www.profamilia.ro /cateheza.asp?teologiatrupului=c3_6
 
 CATEHEZA 

Teologia trupului
pr. Richard M. Hogan

sursa: www.nfpoutreach.org

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul III.
Pacatul si rusinea

Sectiunea 6.
B. Apelul lui Cristos catre inima omului (2)

Când Cristos vorbeste despre "a privi cu dorinta", o face "în contextul experientei umane" [36]. El face referire la "experienta si constiinta omului din orice timp si loc" [37], deoarece fiecare fiinta umana de dupa Adam si Eva (cu exceptia, desigur, a Mariei si a lui Cristos) poarta cu sine experientele originare, inclusiv aceea a goliciunii dupa pacat. Noi toti am experimentat ceea ce au experimentat Adam si Eva când au fost goi unul înaintea celuilalt si s-au rusinat. Cristos nu trebuie sa explice pofta trupeasca, deoarece este parte din viata noastra a tuturor si deoarece, pentru cei care îl ascultau, nu lipseau prezentari ale acesteia în Vechiul Testament.

Într-o declaratie incredibil de clara (una care subliniaza cum tot ceea ce experimentam noi este "încarcat" cu o valoare pozitiva sau negativa), Papa observa faptul ca pofta trupeasca "indica o experienta a valorii trupului, în care semnificatia lui 'nuptiala' înceteaza sa mai fie aceasta, tocmai din cauza concupiscentei" [38]. Privind cu pofta trupeasca, trupul celuilalt este "încarcat" cu o valoare care elimina adevarata lui valoare în experienta celui care îl priveste astfel. Prin "privire", trupul celeilalte persoane sufera pierderea (în mintea celui care priveste) semnificatiei sale matrimoniale. Semnificatia nuptiala a trupului celuilalt este separata de acea persoana. Pofta trupeasca reduce valoarea celeilalte persoane la o singura caracteristica, cea sexuala. Atractia reciproca dintre masculin si feminin, stabilita de Dumnezeu când ne-a creat barbat si femeie, este fondata pe misterul persoanei umane. Este fondata pe un mare numar de caracteristici si valori personale exprimate de fiecare persoana individuala prin masculinitatea sau prin feminitatea sa. Privirea plina de dorinta trupeasca reduce atractia reciproca la o singura valoare: sexul. "Una este sa fii constient ca valoarea sexului este o parte a bogatului depozit de valori cu care femeia se înfatiseaza înaintea barbatului. Alta este sa reduci toate bogatiile personale ale feminitatii la aceasta singura valoare" [39]. Aceasta reducere a celuilalt este ceea ce înseamna "a privi cu dorinta". Cristos egaleaza acest fel de "a privi" cu "adulterul în inima".

Însa, asa cum a aratat Papa Ioan Paul al II-lea, acesta nu este "în inima" pâna când nu exista o alegere, o decizie, de a îmbratisa aceasta reducere a celeilalte persoane la o singura valoare. Cu aceasta alegere, aceasta decizie, individul care "priveste cu dorinta" a decis ca obiectul privirii sale exista într-un mod diferit pentru el. El a îmbratisat în mod subiectiv o realitate alterata (alterata fata de felul în care sunt de fapt lucrurile). Aceasta decizie devine parte a cine este el. Îl modeleaza la a exista într-o anumita relatie alterata cu persoana care este obiectul privirii sale. El s-a modelat sau determinat pe sine într-un anumit fel prin aceasta decizie si, în mintea sa, a alterat felul în care exista obiectul privirii sale.

Toate acestea se bazeaza pe principiul, adesea repetat în lucrarile Papei, ca devenim ceea ce facem. Facând în mod repetat anumite lucruri, devenim ceea ce facem. Cei care cânta la pian, treptat devin pianisti (desi nu în mod necesar pianisti desavârsiti). În mod similar, cei care gatesc, devin bucatari. Deciziile si alegerile noastre determina cine suntem. Vointa libera ne permite sa facem alegeri care, la rândul lor, ne permit sa determinam cine suntem. Când luam decizii contrare realitatii, ne transformam pe noi însine în oameni care traiesc într-o lume determinata de noi însine, si nu de felul în care sunt lucrurile. Când privim cu dorinta, încercam sa re-cream lumea dupa imaginea noastra, adica încercam sa schimbam modul în care exista ceilalti si modul în care existam noi în relatie cu ei. Acesta, asadar, este "adulterul în inima".

Pentru a face aceasta cât mai clar posibil, Papa a dedicat un anumit spatiu posibilitatii ca un sot sa îsi priveasca sotia cu pofta trupeasca, sau viceversa. Acesta este de asemenea "adulter în inima". Desi adulterul este definit din punct de vedere legal ca participarea unei persoane la o uniune sexuala cu cineva care nu este sotul sau sotia sa, "adulterul în inima", asa cum este definit de Cristos, înseamna a-l reduce pe celalalt la un simplu obiect care sa satisfaca dorintele proprii, mai exact dorinta trupeasca. În acest sens, sotii si sotiile pot comite adulter unul cu celalalt. Când fac aceasta, ei altereaza semnificatia fundamentala a fiecaruia si modul în care amândoi exista unul pentru celalalt. Aceasta alterare a adevaratei lor semnificatii, sau, asa cum a exprimat-o Papa, separarea semnificatiei nuptiale a trupurilor lor de persoanele lor, are consecinte devastatoare pentru întreaga omenire deoarece "viitorul omenirii depinde de familie" [40]. "Viata umana, prin natura sa, este 'coeducativa' si demnitatea ei, echilibrul ei depind în fiecare moment al istoriei si în fiecare punct al longitudinii si latitudinii geografice de 'cine' va fi ea pentru el, si el pentru ea" [41]. Daca persoanele umane nu vad întreaga demnitate si valoare a celuilalt, aceasta în special în familie, atunci demnitatea si valoarea fiecaruia dintre noi, si a tuturor generatiilor viitoare, este amenintata. "Adulterul în inima", reducerea, cu o privire, a celuilalt la un obiect pentru mine, denaturând modul adevarat în care celalalt exista în realitate, are consecinte profunde care ameninta însasi existenta omenirii pe pamânt. Cristos ne avertizeaza în legatura cu acest pericol deoarece El cunoaste "ce este în inima omului" [42].

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/cateheza.asp?teologiatrupului=c3_6
Vă rugăm să respectați drepturile de autor