www.profamilia.ro /cateheza.asp?cbl=biserica_15
 
 CATEHEZA 

Credin?a, Biserica, lumea dupa Conciliul Vatican II
Cateheze pentru adul?i

sursa: Robert Lazu

Cateheza a XV-a:
Botezul, poarta Împaratiei (III)

Motto: "Domnul însusi arata ca Botezul este necesar pentru mântuire" (Catehismul Bisericii Catolice, art. 1257).

 

Introducere

În cateheza de astazi, ultima din cele trei dedicate Botezului, vom insista asupra unor elemente care mai degraba tin de praxeologia savârsirii acestui sacrament care ne deschide larg portile Ierusalimului ceresc. Astfel, vom stabili pe baza Codului de drept canonic si a Catehismului Bisericii Catolice care anume sunt conditiile de baza ale împlinirii botezului, precum si celelalte aspecte: cine poate fi botezat, cine celebreaza, unde poate avea loc botezul.

 

Cuprins

Canonul 849 din Codul de drept canonic ne ofera o adevarata sinteza despre Botez: "Botezul, poarta a sacramentelor, necesar pentru mântuire în fapt sau cel putin în dorinta, prin care oamenii sunt eliberati de pacate, renascuti ca fii ai lui Dumnezeu, configurati lui Cristos printr-un caracter indelebil si încorporati în Biserica, este conferit în mod valid numai prin baia cu apa adevarata si prin rostirea formulei necesare". Acest articol ne spune esentialul despre Botez:

1) este necesar pentru mântuire;

2) este "poarta sacramentelor";

3) elibereaza de pacate;

4) renaste oamenii ca fii ai lui Dumnezeu;

5) încorporeaza în Biserica;

6) este conferit în mod valid numai prin baia cu apa adevarata si prin rostirea invocatiei necesare.

Înainte însa de a vorbi despre Botez, este absolut necesar sa cunoastem conditiile necesare acestui sacrament pentru cele doua categorii de candidati: adultii si copiii. În ceea ce-i priveste pe adulti, Biserica subliniaza ca în cazul lor "Catehumenatul (pregatirea pentru Botez) ocupa un loc important" (Catehismul Bisericii Catolice, art. 1247). Documentul normativ pentru pregatirea adultilor este Ordo initiationis christianae adultorum publicat în anul 1972 la Vatican cu binecuvântarea Papei Paul al VI-lea. Iata cum este descrisa aici pregatirea adultilor pentru botez: "(...) formare la viata crestina integrala (...) prin care ucenicii se ataseaza de Cristos, Învatatorul lor. Asadar, catehumenii sa fie initiati (...) în misterul mântuirii, în trairea Evangheliei si, prin rituri sacre celebrate în mod succesiv, sa fie introdusi în viata de credinta, în viata liturgica si în dragostea poporului lui Dumnezeu" (art. 19 si 98 din Ordo initiationis christianae adultorum, citate în art. 1248 din Catehismul Bisericii Catolice).

În ceea ce-i priveste pe copii, am vorbit de mai multe ori despre motivul principal al pedobaptismului: doctrina pacatului originar, formulata cu claritate de Sfântul Augustin si urmasii sai. Ca sa recapitulam înca o data aceasta învatatura e suficient un citat din catehism: "Nascându-se cu o natura umana decazuta si întinata de pacatul stramosesc, copiii ai si ei nevoie de nasterea cea noua prin Botez ca sa fie eliberati de puterea întunericului si sa fie stramutati în Împaratia libertatii fiilor lui Dumnezeu, la care toti oamenii sunt chemati. Pura gratuitate a harului se arata în chip deosebit în botezul copiilor. Biserica si parintii l-ar priva pe copil de harul inestimabil de a deveni fiu al lui Dumnezeu daca nu i-ar conferi Botezul la putin timp dupa nastere" (art. 1250).

Abia de aici încolo survine efortul cel mai consistent al familiei: "La toti cei botezati, copii sau adulti, credinta trebuie sa creasca dupa Botez" (art. 1254). De ce? Pentru ca acea "credinta ceruta pentru Botez nu este o credinta perfecta si matura, ci un început chemat sa se dezvolte" (art. 1253). Aici survin functiile decise ale parintilor, ale nasului si nasei, ale comunitatii bisericesti. Daca vedem în jurul nostru înmultindu-se pacatele celor botezati, diagnosticul e simplu de pus: comunitati nu exista sau sunt în deriva, nasii si parintii îsi nescotesc îndatoririle. Atentie! Rolul si îndatoririle nasilor si parintilor nu sunt facultative! Catehismul ne spune ca este un adevarat officium pe care Biserica îl încredinteaza acestora. Daca aceasta functie este nesocotita, acest lucru ne arata exact cât de mult înseama Biserica pentru respectivele persoane.

Haideti sa mergem mai departe, vazând elemnetele canonice ale Botezului. Mai întâi cine se poate boteza? "Orice fiinta umana nebotezata, si numai ea, este capabila sa primeasca Botezul" (canonul 864 din Codul de drept canonic). Evident, aceasta persoana trebuie sa fie libera si sa-si fi manifestat voluntar dorinta de a primi Botezul. În plus, este necesara cunoasterea adevarurilor de credinta si a obligatiilor crestine si sa aibe cainta sincera pentru pacatele din trecut. Aceasta în cazul adultilor. În cazul copiilor, nasii trebuie sa îndeplineasca aceste conditii. Aici survin câteva elemente care trebuiesc cunoscute. Ca un copil sa fie botezat trebuie ca:

"1. parintii, cel putin unul dintre ei, sau cine le tine locul sa fie de acord;

2. sa existe speranta întemeiata ca el va fi educat în religia catolica; daca aceasta speranta lipseste întru totul, Botezul sa fie amânat conform prescriptiilor dreptului particular, explicându-se parintilor motivul amânarii" (can. 868).

Daca un copil se afla în pericol de moarte, el trebuie sa fie botezat cu orice pret, chiar daca este din parinti necatolici si acestia nu sunt de acord (can. 867 si 868 § 2). Grija pentru mântuire trebuie sa primeze totdeauna. De aceea fetusii avortati, daca sunt vii, trebuiesc botezati. La fel, copiii gasiti la care nu exista certitudinea botezului.

O chestiune asupra careia trebuie sa insistam este problema nasilor. Va aduceti aminte celebrul film al lui Francis Ford Coppola, The God Father (Nasul)? Cam asa arata astazi nasii: bogati si cu relatii. Si cei de botez si cei de cununie. Biserica însa are cu totul alte criterii pentru a alege nasii corespunzatori. Ca sa fim în clar, vom cita articolul 874 din Codul de drept canonic despre aceasta problema:

"§ 1. Ca cineva sa fie admis sa îndeplineasca functia de nas, trebuie:

1. sa fie desemnat de catre cel care se boteaza sau de catre parintii acestuia, ori, în lipsa acestora, de catre paroh sau de catre celebrantul Botezului, si sa aiba intentia si capacitatea de a îndeplini aceasta functie;

2. sa fi împlinit vârsta de saisprezece ani, daca Episcopul diecezan nu a stabilit o alta vârsta, ori daca parohul sau celebrantul nu considera ca, dintr-un motiv just, se poate admite o exceptie;

3. sa fie catolic, sa fi primit Mirul si Preasfântul Sacrament al Euharistiei, si totodata sa duca o viata conforma cu credinta si cu functia ce trebuie sa si-o asume;

4. sa nu fie împiedicat de vreo pedeapsa canonica impusa sau declarata în mod legitim;

5. sa nu fie tatal sau mama celui care se boteaza.

§ 2. Un botezat care apartine la o comunitate ecleziala necatolica sa fie admis numai împreuna cu un nas catolic si numai în calitate de martor al Botezului".

În ceea ce priveste locul celebrarii, Sfânta Biserica insista ca acest loc sa fie spatiul sacru, eclezial, si atunci când este posibil chiar în noaptea Învierii.

Un ultim capitol, delicat, îl reprezinta situatia celor morti nebotezati. Ce soarta au ei? Dupa mila lui Dumnezeu, soarta lor poate fi benefica, în urmatoarele conditii:

1. daca a existat intentia (dorinta) de a se boteza însotita de o anumita credinta;

2. daca cel care a murit a fost botezat cu propriul sânge (este vorba despre moartea martirica);

3. în privinta pruncilor morti nebotezati, Biserica ne spune ca trebuie sa speram în existenta unei cai de mântuire pentru ei, dupa marea mila a lui Dumnezeu (Catehismul Bisericii Catolice, art. 1261).

 

Concluzii

Din toate cele rezumate astazi pe baza dreptului canonic al Bisericii, întelegem cât de important este Botezul. De aceea Biserica îngaduie ca, în conditii extreme în care lipseste un preot, chiar si simpli laici sa celebreze Botezul în numele Tatalui, al Fiului si al Sfântului Duh turnând apa pe capul candidatului. De aceea, cu atât mai mult, noi toti trebuie sa fim atenti sa nu stingem focul aprins de Dumnezeu în sufletele noastre prin acest sacrament vivificant!

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/cateheza.asp?cbl=biserica_15
Vă rugăm să respectați drepturile de autor