www.profamilia.ro /intrebi.asp?saunders=3
 
 Tu întrebi 

Raspunde pr. William P. Saunders
sursa: Catholic Herald

Cuprins DE CE SA POSTIM ÎNAINTEA SFINTEI ÎMPARTASANII?
pr. William P. Saunders

publicare în Catholic Herald: 19.06.1997
publicare pe ProFamilia: 18.01.2005

De curând, cineva mi-a spus ca înainte cu o ora de a primi Sfânta Împartasanie trebuie sa postesc. Recunosc ca nu am stiut acest lucru pâna în acel moment. Puteti sa-mi dati mai multe explicatii referitoare la aceasta problema? - un cititor din Dale City

Canonul 919 din Codul de Drept Canonic precizeaza: "cel ce urmeaza a primi Preasfânta Euharistie trebuie sa se abtina sa manânce sau sa bea cel putin o ora înainte de Împartasanie, cu exceptia apei si a medicamentelor". De fapt aceasta regula reflecta o traditie foarte veche a Bisericii, care îsi are radacinile chiar în iudaism. În Faptele Apostolilor (13,2) gasim dovada legaturii dintre abtinerea de la mâncare si Liturghie.

Dupa intrarea în legalitate a crestinismului în anul 313, apare în întreaga Biserica o practica normativa a abtinerii de la mâncare si bautura înaintea primirii Sfintei Împartasanii. Sfântul Augustin atesta aceasta practica în scrierile sale.

Cerintele specifice acestui post s-au schimbat de-a lungul timpului. Pâna în anul 1964, postul euharistic începea de la miezul noptii. La 21 noiembrie 1964, Papa Paul al VI-lea a redus perioada postului euharistic la o ora.

La aceasta regula exista doua exceptii. Prima este aceea ca daca un preot celebreaza mai mult de o Sfânta Liturghie în aceeasi zi, asa dupa cum se întâmpla în special duminica, el trebuie sa posteasca doar o ora înainte de prima Sfânta Liturghie. Preotul poate mânca si bea ceva între cele doua Liturghii, pentru a-si putea pastra puterile, chiar daca nu va trece o ora pâna în momentul Sfintei Împartasanii din cadrul celei de-a doua Sfinte Liturghii.

Cea de-a doua exceptie se aplica persoanelor în etate, cu vârsta peste 60 de ani, sau bolnavilor, precum si persoanelor ce au grija de acestia. Ei pot primi Sfânta Împartasanie chiar daca nu a trecut o ora întreaga post euharistic. De exemplu, persoanele ce se afla în spital nu-si pot stabili singure orarul si poate ca manânca sau tocmai au terminat de mâncat în momentul când sunt vizitate de preot cu Sfânta Împartasanie. Asadar, perioada de post ce precede primirea Sfintei Euharistii se reduce la "aproximativ un sfert de ora" pentru bolnavii care sunt acasa sau în centre medicale, pentru batrânii care nu pot iesi din casa sau din centre de îngrijire, si pentru cei care le îngrijesc pe aceste persoane si care nu au posibilitatea de a respecta postul ("Immensae Caritatis", 1973).

Aspectul cel mai important legat de întrebarea pusa de cititor se refera la motivul pentru care trebuie sa postim. Sf. Paul ne reaminteste: "Pretutindeni purtam în trupul nostru moartea lui Isus ca sa se arate si viata lui Isus în trupul nostru" (2Cor 4,10). Noi, deasemenea, avem datoria de a ne converti întreaga noasta viata - trup si suflet - la Domnul. Acest proces de convertire implica penitenta - incluzând mortificarea trupeasca cum este postul - pentru pacatele si slabiciunile noastre, care în schimb ne va întari si vindeca. Papa Paul al VI-lea, în Constitutia sa Apostolica "Paenitemini" (1966), i-a îndemnat pe credinciosi: "Scopul mortificarii este de a 'elibera' omul, care adesea se gaseste, din cauza concupiscentei, aproape încatusat de simturile sale proprii. Prin "post trupesc" omul recâstiga putere, si rana produsa de necumpatare asupra demnitatii naturii noastre este vindecata prin medicamentul unei abtineri binefacatoare".

Mai mult, postul tinut înaintea primirii Sfintei Împartasanii creeaza o foame si o sete trupeasca de Dumnezeu, care în schimb sporeste foamea si setea spirituala pe care se cuvine sa le avem. În Vechiul Testament, postul îi pregatea pe indivizi pentru a primi actiunea lui Dumnezeu si pentru a se pune în prezenta Lui. De exemplu, Moise (Ex 34,28) a postit 40 de zile pe vârful Muntelui Sinai si a primit cele Zece Porunci, iar Ilie (1Regi 19,8) a postit 40 de zile când a mers la Muntele Horeb pentru a-L întâlni pe Dumnezeu. În mod asemanator, însusi Isus a postit 40 de zile când se pregatea sa-si înceapa misiunea Sa publica (Mt 4,2) si a încurajat postul (Mt 6,16-18). De asemenea, aceasta actiune trupeasca sporeste dispozitia spirituala de care avem nevoie pentru a-l primi pe Cristos în Preasfântul Sacrament. Într-un anumit sens, noi postim pentru a nu ne strica apetitul, ci pentru a-l spori pentru a participa la banchetul pascal. Isus a spus în Fericiri: "Fericiti cei carora le este foame si sete de dreptate pentru ca ei vor fi saturati!" (Mt 5,6). În final, postul este un exercitiu de umilinta, speranta si dragoste - virtuti esentiale pentru pregatirea noastra pentru a primi Sfânta Euharistie.

Aceste reguli nu înseamna totusi ca trebuie sa fim scrupulosi si sa numaram secundele. Îmi amintesc ca am concelebrat o data Sfânta Liturghie cu un preot care mâncase cu o jumatate de ora înainte de slujba, si era îngrijorat ca nu va trece o ora întreaga de post înainte de primirea Sfintei Împartasanii. Pur si simplu si-a fixat ceasul la o ora, si-a prelungit rugaciunile si a stat la altar, în timp ce eu îi împartaseam pe ceilalti oameni, pâna când a sunat ceasul ca a trecut o ora. Nu trebuie sa ajungem scrupulosi. Binefacerea de a primi Sfânta Împartasanie elimina meticulozitatea unei "ore de post", daca exista o îndoiala.

Totusi, nu trebuie sa fim nici lacsi. Papa Ioan Paul al II-lea, în "Dominicae Cenae" (1980), a semnalat problema existentei unor oameni care nu sunt pregatiti adecvat pentru a primi Sfânta Împartasanie, aflându-se chiar în starea pacatului de moarte. Sfântul Parinte a spus: "De fapt, ceea ce se întâlneste cel mai des nu este atâta sentimentul de nevrednicie, cât mai ales o lipsa a disponibilitatii interioare, daca poate fi folosita aceasta expresie, o lipsa a 'foamei' si a 'setei' euharistice, care este de asemenea un semn al lipsei unei sensibilitatii adecvate fata de marele sacrament al Iubirii si o lipsa a întelegerii naturii sale". Trebuie sa facem un bun efort de credinta pentru a ne pregati în mod adecvat în vederea primirii lui Dumnezeu.

Asadar, postul ne ajuta sa ne pregatim în vederea primirii Sfintei Împartasanii, în întregime - trup si suflet. Aceasta mortificare fizica ne ajuta sa ne concentram spiritual asupra lui Dumnezeu, astfel încât sa Îl putem întâlni umili pe Mântuitorul Divin, care ni se ofera El însusi.

(traducere: Cristina Paradovschi)

Pr. William Saunders este preot la parohia Fecioarei Sperantei din Potomac Falls si profesor de catehetica si de teologie la scoala Notre Dame din Alexandria, SUA.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/intrebi.asp?saunders=3
Vă rugăm să respectați drepturile de autor