www.profamilia.ro /cateheza.asp?catehezediverse=z19
 
 CATEHEZA 

Cateheze diverse
sursa: www.ercis.ro

CATEHEZA: SFÂNTA FECIOARA MARIA: CUM O CINSTIM?

Cine este preasfânta Fecioara Maria?

Preasfânta Fecioara Maria:

  • este o fiica a lui Israel, o tânara evreica din Nazaret în Galileea, "o fecioara logodita cu un barbat din casa lui David, numit Iosif" (Lc 1,26-27)
  • "ea se afla în fruntea celor smeriti si saraci ai Domnului, care spera cu încredere de la el mântuirea si o primesc. În sfârsit, cu ea, fiica stralucita a Sionului, dupa îndelungata asteptare a fagaduintei, se împlinesc timpurile si se instaureaza noua economie de mântuire" (LG, nr. 55)
  • "fecioara mama, fiica a fiului tau, umila si înalta mai mult decât creatura, termen fix al sfatului vesnic, tu esti cea care ai înnobilat natura umana, cea pe care facatorul sau nu a detestat sa devina faptura a ei" (Dante Alighieri, Paradisul, cântul XXXIII).

Ce relatie exista între Maria si Cristos?

  • Isus Cristos a fost zamislit în sânul Fecioarei Maria.

Cum are loc aceasta zamislire?

  • Prin lucrarea Duhului Sfânt, fara colaborarea barbatului. "Maria este chemata sa-l zamisleasca pe acela în care va locui "în trup plinatatea dumnezeirii" (Col 2,9). Raspunsul divin la întrebarea ei: "Cum va fi aceasta de vreme ce eu nu cunosc barbat?" (Lc 1,34) este dat prin puterea Duhului: "Duhul Sfânt se va coborî peste tine" (Lc 1,35).
  • (...) Duhul Sfânt e trimis sa sfinteasca sânul Fecioarei Maria si sa-i dea rodnicie în chip dumnezeiesc, el, "Domnul de viata datator", facând-o sa-l zamisleasca pe Fiul vesnic al Tatalui într-o fire omeneasca luata dintr-a ei" (CBC, nr. 484-485).
  • Zamislirea feciorelnica arata ca Isus este cu adevarat Fiul lui Dumnezeu.

Ce înseamna neprihanita zamislire?

  • "Dumnezeu a ales-o în mod gratuit pe Maria din toata vesnicia ca sa fie mama Fiului sau: pentru a împlini aceasta misiune, ea a fost neprihanit zamislita. Aceasta înseamna ca, prin harul lui Dumnezeu si în vederea meritelor lui Isus Cristos, Maria a fost ferita de pacatul stramosesc înca de la zamislirea ei" (Compendiu, nr. 96).

În ce sens este toata sfânta?

  • În sensul ca ea nu a fost niciodata atinsa de vreun pacat în timpul existentei sale; este "neatinsa de vreo prihana a pacatului, cea plasmuita de Duhul Sfânt ca o faptura noua" (LG, 56). Este cea "plina de har" (Lc 1,28).

Maria este mereu fecioara?

  • Credinta crestina afirma fecioria reala si perpetua a Mariei chiar si în nasterea unicului sau fiu Isus, Fiul lui Dumnezeu facut om. Ea a "ramas Fecioara în zamislirea fiului sau, Fecioara în nastere, Fecioara însarcinata, Fecioara mama, Fecioara perpetua" (Sfântul Augustin).
  • Maria este Fecioara în trup si Fecioara în inima: Maria, în timpul întregii sale vieti, s-a încredintat mereu si total vointei lui Dumnezeu, a fost mereu "slujitoarea Domnului" (Lc 1,38). "Maria este mai fericita prin primirea credintei în Cristos decât în zamislirea trupului lui Cristos" (Sf. Augustin, De sancta virginitate, 3, 3).
  • Fecioria Mariei indica si initiativa absoluta si gratuita a lui Dumnezeu fata de ea.
  • Dupa nasterea lui Isus, Maria nu a avut alti copii, ramânând mereu fecioara înainte, dupa si în timpul nasterii.

De ce vorbeste Sfânta Scriptura despre fratii si surorile lui Isus?

  • Era obisnuinta în Vechiul Testament si chiar si la contemporanii lui Isus sa-i numeasca frati si surori chiar si rudele apropiate.
  • De altfel si în zilele noastre, preotii se adreseaza credinciosilor numindu-i frati si surori, pentru a indica legatura deosebita care ne uneste pe toti în Cristos Isus.

Care a fost legatura Mariei cu Isus?

  • Maria, în timpul întregii sale vieti pamântesti, a pastrat mereu o relatie speciala cu fiul sau Isus. De fapt, viata pamânteasca a mamei lui Dumnezeu este caracterizata de sintonia perfecta cu persoana Fiului si de daruirea totala pentru opera rascumparatoare împlinita de el "îmbratisând din toata inima, fara a fi împiedicata de vreun pacat, vointa mântuitoare a lui Dumnezeu, s-a oferit pe sine, ca slujitoare a Domnului, persoanei si lucrarii Fiului sau, punându-se în slujba misterului rascumpararii, în dependenta de Cristos si împreuna cu el, prin harul Dumnezeului atotputernic" (LG, 56).
  • "Aceasta unire a mamei cu Fiul în opera rascumpararii se manifesta din clipa zamislirii feciorelnice a lui Cristos si pâna la moartea lui" (LG, 57).
  • Ea a fost o ucenica fidela a lui Cristos. Însusi raspunsul lui Cristos - Cine este mama mea? Este cel care face vointa Tatalui meu (cf. Mc 3,33-35) - care pare un pic ofensiv fata de mama sa, în realitate exprima cel mai mare elogiu fata de Maria, indicând ca adevarata sa maretie se afla chiar în faptul ca Maria, cea dintâi si mai mult decât orice alta creatura umana, a realizat vointa lui Dumnezeu Tatal.

Care sunt dogmele mariologice?

  • Ele sunt:
    - maternitatea divina a Mariei (titlul de Nascatoare de Dumnezeu, "Theotokos", a fost dat la Conciliul din Efes - anul 431)
    - neprihanita sa zamislire (Pius al IX-lea, Ineffabilis Deus, 8 decembrie 1854)
    - fecioria sa perpetua (Conciliul din Lateran - anul 649)
    - ridicarea sa la cer (Pius al XII-lea, Munificentissimus Deus, 1 noiembrie 1950)
  • Aceste dogme, chiar daca au fost proclamate succesiv de-a lungul istoriei Bisericii, sunt continute în revelatia divina si stabilesc credinta crezuta mereu înca de la originile Bisericii. Ele folosesc pentru a defini aceasta credinta mai precis, solemn si definitiv. "Magisteriul Bisericii îsi angajeaza pe deplin autoritatea primita de la Cristos atunci când defineste dogme, adica atunci când propune, sub o forma care îl obliga pe poporul crestin la o adeziune irevocabila de credinta, adevaruri continute în revelatia divina sau adevaruri aflate într-o legatura necesara cu acestea" (CBC, nr. 88).
  • "Dogmele sunt faclii pe calea credintei noastre, o lumineaza si îi dau siguranta. Si, reciproc, daca viata noastra este dreapta, mintea si inima ne vor fi deschise pentru a primi lumina dogmelor credintei" (CBC, nr. 89).

În ce sens Maria este numita nascatoare de Dumnezeu?

  • Biserica o proclama pe Maria nascatoare de Dumnezeu deoarece Isus, care este cu adevarat fiul ei dupa trup, este Fiul nascut de Tatal vesnic în natura sa divina, a doua persoana a Preasfintei Treimi: el însusi Dumnezeu. Isus Cristos este "prin natura Fiul Tatalui dupa divinitate, prin natura fiul mamei dupa omenitate, dar propriu-zis Fiul lui Dumnezeu în cele doua naturi ale sale" (Conciliul din Friuli, Simbolul, anul 796).

Ce semnificatie are ridicarea Mariei la cer?

  • Ridicarea sa la cer, cu sufletul si trupul, înseamna:
    - o conformitate deplina cu Fiul sau, care a învins moartea
    - o participare deosebita a Mariei la Învierea fiului sau
    - o anticipare si prefigurare singulara a învierii noastre, care va avea loc la sfârsitul timpurilor: ne manifesta sensul si destinul trupului sfintit de har.
  • În trupul glorios al Mariei, însasi creatia materiala începe sa aiba ceva din trupul înviat al lui Cristos.

Care este relatia dintre Maria si Dumnezeu Tatal?

  • Faptele minunate împlinite în Maria sunt rod al actiunii primare si gratuite a lui Dumnezeu Tatal. La darul liber de har si de mântuire al lui Dumnezeu Maria raspunde cu prompta si totala adeziune de credinta. "Fericita esti tu care ai crezut ca se vor împlini cele spuse tie de Domnul" (Lc 1,42.45).
  • "Înca de la începuturi, Maria a constituit marele semn, cu chip matern si milostiv, al apropierii Tatalui si a lui Cristos, cu care ne invita sa intram în comuniune" (Documentul de la Puebla, nr. 282, anul 1979).
  • Alegând-o ca mama a întregii omeniri, Tatal ceresc a voit sa reveleze dimensiunea materna, pentru a spune asa, a gingasiei divine si a grijii sale fata de oamenii din toate epocile.

Care este relatia dintre Maria si Duhul Sfânt?

  • Misterul Fecioarei Mama scoate în evidenta actiunea Duhului Sfânt, care a realizat în sânul ei zamislirea copilului si a condus încontinuu viata sa. Titlurile de mângâietoare, avocata, ajutatoare, atribuite Mariei de evlavia poporului crestin, nu întuneca, ci preamaresc actiunea Duhului Mângâietor si îi dispun pe credinciosi sa beneficieze de darurile sale.
  • Cooperarea Mariei cu Duhul Sfânt, manifestata la Buna-Vestire si la Vizitarea Elisabetei, se exprima într-o atitudine de docilitate constanta fata de inspiratiile Mângâietorului.
  • Ca adevarata femeie a rugaciunii, Fecioara îi cerea Duhului Sfânt sa completeze lucrarea începuta la zamislire pentru ca pruncul sa creasca "în întelepciune, statura si har înaintea lui Dumnezeu si a oamenilor" (Lc 2,52). Sub acest profil Maria se prezinta ca un model pentru parinti, aratând necesitatea de a recurge la Duhul Sfânt pentru a gasi calea corecta în dificila misiune educativa.
  • Fara îndoiala a fost prezenta la revarsarea Duhului în ziua de Rusalii. Duhul care locuia deja în Maria, realizând în ea minunatii ale harului, acum coboara din nou în inima sa, comunicând daruri si carisme necesare pentru exercitarea maternitatii sale spirituale.
  • Maria participa la viata si la rugaciunea primei comunitati crestine. Sfântul Luca spune ca la originile Bisericii comunitatea este compusa nu numai din apostoli si discipoli, ci si din femei, între care Luca o numeste numai pe "Maria, mama lui Isus" (Fap 1,14).
  • Si acum în viata Bisericii, "Ea este chemata de acelasi Duh sa coopereze în mod matern cu el. El trezeste încontinuu în amintirea Bisericii cuvintele lui Isus adresate discipolului preaiubit: "Iata mama ta!", si îi invita pe credinciosi sa o iubeasca pe Maria asa cum a iubit-o Cristos. Orice aprofundare a legaturii cu Maria permite Duhului o actiune mai rodnica pentru viata Bisericii" (Ioan Paul al II-lea, Cateheza de miercuri, 9 decembrie 1998).

Ce relatie exista între Maria si Biserica?

  • Preasfânta Fecioara Maria este:
    - apartinatoare Bisericii
    - mama a Bisericii
    - model al Bisericii
    - mijlocitoare pentru Biserica.

În ce mod Maria apartine Bisericii?

  • Ea este sora noastra, membru eminent si cu totul singular al Bisericii.
  • Este cea dintâi mântuita, rascumparata de Cristos "în maniera cea mai sublima" în neprihanita sa zamislire (cf. Bula Ineffabilis Deus, în: Pius al IX-lea, Acta 1, 605) si în întregime reînnoita si umpluta de harul Duhului Sfânt.

Pentru ce Maria este Maica Bisericii?

  • Pentru ca:
    - "ea l-a nascut pe Fiul pe care Dumnezeu l-a rânduit primul nascut dintr-o multime de frati (cf. Rom 8,29), adica dintre credinciosi, la nasterea si formarea carora ea conlucreaza cu iubire de mama" (LG, 63)
    - "a cooperat la mântuirea omului în libertatea credintei si a ascultarii" (LG, 56), dându-si asentimentul în numele întregii omeniri
    - pe Calvar, Isus cu cuvintele: "Iata fiul tau", "Iata mama ta" (In 19,26-27), o daruia, ca mama, deja cu anticipatie pe Maria tuturor celor care vor primi vestea cea buna a mântuirii si astfel punea premisele iubirii lor filiale fata de ea
    - Maria coopereaza la nasterea si la dezvoltarea vietii divine în madularele lui Cristos care suntem noi. Ea este maica Bisericii în ordinea harului.
  • "Rolul de mama al Mariei fata de oameni nu umbreste si nu micsoreaza în nici un fel [...] unica mijlocire a lui Cristos, ci îi arata puterea. Caci orice influenta mântuitoare a Sfintei Fecioare [...] decurge din belsugul meritelor lui Cristos, se întemeiaza pe mijlocirea lui, depinde în întregime de aceasta mijlocire si din ea îsi ia toata puterea" (LG, 60).

În ce sens Maria este model al Bisericii?

  • Ea este figura si realizarea cea mai perfecta a Bisericii. Este model al Bisericii în maternitate si în feciorie.
    - În maternitate:
    "Biserica [...] prin predicare si botez naste la o viata noua si nepieritoare pe fiii zamisliti de la Duhul Sfânt si nascuti din Dumnezeu" (LG, 64).
    - În feciorie:
    Biserica "este si fecioara care pazeste neatinsa si curata credinta fata de Mirele ei si, imitând-o pe Maica Domnului sau, prin puterea Duhului Sfânt, pastreaza în mod feciorelnic credinta neatinsa, speranta tare, iubirea sincera" (LG, 64).
  • Ea constituie fara îndoiala pentru toti un preaînalt exemplu de curatie si de daruire totala Domnului. Dar în mod special se inspira de la ea fecioarele crestine si cei care se dedica în mod radical si exclusiv Domnului în diferitele forme ale vietii consacrate.
  • Ea îi încurajeaza pe toti crestinii sa traiasca cu angajare deosebita castitatea, conform propriei stari, si sa se încredinteze Domnului în diferitele circumstante ale existentei. Cea care este prin excelenta Sanctuar al Duhului Sfânt, îi ajuta pe credinciosi sa redescopere propriul trup ca templu al lui Dumnezeu (cf. 1Cor 6,19) si sa-i respecte nobletea si sfintenia.
  • "În lucrarea sa apostolica, Biserica priveste pe buna dreptate spre aceea care l-a nascut pe Cristos, zamislit de la Duhul Sfânt si nascut din Fecioara tocmai pentru a se naste si a creste, prin Biserica, si în inimile credinciosilor. Caci Fecioara a fost în viata ei exemplu al acelei iubiri materne de care trebuie sa fie însufletiti toti aceia care, în misiunea apostolica a Bisericii, conlucreaza la regenerarea oamenilor" (LG, 65).
  • Maria este imaginea escatologica a Bisericii, în sensul ca ea este deja ceea ce Biserica, peregrina pe pamânt, va fi într-o zi la sfârsitul acestei lumi.

În ce sens Maria este model al sfinteniei Bisericii?

  • Maria este toata sfânta, fiind "cea plina de har" (Lc 1,28). Ea reprezinta pentru comunitatea credinciosilor paradigma sfinteniei autentice, care se realizeaza în unirea cu Cristos.
  • "Biserica îsi atinge în Preacurata Fecioara desavârsirea", în timp ce "credinciosii se straduiesc înca sa creasca în sfintenie învingând pacatul" (LG, 65).
  • În acest drum spre sfintenie, cei care cred în Cristos se simt încurajati de cea care este model de virtute.
  • "Biserica, gândindu-se la ea cu pietate si contemplând-o în lumina Cuvântului facut om, patrunde mai adânc, cu veneratie, în sublimul mister al Întruparii si devine tot mai asemenea cu Mirele sau" (LG, 65).
  • Sfintenia crestina se realizeaza într-o intensa viata de credinta, speranta si iubire. În toate aceste trei virtuti teologale, Maria este model exemplar. De fapt:
    - în credinta: exemplul sau încurajeaza poporul lui Dumnezeu sa practice credinta sa si sa-i aprofundeze si sa-i dezvolte continutul, pastrând si meditând în inima evenimentele mântuirii
    - în speranta: ascultând mesajul îngerului, Fecioara orienteaza cea dintâi speranta sa spre Împaratia fara sfârsit, pe care Isus era trimis sa o instaureze
    - în iubire: tocmai gratie iubirii iradiante a Mariei este posibil de pastrat în orice timp în cadrul Bisericii întelegerea si iubirea fraterna.

În ce sens Maria coopereaza la rascumparare?

  • Deja sfântul Augustin atribuie Fecioarei calificativul de cooperatoare a rascumpararii (cf. De sancta virginitate, 6: PL 40, 399), titlu care subliniaza actiunea unita si subordonata a Mariei fata de Cristos Rascumparatorul.
  • Ea coopereaza "într-un mod cu totul deosebi la opera Mântuitorului, prin ascultare, credinta, speranta si iubire aprinsa". Rod sublim al acestei cooperari este maternitatea sa universala: "De aceea ea ne este Mama în ordinea harului" (LG, 61).
  • Este o cooperare deosebita pe care Domnului Dumnezeu i-o acorda. În unire cu Cristos si supusa lui, ea a colaborat în obtinerea harului mântuirii de întreaga omenire, în mod unic si irepetabil, gratie:
    - maternitatii sale divine fata de Cristos
    - asocierii sale la sacrificiul lui Cristos: suferind cu el care moare pe cruce "a cooperat într-un mod cu totul deosebit la opera Mântuitorului" (LG, 61)
    - contributiei deosebite pe care ea o da si vietii Bisericii, pentru care este Mama, în decursul secolelor si pâna la sfârsitul timpurilor, continuând sa sustina comunitatea crestina si pe toti credinciosii în drumul lor spre sfintenie si în angajarea generoasa pentru vestirea evangheliei.

Care este relatia între Maria si femeie?

  • "Este "binecuvântata între toate femeile". În ea Dumnezeu a conferit femeii o demnitate cu dimensiuni nebanuite. În Maria evanghelia a patruns feminitatea, a rascumparat-o si a preamarit-o. Acest lucru are o importanta capitala pentru orizontul nostru cultural, în care femeia trebuie sa fie mult mai mult valorizata, în timp ce se defineste mai clar si mai amplu partea care îi revine în societate. Maria este garantie a maretiei feminine, indicând modul specific al faptului de a fi femeie, cu acea vocatie a sa de a fi suflet, daruire capabila sa spiritualizeze trupul si sa întrupeze spiritul" (Documentul de la Puebla, nr. 299).
  • Maria realizeaza în sine în mod sublim si paradigmatic cele doua dimensiuni, vocatii ale femeii: fecioria si maternitatea.
  • Maria a trait, în forma proprie si exclusiva a femeii, unirea dintre mama si fiu.

Ce tip de cult se da Mariei?

  • Înca de la început a fost mereu un cult deosebit fata de Fecioara Maria printre crestini. Totusi, "mai ales începând cu Conciliul din Efes, cultul poporului lui Dumnezeu fata de Maria s-a dezvoltat minunat în veneratie si iubire, în invocare si imitare" (LG, 66). El s-a exprimat în special în sarbatorile liturgice, între care, de la începuturile secolului al V-lea, a capatat o însemnatate deosebita "ziua Mariei Theotokos", celebrata la 15 august la Ierusalim si devenita apoi sarbatoarea Adormirii sau a Ridicarii la Cer.
  • Cultul marian s-a dezvoltat pâna în zilele noastre în continuitate minunata, alternând perioade înfloritoare la perioade critice care, totusi, au avut adesea meritul de a-i promova si mai mult reînnoirea.
  • "Maria, care a fost înaltata prin harul lui Dumnezeu, dupa Fiul sau, deasupra tuturor îngerilor si oamenilor pentru ca este mama preasfânta a lui Dumnezeu si a luat parte la misterele lui Cristos, este pe buna dreptate cinstita de Biserica printr-un cult deosebit" (LG, 66).
  • Acest cult are o particularitate irepetabila pentru ca se refera la o persoana unica prin perfectiunea sa personala si prin misiunea sa.
  • "Acest cult [...], desi este cu totul aparte, difera în mod esential de cultul de adoratie care i se aduce Cuvântului Întrupat deopotriva ca si Tatalui si Duhului Sfânt si îl favorizeaza în cel mai înalt grad"; el îsi are exprimarea în sarbatorile liturgice dedicate Nascatoarei de Dumnezeu si în rugaciunea mariana cum este Rozariul, "rezumat al întregii evanghelii" (CBC, 971).
  • De aceea, veneratia credinciosilor fata de Maria, desi superioara cultului dat celorlalti sfinti, este totusi inferioara cultului de adoratie rezervat lui Dumnezeu.
  • Între cultul marian si cel dat lui Dumnezeu exista însa o continuitate: de fapt, cinstea data Mariei este orânduita si conduce la adoratia Preasfintei Treimi.
  • Veneratia crestinilor fata de Fecioara Maria promoveaza cultul dat Cuvântului întrupat, Tatalui si Duhului Sfânt. "Diferitele forme de pietate fata de Nascatoarea de Dumnezeu pe care Biserica le-a aprobat în limitele învataturii sanatoase si adevarate, în functie de împrejurarile de timp si de loc si dupa firea si mentalitatea credinciosilor, au drept rezultat ca, prin cinstirea Mamei, Fiul, pentru care toate traiesc (cf. Col 1,15-16) si în care Tatalui vesnic "i-a placut sa salasluiasca toata plinatatea" (Col 1,19), sa fie cunoscut, iubit, preamarit cum se cuvine, iar poruncile lui sa fie urmate" (LG, 66).
  • La ea, devenita maica a Bisericii si Maica a omenirii, alearga poporul crestin, animat de încredere filiala, pentru a solicita mijlocirea ei materna si a obtine bunurile necesare vietii pamântesti în vederea fericirii vesnice.

Mons. Raffaello Martinelli, primatul bazilicii "Sfintii Ambrozie si Carol" din Roma

Bibliografie:
Conciliul al II-lea din Vatican, Lumen gentium (LG);
Paul al VI-lea, Marialis cultus, 1974;
Ioan Paul al II-lea, Redemptoris mater, 1987;
Catehismul Bisericii Catolice, partea I - sectiunea a doua.

Traducere de pe Zenit: pr. Mihai Patrascu

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/cateheza.asp?catehezediverse=z19
Vă rugăm să respectați drepturile de autor