www.profamilia.ro /familia.asp?medicina=48
 
 FAMILIA 

În apararea sanatatii

Inapoi la cuprins Bioritmul

Fiecare organism are bioritmul lui, adica ceasul lui interior. Pentru a trai într-un mod cât mai sanatos si a ne pastra în forma, trebuie sa tinem cont de acest ceas interior.

Cercetatorii care se ocupa cu bioritmul tuturor vietuitoarelor se numesc cronobiologi, de la cuvântul grecesc cronos = timp. Temperatura corpului si frecventa batailor cardiace, puterea de concentrare si nevoia de somn, se alterneaza mereu în acelasi ritm. Astfel noaptea, în jurul orei 3, temperatura corpului este cea mai scazuta, atunci avem senzatia de frig, de asemenea buna dispozitie scade semnificativ. Persoanele care sunt obligate sa presteze munca de noapte, comit în jurul acestei ore cele mai multe erori.

Ritmul ceasului nostru interior are zilnic o miscare ciclica care constituie ritmul circadian. Miscarea ciclica a ceasului nostru interior se repercuta si asupra unor perioade de timp mai lungi; astfel exista un ritm lunar, unul strâns legat de anotimpuri si un ritm anual. Mai mult decât atât, exista un bioritm care se rasfrânge asupra noastra pe întinderea întregii vieti.

Se ridica întrebarea ce anume din noi reprezinta ceasul interior, care ne determina sa functionam dupa un anume model si unde este localizat el. Se pare ca fiecare celula a organismului nostru are ceasul ei, ceea ce înseamna ca noi posedam bilioane de asemenea ceasuri. Bioritmul nostru este determinat genetic si se pare ca unele din acele gene care-l transmit, denumite "cronogene," au fost deja izolate. Un alt important factor care determina ritmicitatea functiilor noastre, vine din exteriorul nostru si este reprezentat de lumina.

Pentru coordonarea influentelor interne si externe exista un centru format din doua perechi de formatiuni de celule nervoase situate în creier, numite nuclei suprachiasmatici. Aceasta formatiune nervoasa are marimea unui bob de orez si este situata deasupra încrucisarii nervilor optici.

Bioritmul nostru intern, determinat genetic, este programat pentru 24 h., cu o variabilitate de plus-minus 2 h. Prin aceasta determinare genetica, cu totii ne împartim în tipul privighetoare-adica persoanele care se scoala devreme si tipul bufnita-persoane care se scoala târziu. Tipul privighetoare se scoala de obicei odata cu rasaritul soarelui, timp în care tipul bufnita se mai întoarce odata în asternut. Cu toate acestea ambele tipuri trebuie sa se supuna cam aceluiasi orar, a carui desfasurare este descrisa dupa cum urmeaza.

În jurul orei 6 cei mai multi dintre noi trebuie sa se scoale. Progresiv ritmul cardiac se accelereaza si tensiunea arteriala creste. Întreg organismul primeste hormonii eliberati de glandele suprarenale - corticosteroizii, ca si adrenalina, care ne dau energia si dinamismul necesar activitatii. La fel creste nivelul hormonilor sexuali. Persoanele de tipul bufnita, care au un program de munca mai flexibil, pot dormi mai mult. Prof. Zulley da o mica consolare celor de tip bufnita si anume ca odata cu îmbatrânirea multi dintre noi devenim privighetori.

Recomandare: Este bine ca persoanele predispuse la migrena sa pastreze în weekend aproximativ aceleasi ore de sculare ca în zilele lucratoare, deoarece devieri de la ritmul somn-veghe pot declansa o criza de migrena. De asemenea excesul de somn din zilele de Duminica, poate constitui un motiv de moleseala lunea.

În jurul orei 8 hormonul sexual masculin-testosteronul, atinge nivelul maxim al zilei, el fiind necesar cresterii si dezvoltarii masei musculare. Cine pe lânga cafeaua obisnuita, ia un mic dejun mai consistent, este mai în forma în tot cursul zilei. Cine are copii scolari, care se scoala mai greu, nu trebuie sa-i certe pentru acest lucru. Bioritmul tinerilor este putin mai lent decât cel al adultilor. Ei mereu se lupta cu un deficit de somn, deoarece seara nu le vine somnul, iar dimineata trebuie sa se scoale devreme.

Recomandari: Scolarii, tinerii si cei de tip bufnita sa fie treziti putin mai devreme, pentru a avea ragazul ca organismul lor sa se pregateasca pentru sculare.

Între ora 9 si 13 randamentul nostru este maxim, suntem creativi si concentrati. Este indicat sa rezolvam problemele cele mai dificile între aceste ore. Ca atentionare trebuie retinut faptul ca cele mai frecvente atacuri de cord se produc între orele 10 si 12.

Recomandare: Daca avem un volum mare de munca de îndeplinit, trebuie sa-l împartim în asa fel, ca înainte de masa sa facem ceea ce e mai complicat, iar pentru dupa masa sa lasam munca de rutina. (dr. Odorescu Friedericke, medic specialist pediatru; traducere dupa prof Jürgen Zulley) - (pagina realizata de dr. Victoria Angela Rosoaga)

* * *

Bioritmul (II)

În jurul orei 13-14 se instaleaza senzatia de foame. Secretiile digestive se produc, respectiv se varsa în stomac si duoden, în vederea digestiei. Cine în mod repetat nu tine cont de acest lucru, si nu manânca la timp, se poate îmbolnavi de ulcer gastric sau duodenal, lucru observat frecvent la persoanele care lucreaza în ture.

Dupa mâncare fiecare din noi avem randamentul scazut si o stare de somno­lenta, data de irigarea prefe­rentiala cu sân­ge a organelor digestive în detri­mentul celei a creierului.

Recomandare: Pentru diminuarea asteniei postprandiale, se recomanda o ali­mentatie usoara si în calitati excesive. Un somn de scurta durata este de ase­me­nea benefic. Prof. Zulley subliniaza ca oame­nii de stiinta chinezi, au demon­strat faptul, ca cei care respecta în mod regulat un repaus postprandial, traiesc mai multi ani. În jurul orei 14 sensibilita­tea noastra la durere este cea mai sca­zu­ta din tot cursul zilei.

Între orele 15 si 17 asistam la o noua faza de revigorare a perfor­man­telor noastre, care ne permite sa ne des­fa­suram activitatea în continuare. De remarcat ca în acest interval memoria noastra de durata lunga, functio­neaza deosebit de bine. Este o perioada foarte buna pentru studiu.

Între ora 17 si 20 este perioada cea mai nimerita sa o acordam activitatilor sportive. Organismul acum poate fi solicitat cel mai intens, si cine face an­tre­namente în aceasta perioada, poate obtine cea mai mare crestere a masei musculare. Cine practica în schimb acti­vi­tati sportive sau munci grele dupa orele 20, risca ca organismul sa nu mai ajunga în timp util, la linistea necesara instalarii somnului.

În jurul orei 18 daca nu facem activitati sportive este momentul sa ne relaxam. Temperatura corpului începe În jurul orei 13-14 se instaleaza senzatia de foame. Secretiile digestive se produc, respectiv se varsa în stomac si duoden, în vederea digestiei. Cine în mod repetat nu tine cont de acest lucru, si nu manânca la timp, se poate îmbolnavi de ulcer gastric sau duodenal, lucru observat frecvent la persoanele care lucreaza în ture.

Dupa mâncare fiecare din noi avem randamentul scazut si o stare de somno­lenta, data de irigarea prefe­rentiala cu sân­ge a organelor digestive în detri­mentul celei a creierului.

Recomandare: Pentru diminuarea asteniei postprandiale, se recomanda o ali­mentatie usoara si în calitati excesive. Un somn de scurta durata este de ase­me­nea benefic. Prof. Zulley subliniaza ca oame­nii de stiinta chinezi, au demon­strat faptul, ca cei care respecta în mod regulat un repaus postprandial, traiesc mai multi ani. În jurul orei 14 sensibilita­tea noastra la durere este cea mai sca­zu­ta din tot cursul zilei.

Între orele 15 si 17 asistam la o noua faza de revigorare a perfor­man­telor noastre, care ne permite sa ne des­fa­suram activitatea în continuare. De remarcat ca în acest interval memoria noastra de durata lunga, functio­neaza deosebit de bine. Este o perioada foarte buna pentru studiu.

Între ora 17 si 20 este perioada cea mai nimerita sa o acordam activitatilor sportive. Organismul acum poate fi solicitat cel mai intens, si cine face an­tre­namente în aceasta perioada, poate obtine cea mai mare crestere a masei musculare. Cine practica în schimb acti­vi­tati sportive sau munci grele dupa orele 20, risca ca organismul sa nu mai ajunga în timp util, la linistea necesara instalarii somnului.

În jurul orei 18 daca nu facem activitati sportive este momentul sa ne relaxam. Temperatura corpului începe epiteliale ale tegu­men­telor se rege­nereaza în mod deo­sebit de repede între orele 17 dupa-ma­sa si 5 dimineata. Atunci se reco­manda aplica­rea cre­me­lor nutritive pentru ten.

Între ora 3 si 5 organismul este în curs de reînnoire, se produce umplerea rezervoarelor de energie. Cei care lu­creaza noaptea aici ajung la punctul cel mai dificil. Oamenii în vârsta în schimb se trezesc frecvent la aceste ore si nu mai au somn.

Prof. Zulley recomanda celor mai în vârsta sa nu dispere, ca nu mai pot dormi ca în tinerete, aceasta fiind un lucru normal. Se recomanda o plimbare de cel putin 1-2 ore pe zi.

Mersul si lumina, chiar daca ploua (sunt 2.500 Luxi) au un efect benefic asupra adaptarii la un bioritm normal.

În jurul orei 5 porneste irigarea cu sânge mai intensa a tuturor organelor, creste temperatura corpului si productia hormonala este stimulata încetul cu încetul.

Începe o noua zi.

(dr. Odorescu Friedericke, medic specialist pediatru; traducere dupa prof Jürgen Zulley)

Vita Catholica Banatus, septembrie-octombrie 2004

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/familia.asp?medicina=48
Vă rugăm să respectați drepturile de autor