au ramas cu Isus, si ceilalti discipoli, care l-au parasit? Petru si ceilalti apostoli nu întelegeau doctrina euharistica, expusa lor de Cristos, mai mult decât ceilalti discipoli. Si ei, ca si ceilalti, nu reuseau sa înteleaga prea bine cum vine aceasta sa manânci trupul si sa bei sângele cuiva. Dar asemanarea se opreste aici. Diferenta esentiala sta în atitudinea lui Petru: faptul ca nu întelegea complet o învatatura a lui Isus nu a fost pentru el un motiv suficient de serios pentru a renunta la a-l urma pe Învatator. Ceilalti discipoli îl vedeau probabil pe Isus ca o cale între multe altele, si de aceea daca nu erau de acord cu ceva considerau ca pot merge mai departe si sa caute pe altcineva, care sa le placa. Petru, dimpotriva, îl vedea pe Isus ca singura cale, ca pe unicul mesager al lui Dumnezeu. El a considerat ca este mai bine sa îi urmeze lui Isus chiar si fara sa priceapa intelectual lucrurile, decât sa porneasca în cautarea întelegerii intelectuale cu pretul pierderii lui Isus.

Prea multi crestini astazi merg pe urmele discipolilor care au plecat pentru ca nu au putut fi de acord cu o învatatura sau cu alta. Stim ca credinta nu se opune întelegerii, dar nu exista nici o garantie ca crezând vom întelege toate. Evanghelia de astazi este de aceea o invitatie la a pune credinta înaintea si deasupra întelegerii, asa dupa cum au facut Petru si ceilalti apostoli; o invitatie la a nu pune întelegerea înainte si deasupra credintei, asa dupa cum au facut discipolii infideli care l-au parasit pe Isus.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/liturgie.asp?predici=munachi21an
Vă rugăm să respectați drepturile de autor