www.profamilia.ro /cateheza.asp?paul=set1-2
 
 CATEHEZA 

Cateheze despre Sfântul Paul
sursa: www.pastoratie.ro

II. Persecutorul Saul, viitorul apostol Paul

Consideratii generale

Spre deosebire de Isus Cristos, despre a carui nastere putem citi în evanghelie, despre apostolul Paul, ca si despre ceilalti apostoli, evangheliile nu ne spun nimic. Cu toate acestea ne vorbesc despre o alta nastere, si anume cea pentru Cristos, pentru evanghelia sa, o nastere care se realizeaza prin credinta.

În ceea ce îl priveste pe apostolul Paul, în scrierile sale, el însusi ne da câteva detalii referitoare la originea, la formarea si intentiile sale de dinainte de convertire.

Pentru prima data numele lui Paul apare ca fiind Saul în contextul în care Faptele apostolilor îl prezinta ca fiind de fata la uciderea diaconului Stefan. Noteaza Faptele apostolilor: "Martorii si-au pus hainele la picioarele unui tânar, numit Saul" (Fap 7,58). Aceasta este prima nota pe care evanghelistul Luca, acela care a scris Faptele apostolilor o retine ca fiind esentiala pentru aparitia viitorului apostol Paul în contextul primei comunitati crestine.

Întâmplator sau nu, Saul, viitorul Paul ia parte la uciderea lui Stefan. Fiind de fata, are posibilitatea sa asculte întreg discursul prin care Stefan face o sinteza a întregii istorii a mântuirii. Saul, fiind un bun cunoscator al legii, nu este strain de continutul discursului lui Stefan. Se înspaimânta însa de amploarea pe care o poate lua noua credinta. Mai erau de fata si alti învatati ai legii, marele preot, martorii falsi pusi sa-l acuze de blasfemie la adresa lui Dumnezeu. Nu trecuse mult timp de când Stefan facuse fata celor din "sinagoga numita a libertinilor, a cirenenilor si a alexandrinilor, a celor din Cilicia si din Asia" (Fap 6,9). Toate acestea nu puteau sa lase indiferent un spirit plin de zel pentru lege, pentru Dumnezeu si pentru poporul ales, asa cum era Saul.

El se alatura tuturor celor care doresc înabusirea noii credinte înca din fasa si este hotarât sa mearga pâna la capat, daca este nevoie pâna la a-i extermina pe toti cei care au îmbratisat-o. Dumnezeu însa avea un alt plan cu el.

Obiectiv

Cunoasterea si însusirea spiritului apostolului Paul.

Învatatura

Daca este întâmplator sau nu ca apostolul Paul era de fata la moartea diaconului Stefan, nu stim, stim doar atât, ca Dumnezeu se foloseste de orice mijloc pentru a-i atrage pe oameni la el.

Discursul lui Stefan despre istoria mântuirii, pentru viitorul apostol Paul are un dublu scop; pe de-o parte îi aminteste acestuia faptele minunate pe care Dumnezeu le-a facut de-a lungul istoriei începând cu chemarea lui Abraham pâna la chemarea profetilor, terminând cu rolul de Mântuitor al lui Isus Cristos, iar pe de alta parte, în adâncul sufletului, are rolul de a trezi în el credinta în Isus Cristos, care, conform discursului lui Stefan, desavârseste prin prezenta sa întreaga istorie a mântuirii.

În fata unui astfel de discurs, Saul este împartit. Recunoaste veridicitatea tuturor celor afirmate, dar este deranjat de implicarea, mai mult sau mai putin directa, a lui si a poporului din care face parte, în uciderea lui Isus Cristos. Totusi, fata de Stefan nu ia nici o atitudine. Faptul ca cei care aruncau cu pietre îsi pusesera hainele la picioarele lui, arata lipsa de participare efectiva la actul de ucidere a lui. Saul nu loveste, el doar pazeste hainele sau simplu de tot este un punct de reper pentru cei care au avut încredere în el, lasându-l sa le pazeasca singurul bun pe care îl aveau cu ei, hainele.

Poate fi socotit acesta ca fiind un gest profetic. Discursul abia terminat al diaconului Stefan, ramas acum în mintea si inima lui Saul devine învelis pentru ceea ce avea sa urmeze. Mai târziu Paul avea sa îmbrace neamurile pagâne cu o alta camasa, cu cea a credintei în Isus Cristos, pe care acum îl persecuta în cei care credeau în el.

Acolo, în afara Ierusalimului, prin discursul diaconului Stefan, Saul primeste primele seminte ale adevarului. Sunt încalzite bine de hainele celor care îl ucideau pe Stefan, iar sângele acestuia era apa care, încet, încet, le facea sa creasca. Nu erau înca mature. Din ele nu aparusera înca plantele credintei. Mai era nevoie de un nou impuls. Ar fi fost o nastere înainte de vreme, iar cei care îl ucideau înca pe Stefan aveau sa continue cu el, ori Dumnezeu îi pregatise o alta cale.

În acest context, atitudinea lui Saul este comuna multora dintre cei care, prin Botez, au devenit fii ai lui Dumnezeu, frati ai lui Isus Cristos si temple ale Duhului Sfânt.

Astazi, Biserica nu mai este persecutata în mod direct asa cum a fost în multe perioade ale istoriei. Ca si Saul, la uciderea diaconului Stefan, care are o atitudine aparent de indiferenta, se pare ca si societatea de astazi tinde spre indiferentism, ceea ce, pentru Biserica este un factor mult mai nociv decât oricare persecutie. Nu se da cu piatra, ci este o implicare pasiva. Suntem prezenti ca si Saul, dar ne este indiferent de ceea ce se întâmpla.

La moartea lui Stefan, Dumnezeu parcurge cu Saul primul pas, îi vesteste cuvântul, iar prin atitudinea sa de neimplicare directa, Saul arata ca este ravasit. Priveste undeva în gol, aude glasul celor care striga împotriva lui Stefan, aude rugaciunea de iertare a lui Stefan, si toate acestea devin pentru Saul subiect de meditatie în vederea viitoarei convertiri.

Dialogheaza!

- În contextul martiriului sfântului Stefan, cum vi se pare personalitatea sfântului apostol Paul?

- În ceea ce priveste martiriul sfântului Stefan, gasiti în istorie personaje cu atitudine asemanatoare cu cea a apostolului Paul. Comentati-le!

- Care este legatura dintre Duhul Sfânt si curajul diaconului Stefan?

- Ce trebuie sa învatam în mod deosebit din atitudinea apostolului Paul, cu referire la episodul uciderii diaconului Stefan?

- Gasiti asemanari între atitudinea celor care l-au ucis cu pietre pe diaconul Stefan si cei care continua sa ucida si astazi, dar în alte moduri.

Citeste!

Fap 6,8-7,60.

Roaga-te!

Atunci când avem nevoie, da-ne, Doamne, întelepciunea si curajul sfântului Stefan. În lupta cu forta raului, da-ne puterea de a lovi asa cum au lovit cei care l-au ucis. Fa sa ucidem în noi indiferenta fata de tine, necredinta si lipsa de iubire. Deschide-ne inima fata de cuvântul tau, pentru ca prin meditatie si rugaciune sa descoperim tot mai mult care este planul tau cu noi. Amin.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/cateheza.asp?paul=set1-2
Vă rugăm să respectați drepturile de autor