www.profamilia.ro /intrebi.asp?saunders=1
 
 Tu întrebi 

Raspunde pr. William P. Saunders
sursa: Catholic Herald

Cuprins CINE AU FOST MAGII?
pr. William P. Saunders

publicare în Catholic Herald: 08.01.2004
publicare pe ProFamilia: 04.01.2005

Cine au fost Magii? Am vazut un material la televizor, de Craciun, si as vrea sa stiu care este perspectiva religioasa asupra subiectului. - un cititor din Springfield

Evanghelia dupa Matei îi mentioneaza pe magii care au venit din Rasarit pentru a se închina Pruncului Isus (cf. Matei 2,1-12). Cine anume au fost magii ramâne însa în parte un mister.

Unele traduceri ale Bibliei folosesc termenul de astrologi pentru magi. În greaca cuvântul magos (magoi la plural) are patru sensuri: (1) un membru al clasei preotesti din Persia antica, în care astrologia si astronomia au ocupat locuri de frunte înca din timpurile biblice; (2) cineva care are cunostinte si puteri oculte, si este adeptul interpretarii viselor, astrologiei, ghicitului viitorului si al divinatiei; (3) un magician; sau (4) un sarlatan care îsi jefuieste victimele prin practicile mentionate anterior. Din aceste definitii posibile si din descrierea oferita de Evanghelie, magii erau probabil preoti-astrologi persani care puteau interpreta stelele, în special semnificatia stelei care a anuntat nasterea lui Mesia (chiar si istoricul antic Herodot - sec. V îC - atesta abilitatile astrologice ale clasei preotesti din Persia).

Mai important, vizita magilor a împlinit profetiile Vechiului Testament. Balaam profetise despre faptul ca venirea lui Mesia va fi marcata de o stea: "Îl vad, dar acum înca nu este; îl privesc, dar nu de aproape; o stea rasare din Iacov; un toiag se ridica din Israel..." (Numeri 24,17). Psalmul 71(72) vorbeste despre faptul ca neamurile vor veni sa se închine lui Mesia: "Împaratii Tarsisului si Insulele daruri vor aduce, împaratii arabilor si ai reginei Saba prinoase vor aduce. Si se vor închina lui toti împaratii pamântului, toate neamurile vor sluji lui" (10-11). Isaia a profetit de asemenea darurile: "Caravane de camile te vor acoperi, si dromadere din Madian si Efa. Toate sosesc din Seba, încarcate cu aur si cu tamâie, cântând laudele Domnului" (Isaia 60,6).

Sf. Matei noteaza faptul ca magii au adus trei daruri, fiecare având o semnificatie profetica: aur, darul pentru regi; tamâie, darul pentru preoti; si smirna, dar pentru cei pe moarte. Sf. Irineu (+ 202), în lucrarea sa Adversus haereses, ofera urmatoarea interpretate pentru daruri - aur, tamâie si smirna, adica Rege, Dumnezeu si Rascumparator, precum si virtute, rugaciune si suferinta. În mod traditional, noi ne gândim la cei trei magi ca la trei regi. Asa îi reprezentam cel mai adesea în ieslele de Craciun. Si în unele colinde sunt pomeniti "trei regi". De fapt, traditiile initiale nu sunt unitare în ceea ce priveste numarul magilor. Traditia rasariteana ne vorbeste despre 12 magi. În apus, mai multi dintre primii Parinti ai Bisericii - printre care Origene, Sf. Leon cel Mare, Sf. Maximus din Torino - considerau ca au fost trei magi. Prima pictura crestina din Roma, gasita la cimitirul Ss. Petru si Marcellinus, prezinta doi magi; iar o pictura din cimitirul Sf. Domitilla, patru magi.

În secolul al VII-lea, în Biserica Apuseana magii aveau deja nume: Caspar (scris uneori Gaspar), Melchior si Baltazar. În lucrarea Excerpta et Collectanea, atribuita Sf. Beda (+ 735), citim: "Magii au fost aceia care au adus daruri Domnului. Primul se spune ca a fost Melchior, un batrân cu par alb si barba lunga [...] care i-a oferit Domnului aur, ca unui rege. Al doilea, numit Caspar, tânar si fara barba [...] s-a închinat lui Dumnezeu oferind ca dar tamâie, o jertfa demna de o divinitate. Al treilea, cu pielea închisa si cu barba mare, pe numele lui Baltazar [...] prin darul sau, smirna, a marturisit ca Fiul Omului va urma sa moara." Într-un calendar medieval al sfintilor, tiparit la Koln, se scria: "Suferind multe încercari si oboseli pentru Evanghelie, cei trei barbati întelepti s-au întâlnit în Sewa (Sebaste, în Armenia) în anul 54 pentru a celebra Craciunul. Apoi au murit: Sf. Melchior la 1 ianuarie, la 116 ani; Sf. Baltazar la 6 ianuarie, la 112 ani; si Sf. Caspar la 11 ianuarie, la 109 ani." Martirologiul roman indica aceste date pentru sarbatorirea magilor.

Împaratul Zeno a adus relicvele magilor din Persia la Constantinopol, în anul 490. Relicvele (aceleasi, sau poate altele) au aparut apoi în Milano, mult mai târziu, fiind pastrate în Bazilica Sf. Eustorgius. Împaratul Frederick Barbarossa al Germaniei, care a pradat Italia, a luat în 1162 relicvele la Koln, unde au ramas în siguranta pâna astazi, într-un frumos relicvariu pastrat în Catedrala.

Chiar daca ramâne o doza de mister în ceea ce priveste identitatea magilor, Biserica respecta actul lor de închinare. Conciliul din Trento, subliniind reverenta care trebuie acordata Sfintei Euharistii, decreta: "Cei care cred în Cristos venereaza Preasfântul Sacrament cu cult de latrie dupa cum i se cuvinte Dumnezeului adevarat. [...] Pentru ca în acest sacrament noi credem ca este prezent acel Dumnezeu pe care Tatal din vesnicie l-a adus în lume. Este acelasi Dumnezeu cu cel în fata caruia magii au cazut în genunchi si acelasi Dumnezeu cu cel pe care îl adorau apostolii în Galileea, dupa cum spun Scripturile" (Decretul despre Preasfânta Euharistie, 5).

Aflati acum, dupa Craciun, si noi trebuie sa luam aminte la datoria noastra de a-l adora pe Domnul prin rugaciune, cult si opere de jertfa. Sf. Grigore de Nazianz (+ 389) spunea într-o predica: "Sa ramânem în adoratie; si Lui, care, pentru a ne salva s-a umilit pe sine pâna acolo încât a luat trupul nostru, sa îi oferim nu doar tamâie, aur si smirna [...], ci si daruri spirituale, mai sublime decât cele care pot fi vazute cu ochii" (Oratio, 19).

Pr. William Saunders este preot la parohia Fecioarei Sperantei din Potomac Falls si profesor de catehetica si de teologie la scoala Notre Dame din Alexandria, SUA.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/intrebi.asp?saunders=1
Vă rugăm să respectați drepturile de autor