www.profamilia.ro /apologetica.asp?biblia=18
 
 APOLOGETICA 

Biblia raspunde
IPS Ioan Ploscaru

achizitionare: 21.04.2004; sursa: Casa de Editura Via?a Creotina

18. PRIMATUL SFÂNTULUI PETRU

Mântuitorul i-a promis sfântului Petru ca-l va pune cap al Bisericii Sale: "Tu esti Petru (chefa, în aramaica; petra, în greaca si în latina, si înseamna piatra) si pe aceasta piatra voi zidi Biserica mea, si portile iadului nu o vor birui. Tie îti voi da cheile împaratiei cerurilor si orice vei dezlega pe pamânt, va fi dezlegat în ceruri, si orice vei lega pe pamânt, va fi legat si în ceruri" (Matei 16,18-19).

Acest text este asa de clar încât cei ce-l neaga recurg la o afirmatie copilareasca, zicând ca Isus când a spus "pe aceasta piatra voi zidi" a aratat spre sine. Scornitura gresita, caci Evangheliile nu o spun, si nu are nici un temei în Scriptura sau Traditie. De altfel, cuvintele "Tu", "Tie" si "vei", arata clar ca vorbeste lui Petru si despre Petru.

Întâietatea lui Petru este clar aratata de Evanghelisti si recunoscuta de ceilalti Apostoli. Astfel:

a) În cele patru liste ale Apostolilor, Petru este totdeauna numit primul: "Cel dintâi, Simon" (Matei 10,2-4; Marcu 3,16-19; Luca 6,14; Fapte 1,13), desi nu Petru a fost cel dintâi chemat, ci Andrei, fratele sau (Ioan 1,35-40). Iar cel mai batrân dintre Apostoli a fost Iacob. Totusi, Sf. Evanghelist Matei îl numeste: "Cel dintâi, Simon, ce se numeste Petru" (Matei 10,2), pentru a se arata ca a fost capetenia Apostolilor.

b) Când Isus alege numai doi sau trei dintre Apostoli, pentru vreo misiune speciala, Petru este totdeauna între ei si este cel dintâi. De exemplu, la învierea fiicei lui Iair: "Si n-a lasat pe nimeni sa mearga cu El, decât numai pe Petru, si pe Iacob, si pe Ioan" (Marcu 5,37); "N-a lasat pe nimeni sa intre cu el, decât numai pe Petru, si pe Ioan, si pe Iacob..." (Luca 8,51).

Tot asa, la Schimbarea la Fata: "Si, dupa sase zile, a luat Isus cu sine pe Petru, si pe Iacob, si pe Ioan..." (Marcu 9,2). În gradina Ghetsimani: "Si luând cu sine pe Petru si pe cei doi fii ai lui Zevedei" (Matei 26,37; Marcu 14,33). La pregatirea Cinei de pe urma: "Si a trimis pe Petru si pe Ioan..." (Luca 22,8). De asemenea, Petru a fost primul martor al învierii, dintre Apostoli: "Care ziceau ca Domnul a înviat cu adevarat si S-a aratat lui Simon" (Luca 24,34); iar la Corinteni citim: "Si ca s-a aratat lui Chefa, apoi celor doisprezece..." (15,5).

c) Lui Petru îi da o atentie deosebita. Pentru el plateste darea: "Mergând la mare, arunca undita, iar pestele care va iesi întâi - ia-l, deschide-i gura si vei gasi un statir (moneda de argint, nota noastra), pe acela luându-l da-l lor pentru Mine si pentru tine" (Matei 17,27). În casa lui Petru poposeste, la Capernaum: "Au venit în casa lui Simon si a lui Andrei..." (Marcu 1,29). Din barca lui Petru, Isus predica: "Si, urcându-se în una din corabii care era a lui Simon..." (Luca 5,3).

Din motivul ca Isus îi da aceasta demnitate de sef, Petru vorbeste în numele celorlalti: "Iar Petru, raspunzând, a zis: Doamne, daca esti tu..." (Matei 14,28); "Petru, raspunzând, a zis: lamureste-ne pilda aceasta" (Matei 15,15); "Raspunzând, Petru a zis: Doamne, bine este noua sa fim aici" (Matei 17,4); "Petru a zis: Doamne, de câte ori va gresi fata de mine fratele meu si-i voi ierta lui?" (Matei 18,21); "Petru, raspunzând, a zis: Iata noi am lasat toate..." (Matei 19,27); "Raspunzând, Petru a zis: Tu esti Cristosul" (Marcu 8,29; 10,28; 11,21; 14,29); "Toti lepadându-se, Petru si ceilalti... au zis" (Luca 8,45); "Petru, raspunzând, a zis: Cristosul lui Dumnezeu" (Luca 9,20); "A zis Petru: Doamne, noua ne spui pilda aceasta?" (Luca 12,41); "Petru a zis: Iata noi, lasând toate ale noastre, am urmat Tie" (Luca 18,28).

"Si a zis Domnul: Simone, Simone, iata satana v-a cerut sa va cearna ca pe grâu, iar Eu m-am rugat pentru tine ca sa nu piara credinta ta, si tu, oarecând întorcându-te, sa întaresti pe fratii tai" (Luca 22,31-32). Câta grija a avut Mântuitorul de Petru! Pentru nici unul din Ucenici nu se roaga în mod deosebit Isus, asa cum se roaga pentru Petru. Acesta este semn ca pe el l-a pregatit pentru un scop deosebit: "ca tu... sa întaresti pe fratii tai...!" (Luca 22,32); "Simon Petru i-a raspuns: Doamne, la cine vom merge? Tu ai cuvintele vietii celei vesnice" (Ioan 6,68; 13,6-10).

d) Isus da o importanta deosebita lui Petru când îl formeaza; îl cearta când greseste: "Isus, întinzând îndata mâna, i-a zis: Putin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit?" (Matei 14,31), când Petru umbla pe apa. "Isus l-a certat pe Petru si i-a zis: Mergi înapoia mea, satano. Nu cugeti cele ale lui Dumnezeu, ci cele ale oamenilor" (Marcu 8,33); "Isus i-a zis: cel care a facut baie, n-are nevoie sa-i fie spalate decât picioarele" (Ioan 13,10).

Isus îl învredniceste si de minuni: "Si, facând aceasta, au prins multime mare de peste" (Luca 5,6); "Simon Petru a tras mreaja la tarm, plina de pesti mari, o suta cincizeci si trei, si atâtia fiind nu s-a rupt mreaja" (Ioan 21,11); "Isus i-a zis: Vino! Iar Petru, coborându-se din corabie, a mers pe apa si a venit catre Isus" (Matei 14,29).

Lui Petru îi anunta Domnul învierea Sa: "Ci mergeti de spuneti Ucenicilor Lui si lui Petru, ca va merge în Galileia..." (Marcu 16,7). De asemenea, îi profeteste martiriul pe cruce: "Adevarat, adevarat zic tie: când erai mai tânar te încingeai singur si umblai unde voiai, iar când vei fi batrân vei întinde mâinile tale si altul te va încinge si te va duce unde tu nu voiesti..." (Ioan 21,18). Pentru Simon se roaga în mod deosebit: "... ca dupa ce te vei fi întors (a doua convertire), sa întaresti pe fratii tai" (Luca 22,31-34).

e) Isus îi da lui Petru conducerea Apostolilor si a credinciosilor, la marea Tiberiadei, dupa înviere, când i-a zis: "Paste mieluseii mei, paste oile mele!" (Ioan 21,15-17). Prin aceste cuvinte, Mântuitorul i-a conferit lui Petru primatul de jurisdictie peste întreaga Biserica: Episcopi, preoti si credinciosi.

Obiectie: Ca sa rastoarne promisiunea primatului anuntat de Mântuitorul (Matei 16,13-20), dusmanii lui au venit cu scornituri, spunând ca textul "Tu esti Petru..." de la Matei 16,13-20 ar fi fost introdus în Sfânta Scriptura mai târziu, prin sec. II-IV, de catre crestinii iudaizanti, ca sa scada autoritatea Sf. Pavel si sa-l arate mai mare pe Petru.

Raspuns: Textul "Tu esti Petru...", este scris de Evanghelistul Matei, dovada sunt aramaismele urmatoare: " nu trupul si sângele"; "Fiul lui Dumnezeu celui viu"; "portile iadului"; "a lega si a dezlega". Toate acestea sunt expresii traduse din evreieste (aramaica). Cei ce sustin neautenticitatea, nu au nici un argument. Toate manuscrisele si codicele vechi (ca Sinaitic si Vatican) cuprind textul de la Matei 16,13-20.

Sfintii Parinti, de asemenea, îl citeaza: Sf. Epifaniu (200) în cartea sa "Haereses"; Eusebiu din Cezareea (263-340) în cartea "Demonstratia Evanghelica"; Tatian (150) în cartea "Diatessaron"; Sf. Efrem Sirul (379) în cartea "Comentarii la Isaia".

Întrebare: De ce lipseste acest text din Evanghelistii Marcu si Luca?

Raspuns: Aceasta lipsa din Marcu si Luca o explica deja Eusebiu din Cezareea în cartea sa "Demonstratia Evanghelica" (I,3-5). Marcu a scris Evanghelia dupa predicarea lui Petru. El lasa afara tot ce este spre lauda lui Petru care, din umilinta, nu vorbea despre el. Iar Luca a scris dupa continutul Evangheliei lui Marcu, de aceea lipseste la acestia doi. Iar Ioan a scris numai ceea ce nu se cuprindea în primii trei Evanghelisti.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/apologetica.asp?biblia=18
Vă rugăm să respectați drepturile de autor