www.profamilia.ro /cateheza.asp?teologiatrupului=c2_5
 
 CATEHEZA 

Teologia trupului
pr. Richard M. Hogan

sursa: www.nfpoutreach.org

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul II.
Semnificatia nuptiala a trupului

Sectiunea 5.
Adam descopera semnificatia trupului sau

Este de asemenea evident ca în procesul numirii animalelor, Adam s-a uitat la fiecare dintre ele, la trupurile lor. El s-a descoperit pe sine ca fiind diferit de ele deoarece trupurile lor erau diferite de trupul lui. El, asadar, avea constiinta propriului sau trup ca dezvaluind viata lui interioara, faptul ca este o persoana. Asa dupa cum scria Papa, Adam "descopera semnificatia propriei lui corporalitati" [14]. El ajunge sa înteleaga, cu expresia cunoscuta a Papei Ioan Paul al II-lea, ca trupul sau exprima persoana sa [15]. Asa cum remarca Papa: "Trupul, de fapt, si doar el, este capabil sa faca vizibil ceea ce este invizibil: spiritualul si divinul. A fost creat pentru a transfera în realitatea vizibila a lumii misterul ascuns din timpuri imemoriale în Dumnezeu, si astfel sa fie un semn al acestuia" [16]. Trupul uman, asadar, este mai mult decât suma partilor lui biologice. Prin aceste functiuni biologice aparent de înteles, este dezvaluita persoana umana. Trupul uman este singura creatie a lui Dumnezeu care exprima si manifesta într-un mod vizibil o realitate spirituala: persoana. Îngerii sunt persoane si la fel sunt si cele trei Persoane din Sfânta Treime, dar nici unul dintre acestia nu îsi poate exprima sau face vizibila persoana sa. Aceasta revine, în planul lui Dumnezeu, fiintelor umane care sunt singurele persoane cu trupuri. (Desigur, Isus în umanitatea Sa si-a facut vizibila Persoana, dar a putut sa faca acest lucru pentru ca si-a asumat natura umana cu trup. Ca om, ca fiinta umana, El a putut sa se reveleze pe Sine în si prin trupul Sau. Asadar este adevarat ca doar fiintele umane sunt capabile sa îsi manifeste persoana în lumea vizibila.)

Trupurile noastre manifesta persoanele noastre, dar pentru ca suntem imagini ale lui Dumnezeu, trupurile noastre nu manifesta doar propriile noastre persoane, ci cu adevarat dezvaluie câte ceva despre cine este Dumnezeu. Cum ar putea sa fie altfel? Dumnezeu a creat fiintele umane dupa chipul si asemanarea Sa. Fiintele umane au trupuri care dezvaluie cine sunt ele: o imagine a lui Dumnezeu. Când vedeti un trup uman viu, vedeti o expresie vizibila a unei imagini a lui Dumnezeu. Când vedeti o imagine a lui Dumnezeu, vedeti ceva din Dumnezeu Însusi. Exprimând propriile noastre persoane si dezvaluindu-l pe însusi Dumnezeu, trupul uman este o creatie unica a Lui, plina de o valoare si o demnitate incredibila. Fiintele umane sunt cu adevarat cu putin mai prejos decât îngerii [17]. Acesta este adevarul pe care Adam a ajuns sa îl înteleaga descoperind semnificatia trupului sau.

Adam, omenirea - înca nediferentiata în barbat si femeie -, se cunoaste pe sine ca persoana cu puterea de a gândi si a alege. Stie ca trupul sau este manifestarea exterioara, vizibila a persoanei lui interioare, a ceea ce gândeste si a ceea ce alege. Deoarece se cunoaste pe sine ca un trup-persoana sau ca o persoana-trup si a auzit avertismentul lui Dumnezeu ca va "muri negresit" daca va mânca din roadele pomului cunoasterii, el stie de asemenea ca trupul sau poate sa moara, poate sa înceteze sa mai aiba viata. "Alternativa dintre moarte si nemurire se înscrie, chiar din primul moment, în definirea omului si tine 'de la început' de semnificatia unicitatii sale înaintea lui Dumnezeu însusi" [18].

Experimentând unicitatea, Adam se cunoaste pe sine (are constiinta de sine) ca o fiinta care gândeste, alege, si se manifesta pe sine în lumea vizibila prin trupul sau. Însa el este singur. Atunci Dumnezeu a adus asupra lui Adam un somn greu si a facut prima femeie, pe Eva. Strigatul de bucurie al lui Adam este binecunoscut: "Iata aceasta-i os din oasele mele si carne din carnea mea" [19]. Omenirea "se trezeste din somnul sau ca barbat si femeie'" [20]. Papa scria despre aceste cuvinte: "Daca am putea sa citim impresii si emotii prin cuvinte atât de îndepartate, am putea îndrazni sa spunem ca profunzimea si forta acestei prime si 'originale' emotii a barbatului în prezenta umanitatii femeii, si în acelasi timp în prezenta feminitatii celorlalte fiinte umane, pare ceva unic si irepetabil" [21]. Adam recunoaste în Eva pe altcineva pentru care trupul exprima o persoana [22]. El recunoaste în ea (si ea în el) persoana. (Eva, ca o alta persoana, împartaseste cu Adam experienta comuna a unicitatii, deoarece unicitatea tine de Adam ca persoana umana, nu ca barbat. Experienta unicitatii apartine, sa spunem asa, umanitatii. Eva, împreuna cu Adam, a beneficiat si ea de experienta unicitatii, astfel încât si ea a ajuns sa înteleaga cine este ea ca persoana cu auto-cunoastere a mintii, vointei si trupului.)

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/cateheza.asp?teologiatrupului=c2_5
Vă rugăm să respectați drepturile de autor