www.profamilia.ro /liturgie.asp?predici=cusickbotezdomn
 
 LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Botezul ne încorporeaza în Biserica
Botezul Domnului, 8 ianuarie 2006
Lecturi: Isaia 55,1-11 Psalm 12 1Ioan 5,1-9 Marcu 1,6b-11
pr. John Cusick

De secole, crestinii celebreaza Craciunul ca pe o perioada de 12 zile, cuprinsa între Craciun si Epifanie, ca pe o lunga "zi" de Craciun. Perioada Craciunului se încheie astazi cu celebrarea botezului Domnului.

Începutul vietii publice a lui Isus este Botezul sau de catre Ioan în Iordan. [...] Botezatorul sovaie, Isus insista: si primeste Botezul. Atunci Duhul Sfânt în chip de porumbel coboara asupra lui Isus, iar glasul din cer proclama: «Acesta este Fiul meu preaiubit» (Mt 3, 13-17). Aceasta este manifestarea («Epifania») lui Isus ca Mesia al lui Israel si Fiu al lui Dumnezeu. (CBC 535)

Amintit în Liturghia de astazi prin proclamarea Evangheliei dupa Sf. Marcu, capitolul 1, versetele 1-11, botezul Domnului este "din partea sa, acceptarea si inaugurarea misiunii sale de Slujitor care sufera. El se lasa sa fie socotit printre cei pacatosi; este de pe acum «Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatul lumii»" (CBC 536). Ceea ce ni se prezinta în "botezul pocaintei" facut de Ioan ca un semn al viitoarei morti a Domnului, nu este doar un simplu semn pentru noul crestin care se ridica din apa baptisteriului. Pentru fiecare botezat, scufundarea si scoaterea din apa si invocarea Sfintei Treimi sunt momente de împartasire adevarata a mortii si învierii lui Isus Cristos.

Prin Botez, crestinul este asimilat în mod sacramental lui Isus, care, prin Botez, îsi anticipeaza moartea si învierea; El trebuie sa intre în acest mister al înjosirii umile si al caintei, sa coboare în apa cu Isus pentru a se ridica din nou cu El, sa se renasca din apa si din Duh pentru a deveni, întru Fiul, fiu preaiubit al Tatalui si «a umbla întru înnoirea vietii». (CBC 537)

Sfântul Grigore de Nazianz a vorbit frumos despre acest mister când predica astfel: "Sa ne înmormântam cu Cristos prin Botez ca sa înviem împreuna cu El; sa coborâm cu El, ca sa fim înaltati cu El; sa urcam împreuna cu El, ca sa fim preamariti întru El" (CBC 537). Sfântul Ilarie de Poitiers exprima mai poetic adoptia noastra, prin botez, ca fii adevarati ai lui Dumnezeu.

Tot ce s-a petrecut în Cristos ne învata ca, dupa cufundarea în apa, Duhul Sfânt zboara asupra noastra din înaltul cerului si ca, înfiati de glasul Tatalui, devenim fii ai lui Dumnezeu. (CBC 537)

Cel mai mare dar posibil îl primim prin Botez: este însasi viata si iubirea lui Dumnezeu. O viata care sa învinga moartea ce o mostenim de la Adam, o iubire care sa ne elibereze de iubirea de sine, pentru a-l iubi pe Dumnezeu pentru cine este si pe semeni pentru gloria Sa. Alte daruri baptismale pe care le primim sunt capacitatea, în Cristos, de a lauda si a aduce cult Tatalui în Duhul Sfânt, si de a face pe placul lui Dumnezeu. Baptisteriu era adesea asezat în curtea bisericii sau lânga intrare, în bisericile primare, iar practica mai este respectat si astazi în atâtea locuri. Noi "intram" în Trupul lui Cristos în momentul botezului. Prin botez devenim adoratori ai Fiului, placuti si iubiti Tatalui. De aceea baptisteriile se puneau lânga intrarea în biserica.

Înmuindu-va degetele în apa sfintita de la intrarea în casa Domnului, si facându-va semnul crucii, amintiti-va ca prin puterea botezului vostru aduceti cult placut lui Dumnezeu prin viata voastra de sacrificiu si de sfintenie, dar mai ales prin participarea la jertfa euharistica. Prin baia voastra din apa ce curge din coasta lui Cristos, voi ati fost încorporati într-una, sfânta, catolica si apostolica Biserica.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/liturgie.asp?predici=cusickbotezdomn
Vă rugăm să respectați drepturile de autor