www.profamilia.ro /culturavietii.asp?manual=31
 
 CULTURA VIE?II 

Manual de bioetica
Elio Sgreccia oi Victor Tambone

achizitionare: 20.09.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice Bucureoti

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul al IV-lea
A doua parte: Bioetica si avortul

Formele "ascunse" de avort

Pe plan stiintific si social se contureaza un fenomen care este destul de nelinistitor si care se bazeaza pe folosirea unei terminologii confuze si înselatoare. Este vorba de tendinta de a masca termenul de avort folosind alte denumiri, cu scopul de a nu bate la ochi.

"Pentru a facilita raspândirea avortului - scrie Ioan Paul al II-lea la nr. 13 din Enciclica Evangelium Vitae - s-au investit si se investesc sume uriase cu scopul realizarii unor preparate farmaceutice, care fac posibila uciderea fatului în uterul matern, fara sa mai fie necesara recurgerea la ajutorul medicului. Cercetarea stiintifica în aceasta privinta pare sa fie preocupata în mod exclusiv de obtinerea unor produse cât mai simple si eficiente împotriva vietii si în acelasi timp sa sustraga avortul oricarei forme de control si responsabilitate sociala."

Trebuie sa avem curajul - scrie Ioan Paul al II-lea - de a privi adevarul în fata si de a spune lucrurilor pe nume, fara sa cedam unor compromisuri care ne convin sau tentatiei de a ne autoînsela." (78)

Acest fapt se constata mai ales în manualele de popularizare destinate unui public foarte larg care doresc sa influenteze opinia publica (79) , dar aceeasi tendinta se regaseste si în revistele stiintifice. (80)

Practic, ne referim la unele tehnici de control al nasterilor, impropriu denumite contraceptive, care nu împiedica întâlnirea gametilor, deci fecundarea, dupa cum ar lasa sa se înteleaga termenul de contraceptiv sau antifertilizant. Mecanismul lor în realitate este de a împiedica celulei ovul fecundate de a se instala în uter. Cine face propaganda acestor tehnici este atent sa nu le numeasca provocatoare de avort (pentru multi avortul înseamna ceva dramatic); ele sunt însa definite interceptice daca intercepteaza zigotul pe care nu-l lasa sa se instaleze, sau contragestative de la (contragestion în analogie cu contraception ) daca împiedica continuarea sarcinii dupa instalarea embrionului în uter. (81)

Avortul procurat nu este însa unica manifestare de negare a vietii: si raspândirea si înradacinarea mentalitatii contraceptive, care îi împinge pe cei care le experimenteaza sa caute tehnici tot "mai sigure" pentru a evita o concepere, pot fi considerate amenintari la adresa vietii.

Si daca nu se poate nega ca din punct de vedere moral contraceptia este echivalenta cu avortul (82) , nu se poate ignora ca avortul, pe de o parte, si contraceptia pe de alta, sunt amândoua fructele aceleiasi plante, planta care îsi adânceste "radacinile într-o mentalitate hedonista si care conduce la o lipsa de responsabilizare în fata sexualitatii oferind un concept egoist de libertate care vede în procreere un obstacol în manifestarea propriei personalitati. Viata care ar putea sa se nasca dintr-o întâlnire sexuala devine astfel un dusman ce trebuie evitat cu orice pret si avortul este singurul raspuns hotarât în fata unei contraceptii nereusite" (83) . Pe de alta parte printre manifestarile raportului strâns între avort si contraceptie se numara constatarea ca cea mai buna cunoastere a contraceptivelor nu previne totusi avortul. Exista unele femei sau cupluri care recurg la folosirea contraceptivelor si în intentia de a evita apoi tentatia avortului, dar este tot atât de adevarat ca falsele valori inerente mentalitatii contraceptive sunt de asa natura încât maresc tocmai aceasta tentatie, în fata unei vieti oricum nedorita.

"Cultura favorabila avortului s-a dezvoltat în medii care resping învatatura Bisericii privind contraceptia" (84), iar promovarea legalizarii avortului a avut si are ca protagonisti acele persoane care de mult sunt angajate în raspândirea contraceptiei.

 

Note


78. Ioan Paul al II-lea, Evangelium Vitae, n. 58

79. A se vedea A-G. Spagnolo, Aborto e nuova sessualita. Situazione oggi sul piano sociale e politico, "Anime e Corpi", 1987, pp. 33-48. Într-un mic volum divulgativ al lui E. Lauricella, la riproduzione della specie umana, Roma 1986, (în care) de exemplu, sexualitatea, controlul nasterilor si fecundarea artificiala sunt explicate publicului în mod foarte simplist, deseori inexact (sunt ignorate complet studiile stiintifice asupra metodei Billings si datele statistice pozitive ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii), dar mai ales falsificând termenii cu mare confuzie pentru cititorul neavizat.

80. E.E. Baulieu, Contragestation by antiprogestin: a new approach to human fertility control, în Abortion: medical progress and social implications, Ciba Foundation Symposium 115, London 1985, pp. 192-210.

81. Interceptivele si contragestativele sau abortivele cele mai raspândire astazi sunt: pilula de baza cu continut de progesteron (minipilula); injectiile trimestriale si implanturile subcutanate pe baza de progestinici sau estro-progestinici; spiralele sau IUD (intrauterine device); vaccinul anti -Gonadotropina Corionica umana (hCG); pilula de a doua zi; prostaglandinele si medicamentele luteolitici (printre care RU486). Folosirea acestor medote nu cere în marea majoritate a cazurilor spitalizarea femeii. Trimitem pentru o tratare sistematica a subiectului la capitolul precedent. Cfr. si M.L.Di Pietro-R. Minacori, Sull'abortivita della pillola estroprogestinica e degli contraccettivi, "Medicina e Morale", 1996, 5, pp. 863-900.

82. "Desigur, contraceptia si avortul, din punct de vedere moral, sunt rele specific diferite: unul contrazice adevarul integral al actului sexual ca expresie proprie iubirii conjugale, celalalt distruge viata unei fiinte umane; primul se opune virtutii castitatii matrimoniale, cel de al doilea se opune virtutii dreptatii si violeaza direct porunca divina "sa nu ucizi". (Ioan Paul al II-lea, Evangelium Vitae, n. 13)

83. Ibidem

84. Ibidem

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/culturavietii.asp?manual=31
Vă rugăm să respectați drepturile de autor