www.profamilia.ro /liturgie.asp?predici=duminaintebotezdconiaris
 
 LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Glasul celui ce striga în pustie
Duminica dinaintea Botezului Domnului, 1 ianuarie 2006
Lectura: Marcu 1,1-8
pr. Anthony M. Coniaris

Cu multe secole înainte de venirea lui Isus, profetul Isaia a prezis ca Mesia va fi precedat de un mesager: "Iata Eu trimit îngerul Meu înaintea fetei Tale, care va pregati calea Ta" (Marcu 1,2-3). Cine a fost acest mesager? Sfântul Luca scrie: "În al cincisprezecelea an al domniei Cezarului Tiberiu, pe când Pontiu Pilat era procuratorul Iudeii, Irod, tetrarh al Galileii, Filip, fratele sau, tetrarh al Itureii si al tinutului Trahonitidei, iar Lisanias, tetrarh al Abilenei, în zilele arhiereilor Anna si Caiafa, a fost cuvântul lui Dumnezeu catre Ioan, fiul lui Zaharia, în pustie" (Luca 3,1-2). Mesagerul care trebuia sa pregateasca calea pentru Isus a fost nimeni altul decât Ioan, fiul lui Zaharia. Acest verset ne da o data exacta a momentului în care Ioan si-a început predicarea. De fapt este singura data fixa si precisa data în Noul Testament. Stim din alte surse ca "al cincisprezecelea an al domniei Cezarului Tiberiu" a fost anul 28 sau 29 îC. Având aceasta data putem sa calculam altele din viata Domnului nostru Isus Cristos. Bogatia de informatii istorice furnizate în aceste versete despre începutul slujirii lui Ioan arata marea importanta pe care primii crestini o acordau acestui moment, care marcheaza, asa cum citim în Fapte 1,22, începutul mântuirii lumii, chiar începutul slujirii publice a lui Isus. Bogatia de informatii istorice mai arata faptul ca întruparea lui Cristos nu este un mit ci un eveniment care a avut loc la un moment dat în istoria umanitatii.

Dumnezeu nu îsi viziteaza poporul fara sa îsi proclame venirea. De-a lungul secolelor El a trimis profeti Israelului pentru a anunta vizita divina ce va urma. Venirea sa nu a fost neasteptata. Au existat profetii clare ca se va naste în Betleem, dintr-o mama fecioara, ca va trai în Nazaret si ca îsi va da viata pentru pacatele oamenilor, ca se va naste în casa lui David si ca un mesager îl va precede, pregatindu-i calea.

 

Mesagerul si Mirele.

"În al cincisprezecelea an al domniei Cezarului Tiberiu" mesagerul si-a început slujirea. Numele lui era Ioan Botezatorul. Mai mult decât un profet oarecare, el era mesagerul si înaintemergatorul a carui sarcina era de a pregati calea pentru venirea Regelui.

În Ioan 3,29, Ioan Botezatorul se refera la Isus ca la "mirele" si pe sine ca "prietenul mirelui". Una dintre cele mai importante imagini ale Vechiului Testament este cea a Israelului ca mireasa a lui Dumnezeu, si a lui Dumnezeu ca mire al Israelului. Relatia dintre Dumnezeu si Israel era atât de apropiata încât nu putea fi imaginata decât ca o casatorie. Prietenul mirelui juca un rol important la nuntile iudeilor. El aranja casatoria si actiona ca o legatura între mire si mireasa. El îi aduce pe mire si pe mireasa la un loc. Exact aceasta a fost sarcina lui Ioan: sa îi aduca la un loc pe Israel si pe Isus, sa aranjeze casatoria dintre Cristos, mirele, si Israel, mireasa. În acest sens, Ioan a fost ca operatorii de telefonie care ne spun: "Rabdare, încerc sa va fac acum legatura". Când legatura este în sfârsit facuta, operatorul telefonic dispare, lasându-ne singuri cu persoana cu care dorim sa vorbim. Singurul scop al lui Ioan a fost sa ne puna în legatura cu Isus, fata de care simtea ca nu merita nici onoarea de a-i dezlega cureaua încaltamintei.

 

Glasul.

Timp de trei sute de ani, nici o voce de profet nu se mai auzise în Israel. "Nu mai este profet", se plânge psalmistul (73,10). Tacea oare Dumnezeu? Se hotarâse sa nu mai vorbeasca poporului Sau? Dupa trei sute de ani Dumnezeu sparge în sfârsit tacerea. Trimite un alt profet: pe Ioan Botezatorul. Prin El Dumnezeu a vorbit din nou, cu "glasul celui ce striga în pustie". În Ioan oamenii recunosteau înca o data glasul si autoritatea unui profet. Asa ca au venit la el. "Si ieseau la el tot tinutul Iudeii si toti cei din Ierusalim". El venise ca ultimul si cel mai mare dintre profetii Vechiului Testament. Venise sa arate spre El, spre cel pe care Israelul îl astepta: Mesia, Mântuitorul, Lumina lumii. Dintre toti profetii care l-au vestit pe Mesia, Ioan a fost singurul care a avut privilegiul de a-l arata si a spune: "Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii". De aceea icoana Sfântului Ioan Botezatorul are pozitia de onoare lânga Cristos pe iconostasele bisericilor rasaritene. În el întregul Vechi Testament da marturie despre Cristos ca Mântuitorul promis. Grunewald l-a pictat pe Ioan Botezatorul cu degetul cu care indica spre Cristos, nenatural de lung. Acelasi deget nenatural de lung este folosit si în unele icoane bizantine ale Sfântului Ioan Botezatorul, pentru a exprima principalul scop al slujirii sale: sa indice spre Cristos, Mântuitorul asteptat.

 

Iata Mielul lui Dumnezeu.

În capitolul deschizator al Evangheliei lui Ioan citim: "Fost-a om trimis de la Dumnezeu, numele lui era Ioan. Acesta a venit spre marturie, ca sa marturiseasca despre Lumina, ca toti sa creada prin el. Nu era el Lumina ci ca sa marturiseasca despre Lumina" (Ioan 1,6-8). Era un om al carui singur scop în viata a fost sa dea marturie, sa vorbeasca despre altcineva, sa introduca, sa anunte, sa prezinte. A fost cea mai importanta prezentare pe care a facut-o cineva în istoria lumii, pentru ca pe însusi Isus ni l-a introdus:

"Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii. Acesta este despre Care eu am zis: Dupa mine vine un barbat, Care a fost înainte de mine, fiindca mai înainte de mine era, si eu nu-L stiam; dar ca sa fie aratat lui Israel, de aceea am venit eu, botezând cu apa. Si a marturisit Ioan zicând: Am vazut Duhul coborându-Se, din cer, ca un porumbel si a ramas peste El. Si eu nu-L cunosteam pe El, dar Cel ce m-a trimis sa botez cu apa, Acela mi-a zis: Peste Care vei vedea Duhul coborându-Se si ramânând peste El, Acela este Cel ce boteaza cu Duh Sfânt. Si eu am vazut si am marturisit ca Acesta este Fiul lui Dumnezeu" (Ioan 1,29-34).

La început Ioan nu stia cine era Mesia; tot ce stia era ca Mesia traia undeva printre oameni: "dar în mijlocul vostru Se afla Acela pe Care voi nu-L stiti, cel care vine dupa mine, Care înainte de mine a fost si Caruia eu nu sunt vrednic sa-I dezleg cureaua încaltamintei" (Ioan 1,26-27). A stiut cine este Mesia doar când Isus a venit sa fie botezat, iar din ceruri s-a auzit vocea Dumnezeului Tata spunând "Acesta este Fiul lui Dumnezeu" si cerurile s-au descris, iar Spiritul a coborât sub chip de porumbel - abia atunci recunoscând în Isus pe Mesia, Ioan a spus: "Si eu am vazut si am marturisit ca Acesta este Fiul lui Dumnezeu" (Ioan 1,34).

 

Pregatiti calea Domnului.

Ioan si-a asumat sarcina de a pregati calea pentru Cristos si pentru Împaratia Sa. Citând din Isaia, el a spus: "În pustiu gatiti calea Domnului, drepte faceti în loc neumblat cararile Dumnezeului nostru. Toata valea sa se umple si tot muntele si dealul sa se plece; si sa fie cele strâmbe, drepte si cele colturoase, cai netede. Si se va arata slava Domnului si tot trupul" (Isaia 40,3-5). Pe vremuri, când regele vroia sa viziteze un anumit tinut, îsi trimitea înainte mesagerii, pentru a vedea daca drumurile pe care urma sa mearga sunt reparate si bune. Dealurile erau netezite; vaile umplute; drumurile întortocheate erau îndreptate. Si Dumnezeu, ne spune Ioan, ne trimite pe noi sa îi pregatim calea. Obstacolele morale trebuie eliminate. Cristos nu va veni într-o viata în care sunt munti de mândrie si de prejudecati, vai de viata degradanta, drumuri întortocheata de neciste si minciuna, terenuri abrupte din lipsa de amabilitate. Totul trebuie îndreptat prin pocainta.

 

Pocaiti-va!

Laitmotivul predicarii lui Ioan a fost pocainta. El a venit sa propovaduiasca "botezul pocaintei întru iertarea pacatelor". I-a chemat pe oameni sa se întoarca de la pacat spre Dumnezeu. Îl auzim spunând: "Cel ce are doua haine sa dea celui ce nu are si cel ce are bucate sa faca asemenea" (Luca 3,11). Iar vamesilor le spune: "Nu faceti nimic mai mult peste ce va este rânduit" (v. 13). Soldatilor: "Sa nu asupriti pe nimeni, nici sa învinuiti pe nedrept, si sa fiti multumiti cu solda voastra" (v. 14). Ioan nu le-a spus oamenilor sa traiasca în desert, sa manânce lacuste si miere, sau sa se îmbrace în haine din piele de camila. El a dorit sa le ceara doar ceea ce de fapt Dumnezeu cere oamenilor: sa se pocaiasca si sa duca o viata dreapta. Fariseilor care credeau ca au un pasaport spre ceruri deoarece se trageau din Avraam, el le spune: "Sa nu credeti ca puteti zice în voi însiva: Parinte avem pe Avraam, caci va spun ca Dumnezeu poate si din pietrele acestea sa ridice fii lui Avraam. Iata securea sta la radacina pomilor si tot pomul care nu face roada buna se taie si se arunca în foc" (Matei 3,9-10). Ce conteaza cu adevarat nu sunt radacinile, ci roadele. Omul trebuie sa îsi constientizeze pacatul înainte de a-l putea accepta pe Mântuitorul. Daca credem ca mesajul lui Ioan era prea aspru sau ca judeca prea dur lumea, sa ne amintim doar ca în trei ani Israelul avea sa îsi crucifice Regele.

 

Botezul lui Ioan.

Când un strain trecea la iudaism ca prozelit, era botezat. Trebuia sa fie curatat si spalat de raul vietii de pâna acum de strain. Nimeni nu considera însa ca vreun evreu, dat fiind ca era din poporul ales, trebuie sa se boteze. Nimeni, pâna la Ioan. El i-a invitat pe toti, evrei si neevrei, pentru ca erau pacatosi, sa vina si sa fie curatati de Dumnezeu. Când a fost întrebat de ce boteaza daca nu este Cristos, Ioan a raspuns: "Eu v-am botezat pe voi cu apa, El însa va va boteza cu Duh Sfânt" (Marcu 1,8). Ioan boteza în râul Iordan ca semn de pocainta. Stia ca botezul sau nu regenera, nici nu învia sufletele moarte. Botezul lui Isus avea sa faca aceasta. De aceea a subliniat diferenta majora dintre botezul sau si botezul pe care Isus avea sa îl dea mai târziu.

 

Maretia lui Ioan.

Maretia lui Ioan sta în marturia sa fidela data despre Cristos ca Mesia. A avut privilegiul de a alerga în fata calestii regelui strigând: "Cristos a venit". A fost o persoana umila care nu a cautat onoare sau glorie pentru sine. Considerându-se nedemn sa dezlege încaltamintea lui Mesia, el a spus: "Acela trebuie sa creasca, iar eu sa ma micsorez" (Ioan 3,30). El a stat ferm în fata regelui Irod, care traia cu sotia fratelui sau: "Nu-ti este îngaduit sa tii pe femeia fratelui tau" (Marcu 6,18), i-a spus el. La final, acest profet cel mai mare între profeti a fost decapitat de Irod la cererea Salomeii. În toata viata sa, Ioan a dat marturie despre Isus. Când a aflat de moartea sa, Isus a dat la rândul sau marturie despre Ioan. El a spus: "Între cei nascuti din femei, nimeni nu este mai mare decât Ioan" (Luca 7,28).

 

Rugaciune.

Doamne, îti multumim pentru Ioan Botezatorul, mesagerul trimis de tine pentru a vesti venirea Mesiei. Ajuta-ne sa îi pregatim calea, acum când El vrea sa intre în vietile noastre. Sa îndepartam muntii de mândrie si prejudecata, sa facem drepte prin pocainta caile întortocheata de neciste si minciuna. Pentru ca Cel ce vine sa îsi faca salas în noi este Mielul lui Dumnezeu. El vine sa ne ia pacatele si sa ne faca tabernacole ale prezentei Sale în lume. Amin.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/liturgie.asp?predici=duminaintebotezdconiaris
Vă rugăm să respectați drepturile de autor