www.profamilia.ro /liturgie.asp?predici=dum26cantalamessa
 
 LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Prostituatele în Împaratia lui Dumnezeu
Duminica a XXVI-a de peste an, 25 septembrie 2005
Matei 21,28-32
pr. Raniero Cantalamessa

În parabola, fiul care spune "da" si nu asculta îi reprezinta pe aceia care îl cunosteau pe Dumnezeu si respectau Legea lui, dar apoi, în practica, când au fost pusi în situatia sa-l primeasca pe Cristos care era "împlinirea Legii", s-au tras înapoi. Fiul care spune "nu" si asculta îi reprezinta pe aceia care cândva erau în afara Legii si nu respectau vointa lui Dumnezeu, dar mai apoi, dinaintea lui Isus, s-au cait si au primit evanghelia. Citita în zilele noastre, parabola celor doi fii spune ca pentru Dumnezeu cuvintele si promisiunile conteaza putin daca nu sunt urmate si de fapte.

Dar, dupa ce am explicat continutul central al parabolei, este necesar sa clarificam concluzia ciudata pe care o trage Isus din aceasta parabola: "vamesii si desfrânatele merg înaintea voastra în împaratia lui Dumnezeu". De nici o alta afirmatie a lui Cristos nu s-a abuzat mai mult decât de acesata. Uneori s-a ajuns sa se creeze un fel de aura evanghelica în jurul categoriei prostituatelor, idealizându-le si situându-le în opozitie cu asa-zisii conformisti, care ar fi fost toti, fara deosebire, carturari si farisei ipocriti. Textul este plin de prostituate "bune". E deajuns sa ne gândim la Traviata lui Verdi, sau la blânda Sonia din Crima si pedeapsa a lui Dostoievski! Exista însa aici o teribila întelegere gresita a lucrurilor. Isus prezinta un caz extrem, ca si cum ar spune: "Pâna si prostituatele o vor lua înaintea voastra în împaratia lui Dumnezeu". În afara de aceasta, nu ne dam seama ca idealizând categoria prostituatelor, o idealizam si pe cea a vamesilor care în evanghelie sunt mereu una lânga cealalta.

Ar fi tragic daca acel cuvânt din evanghelie i-ar face pe crestini mai putin atenti în a schimba fenomenul degradant al prostitutiei. Isus respecta mult prea mult femeia ca sa nu sufere, el mai întâi, vazând-o redusa la prostitutie. Dar aprecierea nu este pentru modul ei de viata, ci pentru capacitatea ei de a se schimba si de a pune în slujba binelui propria capacitate de a iubi. Evanghelia nu îndeamna asadar la a face campanii moraliste împotriva prostituatelor, dar nici sa se glumeasca cu acest fenomen, ca si cum ar fi un lucru de nimic.

Astazi, de altfel, prostitutia se prezinta sub o forma noua care reuseste sa faca bani cu lopata, fara riscurile pe care le-au trait mereu sarmanele femei din strada. Aceasta forma consta în a vinde propriul trup, ramânând linistite în spatele unui aparat de fotografiat sau a unei camere de filmat. Ceea ce face femeia - sau este constrânsa sa faca - atunci când se deda pornografiei si unor excese publicitare este vânzarea propriului trup. Este o forma de prostitutie mai rea, într-un anumit sens, decât cea traditionala, pentru ca nu respecta libertatea si sentimentele oamenilor, impunându-se adesea în mod public, fara ca acestia sa se poata apara.

Fenomene de acest gen ar suscita astazi în Cristos aceeasi mânie pe care a aratat-o fata de ipocritii din timpul sau. Pentru ca era vorba tocmai de ipocrizie. A da impresia ca totul e în regula, ca e nevinovat, ca nu e vorba de nici o greseala, de nici un pericol pentru nimeni, oferind chiar o oarecare arie de nevinovatie bine studiata si de naivitate în a-si expune propriul trup concupiscentei altuia.

Dar as trada spiritul evangheliei daca nu as evidentia speranta pe care acel cuvânt al lui Cristos o ofera femeilor, care din motivele cele mai diverse (adesea din disperare) s-au trezit în strada, de multe ori victime ale unor exploatatori lipsiti de scrupule. Evanghelia este "evanghelie", adica veste buna, mesaj de rascumparare, de speranta, chiar si pentru prostituate. Ba chiar poate ca înainte de toate pentru ele. Isus a vrut sa fie asa.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/liturgie.asp?predici=dum26cantalamessa
Vă rugăm să respectați drepturile de autor