www.profamilia.ro /intrebi.asp?saunders=14
 
 Tu întrebi 

Raspunde pr. William P. Saunders
sursa: Catholic Herald

Cuprins SE MAI FOLOSESTE TIARA PAPALA?
pr. William P. Saunders

publicare în Catholic Herald: 21.04.2005
publicare pe ProFamilia: 26.04.2005

Vizitând Bazilica Sanctuarului national al Neprihanitei Zamisliri (din SUA - n.t.) am vazut tiara papala folosita de Papa Paul al VI-lea. Mai folosesc Papii astfel de coroane? Nu îmi amintesc sa îl fi vazut vreodata pe Papa Ioan Paul al II-lea folosind asa ceva. - un cititor din Leesburg

Coroana sau tiara papala a fost purtata în mod traditional de Papi timp de secole, pâna la Papa Ioan Paul I. Ca multe dintre elementele ceremoniale, si tiara papala s-a dezvoltat si a evoluat în timp. Papa fiind si Episcopul Romei, succesor al Sf. Petru, poarta o mitra la ceremoniile liturgice; unii istorici spun ca acest obicei ar veni din timpuri apostolice. Papa este însa si pastorul Bisericii Universale, astfel ca a aparut o mitra speciala, folosita în afara ceremoniilor liturgice, care sa îi sublinieze autoritatea.

Tiara papala apare prima oara mentionata în relatarea vietii Papei Constantin (708-715), în Liber Pontificalis. Ea este numita "camelaucum", provenind din vesmintele bizantine. Atunci era un accesoriu facut din pânza alba. Aceasta prima tiara apare prima oara într-o pictura reprezentându-l pe Papa Grigore cel Mare. Dupa secolul al IX-lea, la baza acestui accesoriu a fost pus un ornament circular, ca o banda. Acest ornament aminteste de o coroana, dar nu se stie daca aceasta era intentia. Cum însa Papa are nu doar autoritatea spirituala asupra întregii Biserici, ci si autoritatea temporala asupra statului papal, un simbol regal nu ar fi fost nepotrivit. Monede cu imaginea Papilor Sergiu al III-lea (904-911) si Benedict al VII-lea (974-983), îi prezinta cu o astfel de "mitra" cu ornamentul amintit.

Prima folosire a cuvântului "tiara" se gaseste în relatarea vietii Papei Pascal al II-lea (1099-1118), tot în Liber Pontificalis. Pe la 1200, ornamentul circular a devenit tot mai decorat, iar în spate s-au adaugat doua caudae - benzi de pânza ce atârnau pe spatele Papei, similare cu cele prinse de mitra episcopala. Unii cred ca aceste benzi de pânza ce vin de la benzile purtate de atletii greci, prinse în jurul capului, cu nod în spate, si capetele atârnând; atletul victorios era încoronat cu o coroana de lauri, tot ansamblul de pe cap fiind considerat un semn al victoriei. În consecinta, cele doua bucati de pânza ce atârna în spatele tiarei ar avea o semnificatie simbolica, explicata prin cuvintele Sfântului Paul: "Lupta cea buna m-am luptat, calatoria am savârsit, credinta am pazit. De acum mi s-a gatit cununa dreptatii, pe care Domnul îmi va da-o în ziua aceea" (2 Timotei 4,7-8).

Papa Bonifaciu al VIII-lea (1294-1303), care a încercat sa exercite autoritatea papala asupra monarhiilor seculare, a adaugat un al doilea ornament circular: acum erau doua coroane, pentru jurisdictia spirituala si temporala. Dupa pontificatul Papei Bonifaciu al VIII-lea si înainte de moartea Papei Benedict al XII-lea (1334-1342), a fost adaugata si o a treia coroana circulara. În Renastere în special, tiarele au devenit tot mai sofisticate, tot mai decorate cu bijuterii. Tiara papala cu trei coroane este numita triregno, si este explicata în diferite moduri. O prima explicatie ar fi ca reprezinta 1) slujirea universala a Papei, 2) jurisdictia asupra întregii Biserici, si 3) puterea temporala. O alta explicatie ar fi ca cele trei coroane simbolizeaza autoritatea Papei 1) asupra Bisericii luptatoare de pe pamânt, 2) asupra Bisericii penitente din purgatoriu si 3) asupra Bisericii triumfatoare din ceruri. În fine, mai exista o explicatie vehiculata adesea astazi, si anume ca Papa este Vicarul lui Cristos, care împartaseste tripla slujirea a Sa, de Preot, Profet si Rege, si deci împartaseste si lucrarea Sa pentru sfintirea, învatarea si conducerea turmei în credinta.

Tiara papala a fost folosita timp de secole, dar Papa Paul al VI-lea se pare ca a fost ultimul. El a dat o constitutie apostolica, "Romano Pontifici Eligendo" (1975), în care stabilea regulamentul pentru alegerea unui nou Papa. Acolo, el spunea ca dupa alegerea Papei trebuie sa aiba loc încoronarea: "La final, noul Pontif va fi încoronat de Cardinalul diacon senior" (nr. 92). Papa Ioan Paul I (1978) a refuzat sa poarte tiara. La fel a facut si succesorul sau, Papa Ioan Paul al II-lea (1978-2005). În schimb, la începutul pontificatului, la inaugurarea solemna, s-a folosit paliumul, asezat pe umerii Pontifului. În 1996, Papa Ioan Paul al II-lea a actualizat regulamentul privind alegerea unui nou Papa, în care tiara nu mai apare mentionata, dar nici explicit suprimata. Noul Papa, Benedict al XVI-lea, nu a folosit nici el tiara, si, mai mult, a eliminat-o din blazonul papal. Se pare deci ca timpul tiarei a trecut...

Orice accesoriu ar fi folosit pentru a reprezenta slujirea Sfântului Parinte, cel mai important este sa reprezinte slujirea si fidelitatea Vicarului lui Cristos fata de Domnul si fata de Biserica sa. Papa Ioan Paul al II-lea s-a rugat la inaugurarea pontificatului sau: "Cristoase, fa sa devin si sa ramân slujitorul puterii tale unice, slujitorul puterii tale dulci, slujitorul puterii tale care nu cunoaste apus. Fa-ma un servitor. Într-adevar, servitorul servitorilor." Astfel, nici tiara si nici paliumul nu sunt facute pentru a se potrivi omului, ci omul trebuie sa fie pe masura demnitatii simbolizate de ele.

Pr. William Saunders este preot la parohia Fecioarei Sperantei din Potomac Falls si profesor de catehetica si de teologie la scoala Notre Dame din Alexandria, SUA.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/intrebi.asp?saunders=14
Vă rugăm să respectați drepturile de autor