www.profamilia.ro /cateheza.asp?teologiatrupului=c7_4
 
 CATEHEZA 

Teologia trupului
pr. Richard M. Hogan

sursa: www.nfpoutreach.org

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul VII.
Casatoria

Sectiunea 4.
Relatia Cristos-Biserica iluminata de casatorie, si viceversa

Dupa ce a analizat problema supunerii reciproce si a ascultarii, Papa Ioan Paul al II-lea a vorbit despre "marea analogie" dintre casatorie si Biserica pe care Paul o schiteaza în Efeseni 5,22-25: "Femeile sa se supuna barbatilor lor ca Domnului, pentru ca barbatul este capul femeii asa cum si Cristos este capul Bisericii, trupul sau, al carui mântuitor si este. Si cum Biserica se supune lui Cristos, tot asa si femeile sa fie supuse barbatilor lor în toate. Barbatilor, iubiti-va sotiile asa cum Cristos a iubit Biserica si s-a dat pe sine pentru ea". Exista de fapt patru componente în structura pe care Paul o da analogiei. În primul rând, Paul le îndruma pe sotii sa fie supuse sotilor lor. Urmatoarea componenta ofera motivatia pentru sotie: sotul este Cristos. Asa cum Cristos este capul Bisericii, si sotul este capul sotiei lui. A treia componenta schimba ordinea elementelor din a doua. A doua începe cu sotul si declara ca el este Cristos. A treia componenta începe cu Biserica fiind supusa lui Cristos si se încheie cu sotiile ca supuse sotilor lor. A patra componenta schimba ordinea elementelor din prima. Prima începe cu sotiile ca supuse sotilor lor. A patra vorbeste despre soti ca iubindu-si sotiile asa cum Cristos a iubit Biserica.

Este de asemenea vital sa remarcam, asa cum a facut-o Papa, ca nu doar Cristos este comparat cu sotii si sotiile cu Biserica, ci si relatia lui Cristos cu Biserica este comparata cu o casatorie si o casatorie este comparata cu relatia dintre Cristos si Biserica. Desigur, comparând sotii cu Cristos si sotiile cu Biserica, este imposibil de evitat de aici imaginea uniunii dintre Biserica si Cristos ca o casatorie. Cu toate acestea, mai exista un element în "marea analogie". Este de asemenea important de remarcat ca imaginea maritala a relatiei dintre Cristos si Biserica exista în analogia Sf. Paul simultan si împreuna cu imaginea în care Biserica este Trupul lui Cristos, deoarece Sf. Paul vorbeste despre Cristos ca fiind "Capul" Bisericii. "Se pare ca... aceasta analogie [maritala] [privind relatia dintre Cristos si Biserica] slujeste drept completare la aceea privind Trupul Mistic" [12].

Compararea casatoriei cu relatia dintre Cristos si Biserica functioneaza în ambele directii. Cu alte cuvinte, casatoria este iluminata si mai bine înteleasa prin relatia dintre Cristos si Biserica. Dar si relatia dintre Cristos si Biserica poate fi mai bine înteleasa prin casatorie. Papa Ioan Paul al II-lea insista ca analogia din Efeseni 5 trece de la relatia Cristos-Biserica la relatia sot-sotie. În acest sens, relatia Cristos-Biserica este un model pentru relatia sot-sotie. "Îndemnul autorului Scrisorii catre Efeseni, adresat sotilor, [este] ca ei sa îsi modeleze relatia reciproca dupa relatia dintre Cristos si Biserica..." [13]. Cel mai adesea, cuvintele lui Paul au fost citite ca învatând ca relatia Bisericii cu Cristos este iluminata de relatia sot-sotie. Papa Ioan Paul al II-lea insista ca analogia este valabila si în cealalta directie. "Iubirea lui Cristos este o imagine si mai presus de toate un model al iubirii pe care sotul trebuie sa o arate sotiei lui în casatorie, când cei doi sunt supusi unul altuia 'în frica lui Cristos'" [14].

Unul dintre misterele profunde ale casatoriei este acela ca cei doi "devin un singur trup". Cu toate acestea, ramân persoane individuale. Sf. Paul, în Scrisoarea sa catre Efeseni, pare sa recunoasca acest aspect al casatoriei când vorbeste despre sot ca fiind capul sotiei. Acelasi aspect este aplicat lui Cristos care este "capul Bisericii", dar este de asemenea "sot". Aceste doua caracteristici ("un singur trup" si a ramâne în continuare mire-mireasa) trebuie întotdeauna avut în vedere când studiem analogia Sf. Paul. "Într-un anumit sens, iubirea face ca 'eu'-l altei persoane sa devina propriul 'eu': 'eu'-l sotiei, as spune, devine prin iubire 'eu'-l sotului. Trupul este expresia acestui 'eu'" [15]. "Sotia, fiind obiectul iubirii maritale a sotului, devine 'un singur trup' cu el: într-un anumit sens, 'propriul' lui trup" [16]. Papa chiar sugera ca o "supunere" a sotiei fata de sot "semnifica mai presus de toate 'experimentarea iubirii' în îmbratisarea conjugala" [17]. În mod evident, daca aceasta interpretare este acceptata, "supunerea" sotiei este si mai mult rezultatul angajamentului de iubire luat prin juramintele de la casatorie!

"Barbatii trebuie sa-si iubeasca sotiile ca pe trupul propriu. Cine îsi iubeste sotia se iubeste pe sine. Caci nimeni nu si-a urât vreodata propriul trup, dimpotriva, îl hraneste si îl îngrijeste asa cum [face] Cristos pentru Biserica" (Efeseni 5:28-29). În acest pasaj, desigur, Sf. Paul subliniaza din nou uniunea de tip "un singur trup", dar în acest context, accentul cade pe cum trebuie sotul sa "îsi îngrijeasca" "propriul trup", adica trupul sotiei sale. Aceste rânduri ne ajuta "sa întelegem, cel putin într-un mod general, demnitatea trupului si imperativul moral de a ne îngriji de binele lui" [18]. În uniunea de tip "un singur trup" a casatoriei, iubire este exprimata în parte prin grija unuia fata de trupul celuilalt.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/cateheza.asp?teologiatrupului=c7_4
Vă rugăm să respectați drepturile de autor