www.profamilia.ro /intrebi.asp?id=31
 
 Tu întrebi 


 

Simona din Cluj întreaba:

Sunt greco-catolica dar merg adesea oi la romano-catolici la Liturghie. Mi-ar place sa în?eleg de ce la romano-catolici nu se ofera împartaoania oi cu Sânge Mântuitorului. Se poate oi cu, oi fara Sânge? Oare nu ar trebui amândoua caci tot timpul se spune Preasfântul Trup oi Preasfântul Sânge al Mântuitorului. Nu? ai la Cina cea de Taina, a fost folosit un potir. Sunt convins ca fra?ii latini fac aoa dintr-un motiv, dar ao vrea sa în?eleg, de ce e valabil oi doar cu Ostia.

Raspunde fr. Cornel Gabor sdb:

Draga Simona,

Vreau sa spun de la început ca Isus Cristos este indivizibil; împartaoindu-ne doar cu ostia ne împartaoim cu Cristos întreg oi nu cu jumatate sau o parte din El... A nu se împartaoi sub ambele specii nu creeaza nici un fel de problema: "Datorita prezen?ei sacramentale a lui Cristos în fiecare dintre specii, împartaoania numai cu specia pâinii permite primirea întregului rod de har al Euharistiei." (Catechismul Bisericii Catolice nr. 1390)

Într-adevar Biserica, înca din primele timpuri a împartaoit poporul sub ambele specii; avem o marturie scrisa lasata de Sfântul Iustin Martirul care povesteote pe la 155 împaratului pagân Antoninus Pius (138-161) cum se desfaourau celebrarile euharistice: "În ziua numita a soarelui ... dupa ce acela care prezideaza a adus mul?umire oi poporul a raspuns, cei care la noi sunt numi?i diaconi împart tuturor celor de fa?a pâinea, vinul oi apa «euharistizate» oi le duc celor care n-au fost de fa?a". (Catechismul Bisericii Catolice nr. 1345)

Numai din motive pastorale, acest mod de a se împartaoi a fost stabilit în mod legitim drept cel mai obionuit în ritul latin. Totuoi, «Sfânta împartaoanie îoi realizeaza mai deplin forma de semn când se da sub ambele specii. Caci, sub aceasta forma, semnul ospa?ului euharistic este pus în lumina mai deplin». Aceasta este forma obionuita de împartaoire în riturile orientale." (Catechismul Bisericii Catolice nr. 1390)

Aoadar motivul principal pentru care împartaoania vine data credinciooilor numai sub specia pâinii este de ordin pastoral: îndeosebi de a nu pierde picaturile de vin consacrat, de a nu risca încalcarea normelor de igiena (persoane care ating cu saliva linguri?a sau instrumentul cu care credinciooii primesc sângele lui Cristos) oi altele.

Sunt multe alte lucruri de spus care ne-ar putea ajuta sa în?elegem mai bine aceasta posibilitate pe care Biserica o da! Dar deocamdata este suficient sa otii ca lucrul cel mai important este ca lumea sa-l primeasca pe Cristos având sufletul nepatat, respectând normele Bisericii, iar apoi, uni?i CU oi ÎN Cristos, Fiul Tatalui, oi întari?i de prezen?a Harului sau, sa-oi continue via?a de bun creotin spre unitatea ceruta de El.

Material folosit: Catehismul Bisericii Catolice, 1993

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/intrebi.asp?id=31
Vă rugăm să respectați drepturile de autor