www.profamilia.ro /liturgie.asp?predici=dumsecbranzaconiaris
 
 LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Reteta în trei parti a lui Cristos pentru Post
Duminica Izgonirii lui Adam din Rai, 5 martie 2006
Lectura: Matei 6,14-21
pr. Anthony M. Coniaris

În Evanghelia de astazi, Domnul nostru Isus Cristos ne ofera o reteta în trei parti pentru Post: iertarea, postul si adunarea de comori în ceruri. Mai întâi iertarea. Problema cu lumea noastra de astazi este ca am construit prea multe ziduri. Cortina de Fier. Cortina de Bambus. Ziduri între rase. Ziduri între soti si sotii, între parinti si copii. Ziduri între oameni si Dumnezeu. Unul dintre cele mai bune moduri de a darâma aceste ziduri este iertarea.

Sa începem cu zidurile dintre om si Dumnezeu. Aceste ziduri sunt construite de pacat. În timpul Postului Mare, Biserica ne cheama sa privim la Crucea lui Isus si la marea sa milostivire. Ea ne invita sa venim la Cristos în Post, în marele Sacrament al Spovezii, sa schimbam pacatele noastre cu bogatiile harurilor Sale, sa gustam si sa experimentam noi însine dulceata iubirii Sale plina de iertare. Primind iertarea Sa, Dumnezeu ne cheama sa îi iertam pe toti cei care ne-au ranit si sa cautam sa obtinem iertarea celor pe care noi i-am ranit. Dumnezeu ne ofera iertarea Sa în mod generos. Dar iertarea Sa ne obliga sa îi iertam pe ceilalti.

Tocmai aceasta ne spune Isus în lectia din Evanghelia de astazi: "Ca de veti ierta oamenilor greselile lor, ierta-va si voua Tatal vostru Cel ceresc; iar de nu veti ierta oamenilor greselile lor, nici Tatal vostru nu va va ierta greselile voastre". Crestinismul începe cu iertarea din partea Domnului nostru. Dar nu se încheie aici. Pentru ca am fost iertat si zilnic sunt iertat de Dumnezeu pentru multele mele pacate, sunt obligat sa îi iert pe ceilalti. Astfel Postul Mare devine un timp pentru a darâma zidurile în primul rând dintre om si Dumnezeu si apoi între semeni - ziduri create de dusmanie si ura; ziduri mai tari decât otelul sau betonul; ziduri pe care doar iertarea le poate distruge.

Pr. Alexander Schmemann a scris: "Triumful pacatului, principalele semne ale domniei sale asupra lumii, sunt diviziunile, opozitiile, separarile, ura. De aceea, prima spartura în aceasta fortareata a pacatului este iertarea: întoarcerea la unitate, solidaritate, iubire. A ierta înseamna a pune între mine si 'dusmanul' meu iertarea radianta a lui Dumnezeu Însusi. A ierta înseamna a respinge impasurile fara speranta ale relatiilor umane si a le raporta la Cristos. Iertarea este cu adevarat o 'patrundere' a Împaratiei în aceasta lume decazuta si pacatoasa". Prima noastra provocare pentru Post este deci aceea de a primi iertarea lui Dumnezeu si de a ierta.

 

Postul.

A doua parte a retetei Domnului nostru pentru Postul Mare consta în a posti: "Când postesti, unge capul tau si fata ta o spala, ca sa nu te arati oamenilor ca postesti, ci Tatalui tau care este în ascuns, si Tatal tau, Care vede în ascuns, îti va rasplati tie".

Exista multe motive cât se poate de justificate pentru a posti, însa principalul este iubirea. Iubirea a fost unul dintre principalele scopuri ale postului în Biserica primara. De exemplu, atunci când crestinatatea avea mai putin de un secol, un scriitor crestin, Hermas, a scris un interviu cu un înger despre post. Întrebat ce fel de post tine, Hermas a raspuns ca posteste în modul în care se obisnuieste. Îngerul nu a fost impresionat. A raspuns ca Hermas nu avea nici cea mai mica idee de ce înseamna un post autentic crestin, si ca ceea ce facea el era inutil. Îngerul a continuat spunând ca daca dorim ca postul sa aiba un sens, trebuie sa tinem o socoteala atenta câti bani economisim cu el, si sa dam aceste economii saracilor si nevoiasilor.

Un alt crestin din perioada de început a Bisericii, Aristides, scrie în "Apologetica" sa: "Daca exista un sarac între crestini si ei nu au posibilitatea sa îl ajute, postesc doua sau trei zile si dau mâncarea pe care au economisit-o prin post persoanei flamânde". Acesta este postul pe care suntem chemati sa îl practicam în timpul Postului Mare care începe mâine. Suntem chemati sa postim nu doar din motive de auto-control si rugaciune, ci si pentru motivul iubirii: a ne refuza noua însine ceva pentru a putea sa dam ceea ce am economisit unei persoane aflate în nevoi.

O familie a decis sa manânce doar orez la o masa, o data pe saptamâna, în timpul Postului, deoarece aceasta este hrana zilnica a milioane de persoane defavorizate din lume. Desigur, orezul era gatit putin mai deosebit. Nu era doar o fiertura apoasa, ca în tarile sarace. Când s-a încheiat Postul, aceasta familie s-a hotarât sa continue practica de a servi, o data pe luna, doar orez la cina. Cei 2,50 dolari pe care îi economiseau erau pusi într-un plic special pentru a fi dat prin Biserica saracilor din lume. Ar fi putut obtine banii renuntând la vreun lux, dar au simtit ca mâncarea de orez i-a ajutat sa se identifice cu aceia pe care doreau sa îi ajute. O data pe saptamâna în timpul Postului - si o data pe luna dupa aceea - ei simteau gustul foametei pentru a-i ajuta sa îsi aminteasca atât de belsugul pamântului lor cât si de situatia disperata a acelora care nu au acces la un astfel de belsug.

Domnul Dumnezeu a spus prin profetul Isaia: "Nu stiti voi postul care Îmi place?... Împarte pâinea ta cu cel flamând, adaposteste în casa pe cel sarman, pe cel gol îmbraca-l..." (Isaia 58,6-7). Acesta este postul placut lui Dumnezeu. Triodul care contine slujbele Bisericii noastre pentru Postul Mare spune urmatoarele despre aceasta perioada: Postul primaverii a sosit, lumina pocaintei... Sa primim vestea Postului cu bucurie! Caci daca parintele nostru Adam ar fi postit, nu am fi pierdut Paradisul... Postind trupeste, fratilor, sa postim si sufleteste; sa pierdem orice urma de faradelege, sa rupem orice legatura pacatoasa, sa împartim celor flamânzi pâinea si sa primim în casele noastre pe cei care nu au acoperis deasupra capului, pentru ca sa putem primi milostivire mare de la Cristos Dumnezeul nostru.

 

Comori în ceruri.

Dupa iertare si post, a treia parte a retetei lui Cristos pentru Postul Mare este exprimata în aceste cuvinte ale Sale: "Nu va adunati comori pe pamânt, unde molia si rugina le strica si unde furii le sapa si le fura. Ci adunati-va comori în cer, unde nici molia, nici rugina nu le strica, unde furii nu le sapa si nu le fura. Caci unde este comoara ta, acolo va fi si inima ta." Întrebarea pe care Dumnezeu ne-o pune în Evanghelia de astazi este: Ce comori v-ati adunat în ceruri? Ce garantii aveti pentru când veti fi în ceasul de pe urma? Ce veti putea sustine ca este al vostru când veti fi înaintea tronului lui Dumnezeu? Dumnezeu vrea sa ne spuna ca trebuie sa ne traim pe deplin vietile pe acest pamânt, dar si ca trebuie sa le traim ca o pregatire pentru viata de apoi.

Întrebarea pe care trebuie sa ne-o punem noua însine este: Ne adunam comori doar pentru aceasta viata? sau folosim aceasta viata pentru a aduna comori eterne, comori pe care sa le putem lua cu noi dincolo, comori care vor fi ale noastre pentru vesnicie? Toate comorile noastre de pe pamânt - a spus Isus - vor dura doar cât va dura aceasta viata. Ele sunt trecatoare. Vor ajunge toate la groapa de gunoi. Dar în Isus gasim comori adevarate care nu îsi vor pierde niciodata valoarea. Care sunt câteva dintre aceste comori pe care Dumnezeu ne cere sa le adunam, comori care îi sunt placute Lui, comori pe care le putem lua cu noi, comori care ne aduc satisfactie în vesnicie?

Exista comoara iubirii. "De as grai în limbile oamenilor si ale îngerilor, iar dragoste nu am, facutu-m-am arama sunatoare si chimval rasunator. Si de as avea darul proorociei si tainele toate le-as cunoaste si orice stiinta, si de as avea atâta credinta încât sa mut si muntii, iar dragoste nu am, nimic nu sunt. Si de as împarti toata avutia mea si de as da trupul meu ca sa fie ars, iar dragoste nu am, nimic nu-mi foloseste... Si acum ramân acestea trei: credinta, nadejdea si dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea." A fi bogat în iubire înseamna a fi cu adevarat bogat.

Exista comoara iertarii. Cele mai puternice ziduri dintre oameni si dintre natiuni nu sunt construite din fier sau otel, ci sunt create de teama, ura si prejudecati. Singurul mod de a darâma aceste ziduri este prin practicarea iertarii. A fi bogat în iertare înseamna a fi cu adevarat bogat.

Exista comoara de a-l cunoaste personal pe Isus ca Domnul si Mântuitorul nostru. "Aceasta este viata vesnica: Sa Te cunoasca pe Tine, singurul Dumnezeu adevarat, si pe Isus Cristos pe Care L-ai trimis" (Ioan 17,3). "Dar cele ce îmi erau mie câstig, acestea le-am socotit pentru Cristos paguba. Ba mai mult: eu pe toate le socotesc ca sunt paguba, fata de înaltimea cunoasterii lui Cristos Isus, Domnul meu, pentru Care m-am lipsit de toate si le privesc drept gunoaie, ca pe Cristos sa dobândesc" (Filipeni 3,7-8).

Postul este un timp pentru a întari relatia cu cea mai importanta persoana din univers: Domnul Isus, prin rugaciuni mai multe în fiecare zi, prin citirea zilnica a cuvântului Sau în Sfânta Scriptura, prin Împartasania frecventa, prin participarea la slujbele speciale din Post. Vietile noastre sunt agitate de numeroase activitati neesentiale care conduc la atacuri de cord si caderi nervoase. Postul este un timp pentru a plivi si a anula unele dintre aceste activitati care nu sunt necesare si a crea timp pentru Dumnezeu si pentru suflet; timp pentru a ne opri si a trai; timp pentru a aduna câteva comori în ceruri "unde nici molia, nici rugina nu le strica, unde furii nu le sapa si nu le fura". A-l cunoaste pe Cristos personal este cea mai mare comoara.

Exista comoara credintei în Cristos. Fara aceasta credinta nici un om nu poate fi mântuit. Credinta este puternica - atât de puternica încât poate "muta muntii"; este forta la care Dumnezeu însusi raspunde. A fi bogat în credinta înseamna a fi cu adevarat bogat.

Exista comoara de a face vointa lui Dumnezeu. "Oricine va face voia Tatalui Meu Celui din ceruri, acela îmi este frate si sora si mama" (Isus în Matei 12,50). În Predica de pe Munte, Isus a spus: "Cel ce va face si va învata [aceste porunci], mare se va chema în împaratia cerurilor" (Matei 5,19). Adevarata nobilitate, a spus Sf. Ioan Gura de Aur, consta în a face vointa lui Dumnezeu. A face vointa Tatalui si a fi numit de Isus "frate si sora si mama" este într-adevar o comoara.

Exista comoara rugaciunii - privilegiul minunat de a vorbi si a intra în comuniune cu Domnul nostru iubitor la orice ora din zi si din noapte. Cineva a scris: "Directorii sunt greu de vazut Timpul lor scump sa nu îl irosesc; Îmi stabilesc agitat o întâlnire Si vorbesc cu ei în graba. Însa în orice timp din zi sau din noapte, În locuri mai mult sau mai putin ciudate, Cer si primesc fara amânare Un interviu cu Dumnezeu". Cu adevarat, ce privilegiu - si ce comoara - este a duce totul la Dumnezeu în rugaciune!

În fine, este comoara slujirii celorlalti în numele lui Cristos: "Si cel ce va da de baut unuia dintre acestia mici numai un pahar cu apa rece... adevarat graiesc voua: nu va pierde plata sa" (Matei 10,42). Unul dintre proiectele noastre de slujire pentru Cristos în acest Post va fi sa punem fondurile obtinute din postul nostru al iubirii în plicurile noastre speciale cu donatii în Post. Fondurile vor merge catre programul de misiuni al Bisericii noastre si vor hrani flamânzii acestei lumi în numele lui Cristos.

Acestea sunt, asadar, comorile care conteaza cu adevarat în ochii lui Dumnezeu, comori care nu ruginesc ci vor dura vesnic: comori de iubire, iertare, cunoastere personala a lui Isus, credinta, împlinire a vointei lui Dumnezeu, rugaciune si slujire a semenilor nostri prin postul iubirii. Sf. Ioan Gura de Aur a fost amenintat ca i se va lua totul. Marele sfânt a raspuns: "Comoara mea este în cer si nu o puteti lua niciodata de la mine".

* * *

De ce sa nu încercati reteta lui Cristos pentru post: iertare, post, si adunare de comori în ceruri? Veti descoperi ca este reteta perfecta daca doriti ca de aceste Pasti nu doar sa îl întâlniti pe Cristos înviat, ci si sa înviati si voi.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/liturgie.asp?predici=dumsecbranzaconiaris
Vă rugăm să respectați drepturile de autor