www.profamilia.ro /apologetica.asp?biblia=9
 
 APOLOGETICA 

Biblia raspunde
IPS Ioan Ploscaru

achizitionare: 21.04.2004; sursa: Casa de Editura Via?a Creotina

9. ÎNCHINAREA LA CRUCE

Crucea este semnul biruintei lui Cristos asupra diavolului. În vorbirea crestina, "cruce" înseamna virtute, jertfa: "Cel ce nu-si ia crucea sa si nu vine dupa mine, nu este vrednic de Mine" (Matei 10,38); "Cel ce vrea sa vina dupa Mine, sa se lepede de sine, sa-si ia crucea si sa-mi urmeze" (Marcu 8,34); "Cel ce nu-si ia crucea si nu vine dupa Mine, nu poate fi ucenicul Meu" (Luca 14,27).

Sfântul Pavel scrie: "...aceia va silesc sa va taiati împrejur numai ca sa nu sufere prigonire pentru crucea lui Cristos" (Gal. 6,12); "Iara mie nu-mi fie a ma lauda decât numai în crucea Domnului nostru Isus Cristos" (Gal. 6,14); "... uniti într-un singur trup, prin cruce, omorând prin ea vrajmasia" (Efes. 2,16); "Si printr-însul toate cu Sine sa le împace..., facând pace prin El, prin sângele crucii Sale..." (Col. 1,20; 2,14).

Crucea este semnul Dumnezeului celui viu: "Si iata am vazut alt înger, suindu-se la rasaritul soarelui, care avea semnul Dumnezeului celui viu" (Apoc. 7,2). La profetul Ezechiel scrie: "Treci prin oras, prin tot Ierusalimul si înseamna fruntea barbatilor care suspina" (Ezechiel 9,4). Semnul era în chip de cruce T (litera "tau" evreiasca). Crucea este semnul Fiului Omului, cum citim la Matei: "Atunci se va arata pe cer semnul Fiului Omului..." (Matei 24,30). Asadar, cel ce se leapada de cruce, se leapada de semnul Fiului Omului.

Scrierile vechi ne arata ca primii crestini foloseau semnul crucii:

- Tertulian (pe la anul 200 d. Cr.) în cartea sa De corona Militis (cap. 3) si în cartea De Resurectione Carnis (cap. 8), arata ca crestinii îsi fac cruce.

- Sf. Ciril din Alexandria (376-444) în cartea sa Contra Iulianum, cap. 4, ne spune ca crestinii se închina în fata crucii, îsi fac semnul crucii pe frunte si îl sapa pe usile caselor. Vechimea obiceiului de a se însemna cu semnul crucii vine de pe timpul Apostolilor.

Noi, când ne facem cruce, ne marturisim credinta si pronuntam numele Preasfintei Treimi: în numele Tatalui, si al Fiului, si al Sfântului Duh, Amin (Matei 28,19); "Drept aceea mergând, învatati toate neamurile, botezându-i în numele Tatalui, si al Fiului, si al Sfântului Duh" (Matei 28,19). Asadar, cei ce se leapada de cruce, sunt cei pieritori, despre care Sf. Pavel zice: "Cuvântul crucii celor pieritori este nebunie, iar noua, celor ce ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu" (I Cor. 1,18); "... Dusmanii crucii lui Cristos" (Filip. 3,18).

Exemplu: Celebrul Cardinal Wiseman (1802-1865) era pe patul de moarte. Un prieten, vizitându-l, îl întreaba: "Cum va aflati, Eminenta?" Cardinalul, luând crucea în mâinile sale, cu o privire plina de emotie, raspunse: "Ma aflu ca un licean ce va pleca în vacanta pentru a-si regasi casa parinteasca!" Iata cum stia sa moara cel care a fost format la scoala dumnezeiescului Rastignit.

"La picioarele crucii - scrie Mons. Gibier - se umileste orgoliul, se dizolva egoismul, voluptatea se mortifica, remuscarile se calmeaza, ura este învinsa de dragoste, durerea, deznadejdea si descurajarea primesc forta necesara pentru a învinge..."

Constatam din vietile sfintilor ce mare putere are o sfânta cruce facuta cu evlavie. Crucea este arma împotriva diavolului, caci bine zice poporul: "fuge ca dracul de cruce". Crucea este simbolul crestinului. Ea se aseaza atât pe clopotnita bisericilor, cât si deasupra patului copiilor, ca aparare si scut.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/apologetica.asp?biblia=9
Vă rugăm să respectați drepturile de autor