pregateste pagina pentru tiparire

































 
 MEDITAȚII 

Meditații la Calea Crucii
achizitionare: 26.03.2004

Inapoi la cuprins

Calea Crucii cu Giulgiul Sfânt

Starea a 3-a:
ÎNCORONAREA CU SPINI


Crucea umerii ți-i frânge,
Rănile-s pline de sânge.
Dar mai crâncenă durere
Îți fac păcatele mele.
Isuse, îți cer iertare,
Dă-mi căința și-ndreptare,
Ca să plâng al meu păcat
Și să nu mor ne-ndreptat.

 

Lectură

Atunci ostașii dregătorului, ducând ei pe Isus în pretoriu, au adunat în jurul Lui toată cohorta, și dezbrăcându-L de toate hainele Lui, I-au pus o haină roșie și împletind o cunună de spini, I-au pus-o pe cap și în mâna Lui cea dreaptă trestie; și, îngenunchind înaintea Lui își băteau joc de El, zicând: "Bucură-Te, regele iudeilor"! Și scuipând asupra Lui, au luat trestia și-L băteau peste cap, iar după ce L-au batjocorit, L-au dezbrăcat de haina cea roșie, L-au îmbrăcat cu hainele Lui și L-au dus să-L răstignească. (Mt 27,27-31)

 

Comentariu

Pe figura de pe Pânză, pe lângă urmele lăsate de biciuire, se află semnele evidente ale unei serii de injurii fizice, mai ales pe față. Destul de ușor se recunoaște că trăsăturile feței sunt mult deformate. Obrazul și pometul drept (poziția corectă a părții drepte și a celei stângi este aceea care se vede în negativul fotografic pe când în pozitiv dreapta și stânga sunt inversate) sunt umflați, semn al unei hematome provocate de o lovitură violentă. Pe arcadele de deasupra sprâncenelor se văd două răni provocate prin sfâșiere-lovire. Nasul e deviat din cauza unei lovituri ce a provocat o fractură a cartilagiului nazal. Mustățile și barba sunt pătate (evident de sânge și sudoare) așa încât barba, înțepenită, apare împărțită în două.

De altfel pe păr se văd scurgeri de sânge ce provin din cap și coboară până la vârfurile acestuia, lung până la bărbie. Către creștetul capului șiroaiele sunt tot mai mari. Ceafa apare de asemenea, presărată de cheaguri de sânge. Sunt treisprezece șiroaie pe cap și douăzeci pe ceafă, dispuse în aureolă și corespunzând rănilor de înțepătură de mic diametru. Pe cap a purtat o coroană de spini ascuțiți ce I-au provocat răni și sfâșieturi. Ar putea fi vorba (după cum rezultă și din descrierea evanghelică) despre un coif fiindcă și creștetul prezintă cheaguri de sânge. Suferința provocată de această tortură trebuia să fie foarte intensă și continuă: cu un astfel de coif pe cap, la orice mică mișcare spinii se înfig tot mai mult în pielea capului, cu o intensitate crescândă când va fi răstignit pe cruce.

Analizând caracteristicile șiroaielor de sânge se disting leziuni ale vaselor arteriale, precum și ale celor venoase. Aproape în mijlocul frunții se vede un șiroi particular în formă de "epsilon" în pozitivul fotografic și în formă de 3 (trei) în negativ. Este un șiroi ce provine de la o rană a venei frontale: sângele a țâșnit abundent, dar coborând a întâlnit ridurile frunții (un om în stare de suferință acută e normal să fi avut fruntea plină de riduri) și s-a oprit de mai multe ori, urmând un traseu nerectiliniu, ci sinuos, ce evidențiază clătinări ale capului lui pe cruce.

La capătul acestei interminabile serii de torturi începe drumul către partea finală: chinul crucii. Dar și acesta e presărat cu greutăți și cu suferințe. Dacă privim spatele observăm două zone mari lezate având formă rotunjită: sunt semnele lăsate de brațul orizontal al crucii (romanii îl numeau "patibulum"), pe care în unele cazuri condamnatul era obligat să-l ducă de-a lungul drumului până la locul ales pentru supliciu. Era așezat pe spate înapoia cefei, și pentru a-l împiedica să cadă, era legat cu funii de brațele întinse. Condamnatul cu brațele în acest fel legate de "patibulum" risca să se izbească cu fața și cu toracele de pământ în cazul în care cădea. În timpul drumului, acest "patibulum" apăsa din greu și freca în punctele de sprijin ale spatelui, provocând cele două leziuni mari suprapuse peste rănile biciuirii.

 

Meditație

Procesul lui Isus are aspecte de farsă: formalizează ceea ce s-a decis și ceea ce Isus însuși prevăzuse și prezise. Protecția pe care atât dreptul iudaic cât și cel roman le ridicau în favoarea acuzatului înainte ca Isus să fie condamnat nu au fost prea eficiente. Încă de la începutul acțiunii judiciare intentate împotriva Lui a fost supus la insulte, lovituri, torturi care nu pot fi explicate decât prin răutatea dezlănțuită contra celui slab și neprotejat de nimeni, a celui perceput superior sieși pentru a-l umili; era focul ce mocnea sub cenușă, aversiunea reprimată de mult dar care izbucnea de această dată cu furie.

Partea cea mai expusă a corpului lui Isus în această fază era capul. Fața și ceafa au lăsat cele mai multe urme de sânge inclusiv pe dosul pânzei.

Fața și capul sunt între părțile cele mai semnificative pentru onoarea persoanei. O palmă pe fața lui Isus nu a produs mai puțină durere decât o palmă pe obrajii noștri. Cât de adesea îl jignim pe Domnul cu acel cap pe care El ni l-a dat pentru a ne conduce viața, pentru a căuta, a aprofunda sau a decide! Simbolul autonomiei noastre a devenit adesea centrul exercițiului voinței rebele împotriva lui Dumnezeu.

Pe cap Isus a primit coroana de spini ce a lăsat urme mari pe Sfântul Giulgiu. A fost cea mai dureroasă folosire a unei coroane: purtau coroane mirii, învingătorii de întreceri sportive sau artistice, uneori victimele sacrificiilor, și mai ales, regii purtau dintotdeauna coroană. Isus, acceptând-o pe a sa, a proclamat într-un anume fel tot acest simbolism: el este regele cerului și al pământului, învingător în orice luptă și confruntare între puteri; mirele care își inaugurează noua condiție; El este în special victima ce se oferă pe sine în sacrificiu, devenind totodată preot.

Așezată pe capu-i, coroana pune pecetea sângelui asupra cuvintelor din timpul învățăturii publice și dă mărturia veridicității tuturor declarațiilor lui Isus, ce proclamă că vrea să facă voința Tatălui.

Îl apasă pe Isus toată greutatea păcatelor noastre când nutrim sentimente de orgoliu și mândrie.

 

Tatăl nostru... Născătoare... Mărire... Și acum
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire