www.profamilia.ro /cateheza.asp?cbl=biserica_30
 
 CATEHEZA 

Credin?a, Biserica, lumea dupa Conciliul Vatican II
Cateheze pentru adul?i

sursa: Robert Lazu

Cateheza a XXX-a:
Preotia, vocatia cereasca (III)

Motto: "Cristos însusi i-a ales pe Apostoli si i-a facut partasi la misiunea si la puterea sa" (Catehismul Bisericii Catolice, art. 1575).

 

Introducere

Asa cum am procedat si în alte cateheze, astazi vom începe, de asemenea, printr-o prezentare a unei stiri de ultima ora referitoare tocmai la problematica implicata de formarea clerului si sacramentulul preotiei. Despre ce este vorba? Recent, Papa Benedict al XVI-lea s-a adresat Episcopilor italieni reuniti la Assisi într-o întâlnire dedicata tocmai formarii preotilor. Iata un extras din aceasta stire (preluata de pe site-ul www.catholica.ro) care contine si câteva citate din cuvântul Arhipastorului nostru: "În mesajul sau, Sfântul Parinte încurajeaza un raspuns pastoral la problema 'diminuarii clerului' în Italia, observând 'cresterea progresiva a mediei de vârsta a preotilor'. Papa îi îndeamna pe Episcopi 'sa defineasca mai bine propunerile formative pentru ca sa includa o pregatire umana, intelectuala si spirituala pe masura noilor provocari care stau în fata preotilor de astazi'. 'Biserica are azi nevoie de preoti care sa fie pe deplin constienti de harul pe care l-au primit la hirotonirea întru preotie, si de misiunea încredintata în timpuri de schimbari rapide si profunde', se scrie în text. Papa Benedict al XVI-lea afirma ca formarea preotilor trebuie sa aiba loc într-un 'context comunitar' care sa fie o reflectare a 'comuniunii de viata pe care Isus a avut-o cu discipolii sai'. 'Dat fiind ca sarcina preotilor este centrala si de neînlocuit, trebuie acordata întreaga atentie formarii lor, începându-se cu verificarea calitatii formatorilor.' Dar, potrivit Papei, nu este doar responsabilitatea Episcopilor, sau doar a preotilor însisi: fiecare persoana botezata are o responsabilitate. 'Toti credinciosii, rugându-se Domnului recoltelor', afirma Sfântul Parinte, 'pot sa contribuie la înflorirea vocatiilor si la formarea preotilor'."

 

Cuprins

Sunt idei foarte importante care se pot desprinde din acest mesaj al Suveranului Pontif. Dintre acestea, deosebit de valoroasa ni se pare cea din încheiere, unde se subliniaza faptul ca si noi, laicii si familistii, avem un rol important în trezirea vocatiilor preotesti. Daca azi se înregistreaza o scadere a chemarii la preotie acest lucru nu se datoreaza faptului ca preotia Bisericii Romano-Catolice este strâns legata de celibat. Papa Ioan Paul al II-lea a surprins clar adevarata problema atunci când afirma ca, de fapt, scaderea numarului vocatiilor decurge din criza credintei survenita în multe familii crestine. Daca parintii, bunicii, rudele apropiate nu mai traiesc credinta si nu mai transmit copiilor valoarea suprema - între toate vocatiile posibile - a preotiei, de unde ar putea veni cei chemati la aceasta slujire de exceptie?

Trebuie sa recunoastem ca, în contextul unor vremuri bântuite de materialismul cel mai vulgar, când toate par a depinde, exclusiv, de bani, de puterea de cumparare, de prosperitate etc. este - din pacate - normal ca numarul vocatiile sacerdotale sa scada. În acest context vitreg, tinând cont de faptul ca preotia nu-i "o meserie" ca oricare alta, sunt câteva învataturi pe care noi însine, ca laici, suntem datori a le cunoaste.

Celebrarea sacramentului preotiei e savârsita prin impunerea mâinilor de catre episcop pe capul candidatului, însotita de o rugaciune specifica de consacrare prin care este cerut de la Dumnezeu Duhul Sfânt si a tuturor darurilor pe care le implica o asemenea slujire (Catehismul Bisericii Catolice, art. 1573). Un aspect important, care trebuie retinut, e faptul ca numai episcopii hirotoniti valid pot conferi Sacramentul preotiei. Acest lucru este demn de subliniat pentru a pune în vedere importanta unui concept-cheie al traditiei catolice: succesiunea apostolica. "Asadar Cristos este cel care le-a dat unora sa fie apostoli, altora sa fie pastori. El continua sa actioneze prin episcopi" (Catehismul Bisericii Catolice, art. 1576). Un aspect care, în mod nefericit, a devenit subiect de controversa în ultimii ani, îl reprezinta chestiunea sexului persoanei hirotonite: pot oare sa fie admise si femeile în cler? Raspunsul Bisericii, întemeiat pe argumente teologice si traditionale, este limpede: "Numai un barbat poate primi în mod valid hirotonirea sacra. Domnul Isus a ales barbati pentru a forma colegiul celor doisprezece apostoli" (Catehismul Bisericii Catolice, art. 1577).

Odata primit sacramentul preotiei, exista o serie de consecinte care nu pot fi niciodata, sub nici un motiv, anulate. În primul rând, preotii sunt purtatorii unui "caracter spiritual de nesters si nu poate fi nici repetat, nici conferit temporar" (Catehismul Bisericii Catolice, art. 1582).

De alta parte, asa cum am subliniat în repetate rânduri, cel care actioneaza în si prin preot este însusi Mântuitorul Isus Cristos, fapt din care decurge indefectibilitatea preotiei, prezentata de Sfântul Augustin astfel: "Daca e trufas slujitorul altarului, va fi pus laolalta cu diavolul. Dar pentru aceasta nu e profanat darul lui Cristos care continua sa curga prin El la fel de curat si prin el ajunge limpede în pamânt dându-i rodnicie (...). Puterea spirituala a sacramentului este, într-adevar, asemenea luminii: ajunge curata la cei care trebuie sa fie luminati si nici daca trece prin fiinte întinate, ea nu se întineaza".

 

Concluzii

Un cuvânt despre preotie a Sfântului paroh din Ars (Jean Maria Vianney): "Preotul continua pe pamânt lucrarea de rascumparare (...) Daca am întelege bine ce este preotul pe pamânt, am muri nu de spaima, ci de iubire (...) Preotia este iubirea Inimii lui Isus".

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/cateheza.asp?cbl=biserica_30
Vă rugăm să respectați drepturile de autor