www.profamilia.ro /intrebi.asp?saunders=17
 
 Tu întrebi 

Raspunde pr. William P. Saunders
sursa: Catholic Herald

Cuprins TRANSUBSTANTIEREA
pr. William P. Saunders

publicare în Catholic Herald: 26.05.2005
publicare pe ProFamilia: 21.06.2005

Fiul meu a primit în aceasta primavara Prima Împartasanie si a avut o experienta suparatoare. Prietenul sau, care s-a pregatit pentru acest eveniment în alta parohie, i-a spus copilului meu: "O, e doar pâine si vin." Copilul meu a ramas uimit, jignit si suparat pentru ca el a învatat ca Sfânta Împartasanie este chiar Trupul si Sângele lui Isus. L-am reasigurat aceasta, dar as vrea si punctul Dvs de vedere. - un cititor din ACH

Experienta trista a fiului Dvs si slaba si eronata pregatire catehetica a prietenului sau l-au îndemnat pe fostul Sfânt Parinte, Papa Ioan Paul al II-lea, sa scrie enciclica "Ecclesia de Eucharistia" despre Euharistie si relatia ei cu Biserica (2003). Noi, catolicii, credem cu tarie în prezenta reala a lui Cristos în Sfânta Euharistie. Decretul despre slujirea si viata preotilor "Presbyterorum Ordinis" al Conciliului Vatican II afirma:" Toate sacramentele precum si toate slujirile bisericesti si operele de apostolat sunt strâns legate de Euharistie si orânduite în vederea ei. Caci în Sfânta Euharistie este cuprins tot binele spiritual al Bisericii, Cristos însusi, Pastele nostru si Pâinea cea vie, care prin Trupul Sau însufletit de Duhul Sfânt si datator de viata insufla viata oamenilor" (nr. 5). De aceea, Conciliul se refera la Sfânta Euharistie ca la sursa si culmea întregii vieti crestine ("Lumen Gentium", nr. 11).

Credinta noastra în Sfânta Euharistie îsi are radacina în însusi Cristos. Sa amintim cuvintele frumoase ale Domnului nostru din discursul despre Pâinea vietii, din Evanghelia lui Ioan: "Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Daca manânca cineva din aceasta pâine, va trai în veci, iar pâinea pe care o voi da eu este trupul meu pentru viata lumii. Dar Isus le-a zis: 'Adevar, adevar va spun: daca nu mâncati trupul Fiului Omului si nu beti sângele lui, nu aveti viata în voi. Cine manânca trupul meu si bea sângele meu are viata vesnica si eu îl voi învia în ziua de pe urma. Pentru ca trupul meu este adevarata hrana, iar sângele meu este adevarata bautura. Cine manânca trupul meu si bea sângele meu ramâne în mine si eu în el. Asa cum m-a trimis Tatal care este viu, iar eu traiesc prin Tatal, la fel si cel care ma manânca pe mine va trai prin mine'" (Ioan 6,51.53-57). Sa observam ca nu avem de-a face cu un limbaj simbolic. Când cuvintele sale stârnesc bombaneli si obiectii, iar unii discipoli chiar îl parasesc pe Domnul pentru aceste cuvinte, Isus nu spune: "O, stati. Vorbeam simbolic!" Domnul îsi mentine cele spuse.

Semnificatia discursului Pâinii vietii devine foarte clar la Ultima Cina din Joia Mare. Acolo Isus s-a dus cu apostolii sai pentru a lua ceea ce cu adevarat a fost ultima sa cina. Conform Evangheliei Sf. Matei, Isus a luat pâine nedospita si vin - doua surse primare de hrana. A luat pâinea, a binecuvântat-o, a adus multumita, a frânt-o si a dat-o apostolilor spunând: "Luati si mâncati; acesta este Trupul meu". A luat apoi paharul cu vin, a adus multumita si l-a dat apostolilor sai spunând: "Beti dintru acesta toti, caci acesta este sângele meu, sângele legamântului care se varsa pentru voi, spre iertarea pacatelor". Daca extragem cuvintele consacrarii de la Ultima Cina, scrise în relatarile evanghelice, vom gasi cuvintele consacrarii de la Sfânta Liturghie (a se vedea Matei 26,26-30; Marcu 14,22-26; si Luca 22,14-20).

Gânditi-va la aceste cuvinte! Isus nu le-a dat doar pâine si vin apostolilor. El si-a dat întreaga viata - Trup, Sânge, Suflet si Divinitate. El s-a dat pe sine însusi. Cu adevarat s-a dat! În urmatoarea zi, trupul lui Isus era rastignit pe cruce. Sângele sau se varsa pentru spalarea pacatelor noastre. Ca preot, El a oferit sacrificiul perfect pentru iertarea pacatelor. Dar acest sacrificiu nu a fost aducator de moarte, ci de viata, pentru ca trei zile mai târziu Domnul nostru Isus Cristos a înviat din morti, învingând pacatul si moartea. Da, legamântul perfect si pe vecie de viata si de iubire cu Dumnezeu a fost facut de Isus Cristos.

Acest întreg mister este pastrat în Preasfânta Euharistie si în Sacrificiul Liturghiei. Luam pâine nedospita si vin, doua surse de hrana. Prin voia Tatalui, prin lucrarea Duhului Sfânt si prin preotia lui Isus încredintata preotilor sai, si prin cuvintele consacrarii, acea pâine si acel vin se transforma în Trupul si Sângele lui Isus. Da, pâinea si vinul nu îsi schimba caracteristicile - arata la fel, au acelasi gust si miros, precum si forma. Dar realitatea, "ceea ce este", substantei se schimba. Noi nu primim pâine si vin; primim Trupul si Sângele lui Cristos. Numim aceasta "schimbare de substanta" transubstantiere, termen folosit la al patrulea Conciliu din Lateran (1215) si refolosit de Sfântul Parinte în "Ecclesia de Eucharistia" (nr. 15). De aceea, de fiecare data când celebram Liturghia, intram în misterul mereu si pentru totdeauna prezent al Joii Mari, Vinerii Mari si Pastelui, si ne împartasim cu Domnul prin Sfânta Euharistie.

În "Ecclesia de Eucharistia", Papa Ioan Paul al II-lea subliniaza aceste puncte: "În timp ce o facem în celebrarea euharistica, ochii sufletului sunt îndreptati din nou spre triduum-ul pascal, spre ceea ce s-a întâmplat în seara Joii Sfinte, în timpul Cinei de pe urma, si dupa ea. Într-adevar, instituirea Euharistiei anticipa în mod sacramental evenimentele care trebuiau sa se realizeze putin dupa aceea, începând cu agonia de la Ghetsemani" (nr. 3). Mai mult, în si prin Sfânta Euharistie, dupa cum învatat defunctul Papa, noi putem contempla fata lui Cristos deoarece El este cu adevarat prezent: "A-l contempla pe Cristos implica faptul de a sti sa-l recunoastem peste tot unde el se arata, în feluritele modalitati ale prezentei sale, dar, mai ales, în sacramentul viu al trupului si sângelui sau. Biserica traieste din Cristos euharisticul, de el este hranita, de el este luminata. Euharistia este un mister al credintei si, în acelasi timp, un 'mister al luminii'. De fiecare data când Biserica o celebreaza, credinciosii pot, într-un fel, sa traiasca din nou experienta celor doi ucenici de la Emaus: 'Lor li s-au deschis ochii si l-au recunoscut'" (nr. 6).

Biserica Catolica a pretuit întotdeauna aceasta comoara. Sf. Paul scria: "Eu de la Domnul am primit ceea ce v-am dat si voua: Ca Domnul Isus, în noaptea în care a fost vândut, a luat pâine, si, multumind, a frânt si a zis: Luati, mâncati; acesta este trupul Meu care se frânge pentru voi. Aceasta sa faceti spre pomenirea Mea. Asemenea si paharul dupa Cina, zicând: Acest pahar este Legea cea noua întru sângele Meu. Aceasta sa faceti ori de câte ori veti bea, spre pomenirea Mea. Caci de câte ori veti mânca aceasta pâine si veti bea acest pahar, moartea Domnului vestiti pâna când va veni" (1 Corinteni 11,23-26).

În timpul persecutiei romane, pentru a distinge clar Euharistia de cultul ritualic al Mitrei si pentru a dezminti acuzatiile de canibalism, Sf. Iustin Martirul (165) scria în Prima Apologie: "Noi nu consumam pâinea si vinul euharistic ca pe hrana si bautura obisnuita, pentru ca am fost învatati ca asa dupa cum Isus Cristos, Salvatorul nostru, a devenit om din carne si sânge, prin puterea Cuvântului lui Dumnezeu, tot asa si mâncarea pe care carnea si sângele nostru o asimileaza spre hranirea lui devine carne si sânge ale lui Isus întrupat prin puterea cuvintelor sale continute în rugaciunea de multumita."

Mai apoi, Conciliul din Trento din 1551 a combatut viziunile eretice ale reformatilor. Sa ne amintim ca Zwingli si Calvin credeau ca Cristos este prezent doar "ca semn"; Luther credea în consubstantiere, deci ca în Euharistie este atât trup si sânge, cât si pâine si vin; iar Melancthon credea ca Euharistia redevine pâine si vin dupa împartasanie. Decretul de la Trento privind Preasfânta Euharistie specifica: "În Sacramentul Sfintei Euharistii, dupa consacrarea pâinii si vinului, Domnul nostru Isus Cristos, Dumnezeu si om adevarat, este cu adevarat, real si în mod substantial continut sub chipul acestor realitati perceptibile. De aceea nu este nici o contradictie în faptul ca Mântuitorul nostru sta întotdeauna de-a dreapta Tatalui în Ceruri, conform modului sau natural de existenta si ca, cu toate acestea, în substanta sa El este sacramental prezent noua în multe alte locuri."

De aceea, nici un catolic credincios si bine informat nu poate sa spuna ca Sfânta Euharistie este doar pâine si vin, sau ca doar simbolizeaza Trupul si Sângele lui Cristos. Da, ne rugam pentru harul ca ei sa creada tot mai mult, cu fiecare zi, în acest dar pretios al lui Cristos, cu mai mare ardoare acum, când ne aflam în Anul Euharistic.

Pr. William Saunders este preot la parohia Fecioarei Sperantei din Potomac Falls si profesor de catehetica si de teologie la scoala Notre Dame din Alexandria, SUA.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/intrebi.asp?saunders=17
Vă rugăm să respectați drepturile de autor