www.profamilia.ro /cateheza.asp?teologiatrupului=c7_1
 
 CATEHEZA 

Teologia trupului
pr. Richard M. Hogan

sursa: www.nfpoutreach.org

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul VII.
Casatoria

Sectiunea 1.
Papa analizeaza pasajul despre supunerea sotiilor

Ciclul anterior (al patrulea) al seriei Teologiei trupului a discutat problema celibatului si a fecioriei în lumina rezultatelor studiilor asupra unitatii umane trup-persoana realizate în primele trei cicluri. În acele prime trei cicluri, dupa cum va amintiti poate, Sfântul Parinte a vorbit despre persoana umana în Gradina Edenului înainte de pacat (primul ciclu), persoana umana dupa pacat, adica omul istoric (al doilea ciclu), si persoana umana dupa A Doua Venire si învierea finala (al treilea ciclu). Primele trei cicluri au pornit de la cuvintele lui Cristos: învatatura Lui ca divortul nu era permis "la început" (primul ciclu), ca privirea cu pofta constituie "adulter în inima" (al doilea ciclu), si ca dupa învierea finala, oamenii nu se vor mai casatori (al treilea ciclu). În fiecare dintre aceste trei conditii ale persoanei umane, trupul uman manifesta, reveleaza si exprima persoana umana, dar în moduri diferite. Rezultatele acestor analize au adus lumina în problema fecioriei si celibatului.

Al cincilea ciclu, nn. 87-113, aplica rezultatele primelor trei cicluri la casatorie. Papa a început facând referire la învatatura Sf. Paul despre casatorie din Efeseni 5,21-33. Dupa cum scria el, "Ceea ce se gaseste în pasajul din Scrisoarea catre Efeseni constituie aproape o 'încununare' a celorlalte cuvinte cheie concise [adica celelalte "trei cuvinte" ale lui Cristos despre casatorie privind divortul, adulterul în inima, si casatoria în cer - materialul primelor trei cicluri]. Daca din ele a reiesit teologia trupului în liniile sale evanghelice, simpla si în acelasi timp fundamentala, este într-un anumit sens necesar sa tinem cont de aceasta teologie în interpretarea sus-mentionatului pasaj din Scrisoarea catre Efeseni" [1]. Papa a aratat ca în Efeseni 5, Sf. Paul vorbeste despre trup, atât în realitatea lui concreta ca masculin si feminin, adica "în destinul lui peren pentru unirea în casatorie" [2], cât si ca imagine a Bisericii, Trupul lui Cristos. Papa a propus apoi examinarea acestor doua "semnificatii" ale trupului uman, în special în lumina "marii comparatii" a lui Paul între casatorie si Biserica.

Papa Ioan Paul al II-lea a mai aratat ca pasajul catre Efeseni a fost întotdeauna înteles de Biserica în liturgia sa a fi o referinta la sacramentul casatoriei. Având în vedere aceasta întelegere, pasajul din Efeseni 5 arata calea spre o analiza a casatoriei ca sacrament. Cu toate acestea, a întelege casatoria ca sacrament depinde si de Teologia trupului, deoarece "marele" principiu din Teologia trupului este sacramental: trupul este expresia persoanei. Un sacrament este un semn care face vizibil ceea ce este invizibil si împlineste ceea ce semnifica, de exemplu turnarea apei la Botez pe capul copilului indica curatirea sufletului si primirea vietii. Acest simbol face vizibila realitatea ascunsa a actiunii lui Dumnezeu în sufletul copilului. Dar semnul este de asemenea mijlocul prin care Dumnezeu produce schimbarea în suflet: darul harului divin.

Trupul uman este expresia persoanei. El face vizibil ceea ce este ascuns în misterul persoanei, si, în acelasi timp, manifestarea vizibila a persoanei implica experiente care afecteaza si schimba persoana. "Asadar, într-un anumit fel, chiar daca la modul cel mai general, trupul intra în definitia unui sacrament" [3]. În mod evident, trupul "intra" de asemenea în teologie "pe usa din fata", deoarece acesta este mijlocul prin care Cristos a ales sa se reveleze pe Sine, pe Tatal si pe Duhul Sfânt noua. În El, trupul a devenit prin excelenta semnul vizibil al unei realitati invizibile.

Rezumând ceea ce si-a propus sa faca în acest al cincilea ciclu la nr. 87, si apoi schitând continutul Scrisorii catre Efeseni la nr. 88, Papa Ioan Paul al II-lea si-a început analiza detaliata asupra Efeseni 5 în nr. 89. Papa a început cu unul dintre cele mai dificile subiecte din Noul Testament pentru cultura moderna: îndemnul Sf. Paul catre sotii "sa se supuna barbatilor lor" [4]. Acest îndemn apare si în alte pasaje ale scrierilor Sf. Paul: "femeilor, fiti supuse barbatilor vostri" [5]. Pentru multi din epoca noastra, un astfel de limbaj este extrem de ofensator si considerat a fi produsul la ceea ce este numita cultura dominata de barbati din epoca lui Paul. Multi ar sustine ca astfel de pasaje nu ar mai trebui sa vada niciodata lumina zilei, cel putin nu în liturgie. Dar aceste texte sunt de fapt inspirate si contin Cuvântul lui Dumnezeu. Trebuie sa cunoastem semnificatia lor. Mai mult, se poate spune ca pasajele care sunt cel mai dificil de înteles pentru noi si de aplicat în vietile noastre sunt tocmai acelea pe care avem nevoie sa încercam sa le întelegem si sa le integram în vocatiile noastre.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/cateheza.asp?teologiatrupului=c7_1
Vă rugăm să respectați drepturile de autor