pregateste pagina pentru tiparire

































 
 MEDITAȚII 

Reflecția săptămânii

Inapoi la cuprins

O tăcere ciudată
- 6 noiembrie 2008 -

"Doi preoți iezuiți din Rusia au fost uciși în bătaie. Politia a descoperit că, deși corpurile lor au fost găsite la 28 octombrie 2008 în apartamentul pe care îl ocupaseră, crimele au avut loc în zile diferite. Pr. Victor Betancourt Ruiz (de 42 de ani), de cetățenie ecuadoriană, reprezentant al profesorilor Institutului de Filozofie, Teologie și Istorie "Sfântul Toma" din Moscova, a fost ucis la 25 octombrie, iar pr. Otto Messmer (de 47 de ani), de cetățenie rusă, provincial al iezuiților din Rusia, a fost ucis două zile mai târziu, la întoarcerea acasă după o călătorie în afara țării. Motivul crimei urmează să fie stabilit".

...Și o tăcere ciudată s-a lăsat. Nu știi ce să crezi: o fi rușinea că în sec. XXI - care "va fi religios sau nu va fi deloc" - se mai pot petrece asemenea fapte?! O fi revolta că tu, ca ființă umană, n-ai putut să împiedici așa ceva?! Sau poate ne întoarcem cu spatele fiindcă lucrurile depășesc violența "cu care ne-am obișnuit" în mass-media și nu ne vine să credem că sunt adevărate, tocmai fiindcă sunt... prea adevărate?! Sau poate ne lipsesc cuvintele, fiindcă suntem ființe umane și știm să vorbim despre iubire și nu despre ură?! "M-am născut pentru a iubi, nu pentru a urî" spunea Antigona. Și evident, personajul lui Sofocle nu era creștină. Sau poate fiindcă nu ne mai considerăm o familie, noi creștinii - ci doar indivizi separați ("dia-bolein" înseamnă "a separa" și de aici numele de "diavol" care exprimă misiunea de a separa conștiințe, oameni... și de a le închide în nepăsare, fiindcă nu ura este contrariul iubirii, ci indiferența).

...Oricum, ciudată - dar nu "creștinească" e tăcerea creștinilor! La fel ca și în cazul tuturor asasinatelor comise împotriva creștinilor în cei două mii de ani de când creștinii vorbesc despre iubire, iar hinduismul despre toleranță, budismul despre non-violență, islamul despre războiul sfânt al persoanei împotriva păcatelor proprii, religia mozaică despre dreptate... 170 de milioane de creștini (estimativ) au fost uciși - numai fiindcă au fost creștini - în cele două milenii de când Isus s-a sacrificat pentru ca noi să avem viață "și s-o avem din belșug". Iar în sec. XX, peste 300 de iezuiți (preoți, frați, scolastici) au fost asasinați fiindcă l-au iubit pe Dumnezeu în aproapele și mai presus de toate, pe Dumnezeu în toate: au căzut cu toții victime ale urii de rasă, ale persecuțiilor religioase, ale naziștilor și aliaților lor în lagărele de la Auschwitz, Dachau, Mauthausen, în lagărele de concentrare din Extremul Orient în timpul Celui de-al Doilea Război Mondial, sau ca victime ale regimurilor comuniste postbelice, sau ale diferitelor regimuri totalitare, sau în cursul diverselor mișcări sociale etc. Escaladarea violenței împotriva creștinilor a determinat apelul pentru pace lansat de reprezentanții bisericilor răsăritene participanți la Sinodul Episcopilor, pe care l-a susținut și Sfântul Părinte. "Ei nu cer privilegii, ci doresc doar să poată continua să trăiască în țara lor și împreună cu concetățenii lor, așa cum au făcut dintotdeauna". Declarația părinților sinodali adaugă: "Pacea este o operă de dreptate. Este un imperativ de care nu dorim și nici nu putem să ne eliberăm. Să cerem, așadar, în particular pentru Țara Sfântă, locul nașterii lui Cristos Răscumpărătorul, pentru Liban, Irak și India, pace în dreptate, garantată de o reală libertate religioasă". Sfântul Părinte a menționat declarația în cadrul discursului de dinaintea rugăciunii Angelus de la amiază, din ziua de duminică, 26 octombrie 2008, înaintea mulțimilor adunate în Piața San Pietro. Cu o zi înainte fusese ucis Victor Betancourt Ruiz, SJ, 42 ani - iar la o zi după aceea avea sa fie asasinat Otto Messmer, SJ, 47 ani, provincial al iezuiților din Rusia.

...Și nici un comentariu nu a fost făcut pe marginea acestei știri apărute on-line, pe două situri extrem de accesibile, deși cititorii sunt numeroși iar comentariile "din public", la fel - dar pentru alte știri.

Oare cei care sunt asasinați pentru vestirea evangheliei nu "mai prezintă interes" în fața publicului? Fiindcă altfel cum ar trebui numiți decât... "public spectator" cei care asistă pasivi sau citesc "din curiozitate" dramele omenirii și trec mai departe fiindcă după două zile "știrea nu mai e de actualitate"? Dacă ar fi altceva și nu spectatori "ca la teatru" (de exemplu, creștini sau pur și simplu oameni maturi și responsabili), participarea cu inima la evenimente ar pune pe buze cuvintele și în mână creionul!

Și fiindcă tot celebrăm "anul Paulin", ar fi bine să ne amintim că durerea cea mai mare a sfântului Paul nu a fost suferința fizică, ci faptul că a fost părăsit de toți în încercările prin care a trecut vestind evanghelia. Și tot el ne arată cum trebuie procedat: "...Noi avem această comoară în vase de lut, pentru ca puterea imensă să fie de la Dumnezeu și nu de la noi. Suntem apăsați de necazuri din toate părțile, dar nu striviți; suntem în cumpănă, dar nu disperați; persecutați, dar nu abandonați; doborâți, dar nu uciși " (2Cor 4,7-11). Isus însuși ne învață să ne rugăm și pentru cei care ne vor răul (el însuși s-a rugat pentru Iuda), și pentru ucigași: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac" .

"Doamne, nu le socoti lor păcatul acesta!" a spus și primul martir, sfântul Ștefan - și de atunci atâția și atâția...

...L-am întrebat odată pe părintele superior iezuit dacă Dumnezeu iartă și uită, sau iartă și nu uită. "Iartă și uită... iartă și uită..." a venit răspunsul, cu acea siguranță, noblețe, blândețe... de dincolo de timp, pe care o conferă spațiul spiritualității absolute.

Așa și este: Dumnezeu iartă și uită.

Acesta e privilegiul lui Dumnezeu: a ierta și a uita. Ca oameni, iertăm - dar ar fi bine să ne aducem aminte. Fiindcă cine uită, riscă să repete. Așa e lecția istoriei omenești: cine tace, acceptă - deci e complice, iar cine uită, își repetă istoria.

(Știrea pe Catholica.ro și Ercis.ro)

Ecaterina Hanganu
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire