www.profamilia.ro /liturgie.asp?predici=bianchi3adventB
 
 LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Umilinta lui Ioan
Duminica a III-a din Advent, 11 decembrie 2005
Ioan 1,6-8.19-28
pr. Enzo Bianchi

În timpul Adventului, Ioan Botezatorul si Maria din Nazaret ne însotesc cu asteptarea lor perseverenta, cu credinta lor puternica si ascultarea lor hotarâta fata de Domnul care vine. În a patra Evanghelie, Ioan se caracterizeaza ca vestitor al venirii Împaratiei si a lui Mesia. Acest minister este calificat ca "marturie": Ioan apare ca martorul trimis de Dumnezeu "sa dea marturie despre lumina" (Ioan 1,7) si sa-i conduca pe fiii lui Israel la a-l recunoaste pe Mesia.

În fata primirii predicarii sale de catre multi iudei, autoritatea religioasa legitima a Israelului - reprezentata de preotii si levitii din Ierusalim - merge sa îl întâlneasca pe Ioan în pustiu si îi cere socoteala despre misiunea sa: "Cine esti tu? Esti Cristos, Mesia pe care îl asteptam? Esti Ilie vestit de profetul Maleahi pentru timpurile din urma? Esti profetul escatologic asemenea lui Moise care ne-a fost promis?". Iar Ioan de trei ori raspunde: "Nu! Nu sunt", marturisind ca nu este ceea ce cred ceilalti despre el. El nu priveste la sine însusi, nu cere atentie pentru propria-i persoana; este doar unul care indica, un deget întins pentru a arata spre altul.

Nu întâmplator, atunci când foloseste expresia "Eu sunt", o face doar pentru a se defini ca "glas": "glasul celui care striga în pustiu: Îndreptati calea Domnului" (cf. Isaia 40,3), glas care trebuie sa dea marturie despre ceea ce vede, glas care trebuie sa asculte fara sovaiala, glas dat celui care l-a trimis. Nu atenteaza la domnia lui Isus: El este Mesia, El este Profetul! În Evangheliile sinoptice, Isus însusi afirma ca Ioan Botezatorul a fost Ilie care a venit deja, dar nu a fost recunoscut (cf. Matei 17,12-13), în timp ce aici Ioan nu vorbeste despre sine nici macar pentru a spune cine este cu adevarat. Da, Ioan este glasul care asculta Sfânta Scriptura, asculta profetia lui Isaia pe care o împlineste, prin intermediul cererii de convertire, adica al cererii unui angajament activ de a îndrepta caile pentru a merge la întâlnirea cu Domnul care vine. Ioan nici macar nu are un mesaj al sau: reînnoieste invitatia profetica si anticipa predicarea aceluia înaintea caruia a fost trimis.

Iar când preotii si levitii insista, cerându-i socoteala despre gestul sau profetic, cufundarea în apa a celor care vor sa se converteasca, el raspunde ca gestul sau pregateste venirea de acum iminenta a unuia care este deja prezent în lume chiar daca nu este cunoscut. Este unul care vine în urma lui asemenea unui discipol, desi Ioan nu este vrednic sa-i dezlege cureaua încaltamintei. Iata marturia lui Ioan, revelarea misterului: Mesia care vine este deja prezent, în chip ascuns, dar urmeaza sa fie aratat tocmai de el, care totusi nu este demn nici macar sa îndeplineasca slujba sclavului: aici sta maretia lui Ioan, în capacitatea sa de a se face mic, de a se "micsora pentru ca Cristos sa creasca".

Si astazi trebuie sa privim la umilinta autentica a lui Ioan. La aceasta sunt chemati în particular cei care, asemenea lui, au misiunea de a-l vesti pe Isus Cristos: Ioan avertizeaza Biserica si pe evanghelizatori sa nu atraga privirea asupra lor, sa nu vorbeasca despre ei însisi, sa nu îl retina lânga sine pe cel care trebuie sa fie condus doar la Cristos! În acest timp de narcisism religios, un timp în care sunt numerosi cei care "vorbesc despre sine pentru a da marturie" sau care, în numele carismelor primite, etaleaza fara jena propria persoana în fata lumii, Ioan Botezatorul este o amintire care pune întrebari si judeca fara încetare...

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/liturgie.asp?predici=bianchi3adventB
Vă rugăm să respectați drepturile de autor