www.profamilia.ro /cateheza.asp?teologiatrupului=c1_3
 
 CATEHEZA 

Teologia trupului
pr. Richard M. Hogan

sursa: www.nfpoutreach.org

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul I.
Introducere la Teologia trupului

Sectiunea 3.
Un Papa special

Pentru unii, o astfel de afirmatie poate parea surprinzatoare. Nu auzim prea adesea ca cineva care ne-a fost contemporan sa fie comparat cu una dintre figurile legendare ale culturii occidentale. Totusi, exista o serie de importante coincidente si evenimente extraordinare în viata si pontificatul Papei Ioan Paul al II-lea care întaresc aceasta afirmatie. Luate individual, aceste coincidente sau evenimente pot sa nu para demne de luat în considerare, dar puse toate împreuna nu pot fi o simpla întâmplare. Prin toate acestea pare ca Spiritul Sfânt ne spune noua tuturor ca trebuie sa îi acordam atentie acestui Papa. Trebuie sa îi acordam atentie tocmai pentru noua sinteza a credintei pe care a oferit-o Bisericii si lumii. Sa ne oprim putin asupra vietii sale enumerând câteva aspecte interesante.

Unu. Pe când avea doar putin peste 40 de ani, pe atunci Episcopul Wojtyla a luat cuvântul în cadrul Conciliul Vatican II. Mai mult, el si echipa formata de el în Polonia au redactat proiectul original al Constitutiei pastorale despre Biserica în lumea moderna, "Gaudium et Spes". Acel proiect a fost desigur modificat în Conciliu, dar documentul pe care îl cunoastem astazi este predominant ceea ce a fost redactat în Polonia. Wojtyla a contribuit de asemenea substantial si la cealalta constitutie despre Biserica a Conciliului Vatican II, Constitutia dogmatica privind Biserica, "Lumen Gentium". Deoarece Conciliul Vatican II a avut ca tema principala Biserica (cuvântul "Biserica" este substantivul cel mai folosit în documentele conciliare), Episcopul Wojtyla a avut o influenta importanta asupra lucrarilor acestuia. Deoarece Conciliul Vatican II a fost cel mai important conciliu din istoria Bisericii de la Conciliul din Trento încoace, influenta viitorului Papa Ioan Paul al II-lea asupra acestuia constituie un punct de reper în viata sa.

Doi. Papa Paul al VI-lea l-a numit pe Wojyla în comisia ce examina tema contraceptiei, sau comisia "controlului nasterilor", cum era cunoscuta. Cartea Episcopului polonez "Iubire si responsabilitate", precum si un discurs pe care l-a sustinut în Milano cu putin timp înainte ca Papa Paul al VI-lea sa publice Enciclica "Humanae Vitae", l-au influentat pe acesta în decizii privind controlul nasterilor. În mod evident, "Humanae Vitae" a fost cel mai important document papal de la Reforma pâna în acel moment, si Ioan Paul al II-lea a avut o mare contributie în redactarea acestuia.

Trei. Dupa Papa Paul al VI-lea au venit doi Papi despre care nimeni nu se astepta sa fie alesi ca Succesori ai lui Petru: Ioan Paul I si Ioan Paul al II-lea. La fiecare dintre alegerile papale din secolul XX, au existat 2 sau 3 candidati cu sanse mari, destul de bine cunoscuti. Aproape întotdeauna, noul Papa era unul dintre acesti 2 sau 3 mentionati în mass-media ca favoriti.

Patru. Ioan Paul I si Ioan Paul al II-lea si-au luat amândoi nume duble. Începând din secolul al X-lea, Papa, în momentul alegerii sale, îsi lua un nou nume, dar doar unul. Pentru unii poate parea nesemnificativ acest fapt, dar daca întelegem forta obiceiurilor în Vatican, un nume dublu devine extrem de important. Cu mare dificultate si dupa o îndelunga cugetare se schimba obiceiurile. De exemplu, când a murit Papa Ioan Paul I, înca s-au asigurat ca Papa este cu adevarat mort lovindu-l de trei ori în frunte cu un ciocanel si strigându-l pe numele de botez. Aceasta metoda era în uz de secole, pentru a se asigura ca Papa a murit. Chiar daca medicii i-au asigurat pe toti ca Papa Ioan Paul I era mort, s-a folosit ciocanelul pentru ca asa se facea de secole! În fata acestei rigori a traditiilor, faptul ca Ioan Paul I si Ioan Paul al II-lea si-au luat nume duble este uimitor. De fapt, atunci când Cardinalul decan l-a întrebat pe nou alesul Papa ce nume îsi ia, si Cardinalul Albino Luciani a raspuns "Ioan Paul", Cardinalul decan trebuie sa îi fi raspuns: "Bine, puteti sa aveti unul dintre nume, Ioan sau Paul, dar nu ambele." Noul Papa trebuie sa îi fi raspuns ceva care sa fi avut urmatoarea semnificatie: "Pot sa am doua nume pentru ca asa doresc si pentru ca eu sunt Papa!"

Cinci. Papa Ioan Paul al II-lea a fost al treilea Papa într-un an cu trei Papi: Paul al VI-lea, Ioan Paul I si Ioan Paul al II-lea. Nu au mai fost trei Papi într-un singur an din 1648.

Sase. Papa Ioan Paul al II-lea a fost polonez, nu italian. Nu mai fusese ales un Papa ne-italian din 1523.

Sapte. Papa Ioan Paul al II-lea a venit dintr-o tara comunista, si a contribuit la caderea Cortinei de Fier.

Opt. În ciuda faptului ca ne-a provocat pe toti sa traim în conformitate cu învatatura morala a lui Cristos, în ceea ce priveste drogurile si practicile sexuale, Papa Ioan Paul al II-lea a fost extrem de popular. Multi nu reusesc sa înteleaga cum putea ridica astfel de provocari, si totusi sa fie atât de bine primit de atât de multi oameni, în special de tineri. Desigur, popularitatea sa s-a bazat pe apelul la adevarul Evangheliei, pe care oamenii l-au recunoscut atunci când predica, caci a folosit un limbaj si o metoda pe care ei le-au putut întelege.

Noua. A calatorit mai mult decât orice alt Papa în istorie. Acesta este un fapt extrem de semnificativ daca ne amintim ca timp de aproape un secol, Papii nu au parasit deloc Roma si împrejurimile ei.

Zece. Încercarea de asasinare asupra sa din mai 1981 se pare ca a fost organizata de guvernul bulgar. O astfel de tentativa, ordonata politic, asupra persoanei Papei nu s-a mai întâmplat de pe vremea regelui Filip al IV-lea al Frantei, împotriva Papei Bonifaciu al VIII-lea, în 1303.

Unsprezece. Papa Ioan Paul al II-lea a fost atât filozof cât si teolog. Majoritatea Papilor din timpurile moderne au fost diplomati sau specialisti în drept canonic. De secole nu mai urcase un teolog pe Scaunul lui Petru.

Doisprezece. În timpul Papa Ioan Paul al II-lea a fost elaborat Catehismul Bisericii Catolice. A mai existat un singur astfel de catehism în istoria Bisericii, asa numitul Catehism Roman, dat pe vremea Reformei.

Treisprezece. Tot în timpul Papei Ioan Paul al II-lea a aparut noul Cod de Drept Canonic. Ultima oara Biserica a mai dat un astfel cod în 1917, iar înainte în 1240!

Paisprezece. Ca Papa, a cerut revizuirea cartilor liturgice.

Cincisprezece. A adaugat cinci mistere la Rozariu. Pâna la el Rozariul nu fusese schimbat niciodata. Cele 150 de rugaciuni "Bucura-te Marie" ale Rozariului erau asociate celor 150 de Psalmi din Biblie. Acum sunt însa 200 de "Bucura-te Marie"!

Saisprezece. Dupa Sfântul Petru si Papa Pius al IX-lea, pontificatul Papei Ioan Paul al II-lea a fost al treilea ca lungime în istoria Bisericii, întinzându-se pe o perioada de peste un sfert de secol.

Luate împreuna, aceste saisprezece fapte si coincidente sugereaza importanta Papei Ioan Paul al II-lea. Trebuie sa "citim semnele timpurilor". Se pare ca Spiritul Sfânt a desenat semne foarte clare pentru noi privind viata Papei. El a fost important nu pentru toate aceste evenimente si coincidente, luate împreuna sau separat, ci pentru ca a dat Bisericii si lumii un nou mod de prezentare a Evangheliei lui Cristos.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/cateheza.asp?teologiatrupului=c1_3
Vă rugăm să respectați drepturile de autor