www.profamilia.ro /cateheza.asp?teologiatrupului=c6_2
 
 CATEHEZA 

Teologia trupului
pr. Richard M. Hogan

sursa: www.nfpoutreach.org

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul VI.
Celibatul si fecioria

Sectiunea 2.
Alegerea casatoriei sau a celibatului trebuie sa fie libera

Este interesant de aratat ca chemarea lui Cristos la feciorie si celibat pentru cei care pot sa o primeasca se gaseste chiar în pasajul în care se afla si raspunsul Lui la întrebarea fariseilor despre divort. Dupa ce raspunde la întrebarea fariseilor, discipolii Sai îi spun lui Cristos ca ar fi mai bine ca oamenii sa nu se casatoreasca (deoarece divortul nu va mai fi acceptat ca o optiune morala). Cristos raspunde la aceste remarci spunând: "Nu toti pricep cuvântul acesta, ci aceia carora le este dat. Ca sunt fameni care s-au nascut asa din pântecele mamei lor; sunt fameni pe care oamenii i-au facut fameni, si sunt fameni care s-au facut fameni pe ei însisi, pentru împaratia cerurilor. Cine poate întelege sa înteleaga" [13]. Evident, Cristos nu considera învatatura Sa despre casatorie si învatatura Sa despre celibat si feciorie a fi contradictorii.

Într-adevar, nu sunt. Punctul esential al analizei facute de Papa Ioan Paul al II-lea asupra trupului uman este ca acesta e o expresie a persoanei. În meditatiile lui la Calea Crucii, ca parte a predicarii la zilele de reculegere ale Papei Paul al VI-lea în 1976, Karol Wojtyla a scris despre Cristos la a zecea Statiune (Cristos este dezbracat de hainele Sale): "Cu fiecare rana, fiecare spasm de durere, cu fiecare muschi încordat, cu fiecare picatura de sânge, cu toata epuizarea din bratele Sale, toate vânataile si carnea sfâsiata de pe spate si umeri, acest trup dezbracat duce la îndeplinire atât vointa Tatalui cât si pe cea a Fiului" [14]. Trupul lui Cristos a exprimat Persoana Sa deoarece prin trupul Sau au fost exprimate sau manifestate alegerile Sale, actele sale de vointa. În mod evident, aceste alegeri se aflau în cunoasterea Sa din intelectul Sau. Asadar, trupul Sau a exprimat Persoana Sa pentru ca prin acesta a manifestat si a demonstrat în afara la ce se gândea si ceea ce a ales.

Trupul uman, nu doar în Cristos, ci în noi toti, trebuie sa exprime persoanele noastre, adica sa faca evident ce gândim si ce alegem. În procesul de a cunoaste o alta persoana, un viitor sot, un barbat sau o femeie ar putea fi atrasi la început de frumusetea fizica, de farmecul sau de puterea celuilalt; pe scurt, de toate acele caracteristici pe care le etichetam ca masculine sau feminine. Dar daca se doreste ca aceasta relatie sa aiba o temelie solida, în cele din urma ei trebuie sa ajunga sa vada demnitatea cu care cealalta persoana a fost creata de Dumnezeu. El sau ea ajunge sa înteleaga ca sta în fata unei alte persoane care este de asemenea o imagine a lui Dumnezeu. Ajungând sa înteleaga demnitatea si valoarea celeilalte persoane, uneori se dezvolta iubirea - o alegere deliberata în vointa de a se darui pe sine acestei alte persoane datorita marii comori, valorii infinite a celeilalte persoane, asa cum poate fi înteleasa de minte. Când o astfel de alegere se întâlneste cu o alegere similara facuta de celalalt, exista un angajament reciproc care este apoi pecetluit de consimtamântul de a se casatori, repetat înaintea unui martor al Bisericii. Consimtamântul întemeiaza comuniunea maritala. Comuniunea maritala este apoi exprimata prin unirea celor doi într-un singur trup. Expresia trupeasca a comuniunii este rezultatul direct al cunoasterii reciproce a sotilor si al alegerii lor reciproce de a se darui pe sine unul altuia.

Dar, la fel de evident, oamenii pot sa aleaga liber sa nu intre într-o astfel de comuniune. Daca comuniunea maritala se bazeaza pe cunoasterea demnitatii celuilalt si pe o alegere libera de a se darui pe sine acelei persoane, atunci este evident ca oamenii nu sunt constrânsi sa faca o astfel de alegere. (De fapt, constrângerea este contrara iubirii si invalideaza casatoria. De exemplu, casatoriile încheiate sub amenintarea cu pistolul nu sunt recunoscute, pentru ca forta se opune iubirii care este, în esenta sa, o alegere libera.) Fiecare persoana poate alege sa nu intre într-o comuniune maritala. Poate o persoana nu este potrivita pentru a se casatori. Alta poate nu a întâlnit înca persoana potrivita. O a treia ar putea alege sa nu se casatoreasca pentru ca doreste sa ramâna necasatorita.

Daca semnificatia nuptiala a trupului arata ca suntem chemati sa îl iubim pe Dumnezeu si pe ceilalti asa cum Cristos ne iubeste si sa exprimam aceasta iubire în si prin trupurile noastre, de ce nu poate cineva alege sa îsi exprime iubirea fata de Cristos si fata de tot ce a facut El prin patima si moartea Sa dedicându-si viata Lui, adica iubindu-l pe El fara a intra în comuniunea maritala? De ce nu ar putea cineva sa îl imite în starea Sa celiba, feciorelnica? Desigur, asa cum a învatat Biserica de la început, acest lucru nu este numai posibil, ci si demn de lauda daca cineva este chemat la aceasta vocatie. Dupa cum a spus Papa: "omul (barbat si femeie) este capabil sa aleaga darul personal de sine însusi facut unei alte persoane într-un legamânt conjugal în care ei devin 'un trup', si este de asemenea capabil sa renunte de bunavoie la o astfel de daruire de sine unei alte persoane, pentru ca, alegând abstinenta 'pentru împaratia cerurilor', sa se poata darui pe sine total lui Cristos. Pe baza aceleiasi dispozitii a subiectului personal [un subiect personal este constituit de facultatile mintii si vointei] si pe baza aceleiasi semnificatii nuptiale a fiintei ca trup, barbat sau femeie, se poate forma iubirea care îl angajeaza pe om în casatorie pe toata durata vietii lui (cf. Matei 19,3-10), dar se poate forma si iubirea care îl angajeaza pe om la o viata de abstinenta pentru împaratia cerurilor (cf. Matei 19,11-12)" [15].

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/cateheza.asp?teologiatrupului=c6_2
Vă rugăm să respectați drepturile de autor