www.profamilia.ro /cateheza.asp?teologiatrupului=c7_5
 
 CATEHEZA 

Teologia trupului
pr. Richard M. Hogan

sursa: www.nfpoutreach.org

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul VII.
Casatoria

Sectiunea 5.
Iubirea lui Dumnezeu - de la paterna la maritala

Dupa accentul pus pe grija trupului, Sf. Paul, în Efeseni 5,31, citeaza din Geneza 2,24: "De aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va uni cu femeia sa si vor fi amândoi un trup". Papa Ioan Paul al II-lea a vazut în aceasta fraza o legatura între revelatia lui Dumnezeu în Geneza prin Adam si Eva si revelatia definitiva a lui Dumnezeu în Cristos. Deoarece casatoria, înfiintata de Dumnezeu în zorii creatiei, a revelat ceva din iubirea Treimii (ca imagini ale lui Dumnezeu, uniti în casatorie, Adam si Eva manifestau ceva din iubirea divina), si casatoria poate fi comparata cu unirea dintre Cristos si Biserica, atunci exista în mod evident o legatura între revelatia iubirii lui Dumnezeu prin casatorie si revelatia definitiva a lui Dumnezeu în Cristos. "Sf. Paul scoate în evidenta continuitatea dintre stravechiul legamânt pe care Dumnezeu l-a stabilit înfiintând casatoria în însasi lucrarea creatiei, si legamântul definitiv în care Cristos, dupa ce a iubit Biserica si s-a daruit pe sine pentru ea, este unit cu ea într-un mod marital, corespunzator imaginilor sotilor. Aceasta continuitate a initiativei salvifice a lui Dumnezeu constituie fundamentul esential al marii analogii continute în Scrisoarea catre Efeseni" [19]. Dumnezeu s-a manifestat prin Adam si Eva, individual (deoarece fiecare dintre ei era imagine a lui Dumnezeu) si prin casatoria lor, o reflectie a Treimii. Dumnezeu a completat aceasta revelatie în Cristos, care este de asemenea "casatorit" cu Biserica. (Desi nu putem pierde din vedere cealalta "imagine" a Bisericii, despre care ne învata de asemenea Sf. Paul: ca Cristos si Biserica sunt una si formeaza un singur trup "mistic", adica o singura persoana mistica [20].)

Imaginea casatoriei dintre Cristos si Biserica în Efeseni preia o analogie prezenta la Isaia [21]: "Nu te înfricosa, caci nu vei ramâne de ocara; nu te rusina, caci nu vei avea de ce sa te rusinezi; ca tu vei uita rusinea tineretii tale si de ocara vaduviei tale nu-ti vei mai aduce aminte. Caci barbatul tau este Facatorul tau, si numele Lui: Domnul Savaot si Rascumparatorul tau este Sfântul lui Israel: 'Dumnezeul a tot pamântul' se cheama! Ca pe o femeie parasita si cu inima întristata te cheama Domnul; ca pe sotia din tinerete care a fost alungata; zice Dumnezeul tau. O clipa te-am parasit, dar cu mari îndurari te iau lânga Mine. Într-o izbucnire de mânie, pentru o clipa Mi-am întors fata de la tine, dar în îndurarea Mea cea vesnica Ma voi milostivi de tine, zice Rascumparatorul tau, Domnul. Si va fi ca în vremea lui Noe, când M-am jurat ca apele potopului nu se vor mai raspândi pe pamânt; tot asa Ma jur acum sa nu Ma mai mânii împotriva ta si sa nu te mai cert. Muntii pot sa se mute din loc si colinele sa se clatine, dar milostivirea Mea nu se va departa de la tine si legamântul Meu de pace nu se va zdruncina, zice Domnul, Care are mila de tine".

În acest pasaj, Dumnezeu se refera la Israel ca sotie si la El Însusi ca sot. Cu toate acestea, scria Papa, "analogia iubirii maritale si a casatoriei apare doar atunci când 'Creatorul' si 'Sfântul lui Israel' din textul lui Isaia se manifesta ca 'Rascumparator" [22]. Si Rascumparatorul, dupa cum este revelat în Noul Testament, este Cristos. Papa Ioan Paul al II-lea a aratat ca începutul Scrisorii catre Efeseni a Sf. Paul vorbeste despre iubirea lui Dumnezeu pentru omenire într-un mod patern. Paul îsi începe Scrisoarea catre Efeseni recunoscând în versetul 1,3 ca Dumnezeu si Tatal Domnului nostru Isus Cristos "ne-a binecuvântat cu orice fel de binecuvântare spirituala în cele ceresti, în Cristos". La început, iubirea lui Dumnezeu era paterna, iubirea unui Tata. Dar apoi, în Cristos, în Rascumparatorul, are un caracter marital deoarece iubirea este revelata în si printr-un trup uman, în si prin trupul lui Cristos. Asa cum Adam si Eva au dezvaluit ceva din iubirea lui Dumnezeu, tot asa în Fiul întrupat vedem iubirea lui Dumnezeu revelata în trup si astfel iubirea paterna este într-un fel transformata si completata de "marital", adica revelata în si printr-un trup uman, iubirea lui Cristos. În întelegerea deplina a Treimii revelata în Noul Testament, imaginea din Isaia este aprofundata si facut mai clara. Doar în Cristos Rascumparatorul poate fi vazuta cu claritate iubirea "maritala" a lui Dumnezeu. El, Cristos, face vizibil ceea ce a fost ascuns în Dumnezeu. Trupul Lui este un semn care dezvaluie invizibilul, asa cum o faceau trupurile lui Adam si Eva. Un semn care dezvaluie o realitate invizibila este într-un sens generic un sacrament.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/cateheza.asp?teologiatrupului=c7_5
Vă rugăm să respectați drepturile de autor