pregateste pagina pentru tiparire

































 
 MEDITAȚII 

Meditații la misterele Rozariului
achizitionare: 04.10.2004

Inapoi la cuprins Misterele de lumină

Instituirea Euharistiei

Rozariul de lumină se încheie cu meditarea instituirii Euharistiei de către Domnul nostru Isus Cristos. Termenul de Euharistie provine din limba greacă și înseamnă "mulțumire", "recunoștință" pentru ceva ce a avut loc sau a fost făcut pentru cineva.

Isus Cristos a instituit Euharistia, sau după terminologia Bisericilor răsăritene Sfânta Taină, în joia de dinaintea patimilor și morții Sale la Cina cea de taină. În momentul instituirii Euharistiei erau prezenți sfinții apostoli, cei ce l-au urmat pe Isus pe parcursul întregii Sale activități de anunțare, propovăduire, a Evangheliei.

Prin instituirea Euharistiei, Isus ne pune la îndemână "mijlocul" cel mai eficient prin care putem să-i aducem mulțumire lui Dumnezeu. Este vorba despre gestul (acțiunea) prin excelență, cel de a-i mulțumi lui Dumnezeu, pe care ființa umană îl poate împlini în raport cu Divinitatea. Euharistia este gestul ce ne pune în legătură directă cu Dumnezeu. Este vorba despre o legătură directă fără intermediar, este o legătură ce omul o poate stabili în mod personal dar și colectiv totodată.

Pentru o mai profundă înțelegere a misterului Euharistiei, trebuie contemplat, meditat momentul în care Isus Cristos instituie această Taină. Este momentul ultimei cine a lui Isus, Maestrul, cu învățăceii Săi, Apostolii. Este momentul în care Isus își încheie activitatea sa publică de predicator, de propovăduitor al Evangheliei - al Veștii celei bune cu privire la faptul că Dumnezeu a început planul Său de mântuire a ființei umane. Euharistia este totodată momentul în care Isus începe să concretizeze planul Tatălui de mântuire, prin patima, moartea, învierea și înălțarea Sa la ceruri.

Isus este începutul și sfârșitul, este alfa și omega. Isus este Cuvântul lui Dumnezeu prin care se încheie timpul în care Dumnezeu se adresa omului prin intermediul trimișilor Săi. Isus este Gestul prin care se dă început noului timp al disponibilității lui Dumnezeu de a stabili un raport direct cu omul, creatura Sa.

Isus este Cuvântul și Gestul lui Dumnezeu îndreptate spre om. Isus este prima Euharistie, din punct de vedere cronologic. Isus-Euharistie este "locul" în care divinul se întâlnește cu umanul. În Isus, natura umană nu mai trebuie să moară pentru că l-a văzut, l-a întâlnit, pe Dumnezeu, precum trebuia să se întâmple până la momentul întrupării. Isus, în momentul în care instituie Sfânta Taină, la ultima cină, ni se autorevelează ca Euharistie; este momentul în care Cuvântul devine Gest. În liturghia de rit roman acest lucru este exprimat în doxologia de dinaintea rugăciunii Tatăl nostru: "Prin Cristos, cu Cristos și în Cristos...".

Euharistia este "punctul" în care se restabilește legătura dintre Creator și creatură. Este momentul în care făgăduința Tatălui făcută protopărinților noștri Adam și Eva este împlinită de către Fiul, om și Dumnezeu. Atunci când la liturghie suntem invitați să ne apropiem de Taina cea Mare prin cuvintele: "Cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste să vă apropiați", suntem chemați să ne apropiem și să ne cuminecăm cu Trupul și Sângele Domnului și Dumnezeului nostru Isus Cristos, dar totodată suntem chemați să ne lăsăm pătrunși și să facem parte din ceea ce Dumnezeu a făcut și face pentru mântuirea fiecăruia dintre noi.

Euharistia este cea care ne face ca din "spectatori" să devenim destinatari ai operei de mântuire pe care Dumnezeu o realizează prin Fiul, cu puterea Spiritului Său cel Sfânt.

pr. Grigore Furtună, Cluj-Napoca
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire