pregateste pagina pentru tiparire

































 
 LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Asemenea lui Dumnezeu
Duminica Sfintei Treimi, 11 iunie 2006
Lecturi: Dt 4,32-34.39-40 Ps 32 Rom 8,14-17 Mt 28,16-20
pr. Ernest Munachi Ezeogu

Există o istorioară despre Sf. Augustin de Ippona, mare filozof și teolog. El era preocupat de doctrina Sfintei Treimi. Dorea foarte mult să înțeleagă doctrina despre Dumnezeul Unic în trei Persoane, pentru a-l explica logic. Într-o zi mergea pe malul mării și reflecta la această problemă. A văzut deodată un copil jucându-se singur. Făcuse o gaură în nisip, alerga la mare cu o mică gălețică, lua apă, alerga înapoi și golea apa în groapa din nisip. Fugea iarăși la mare, iar lua apă, iar o golea în gaura din nisip. Augustin s-a apropiat de el și l-a întrebat: "Ce faci tu aici?" "Încerc să golesc marea în această gaură." Augustin l-a întrebat mirat: "Cum poți să crezi că marea imensă ar putea fi golită în această mică gaură cu această gălețică mică?" A primit răspunsul copilului: "Dar tu, cum crezi că cu capul tău mic poți cuprinde imensitatea lui Dumnezeu?" Și copilul a dispărut. Isus a vorbit despre Tatăl care l-a trimis pe El și despre Duhul Sfânt care urma să fie trimis de El. Isus a mai spus că Tatăl i-a dat Lui tot ceea ce are și că El, la rândul Lui, a dat Spiritului Sfânt tot ce a primit de la Tatăl. Vedem astfel unitatea de scop între Persoanele Sfintei Treimi.

În istoria mântuirii de regulă atribuim creația Tatălui, răscumpărarea Fiului și sfințirea Duhului Sfânt. Cu toate acestea, deși sunt distincți ca Persoane, nici Tatăl și nici Fiul și nici Duhul Sfânt nu există și nici nu acționează în izolare de celelalte două Persoane ale Sfintei Treimi. Asemenea lui Augustin, poate nu vom putea să înțelegem cum "funcționează" Sfânta Treime, dar mai important este să înțelegem de ce este așa. De ce Dumnezeu ne revelează acest mister privitor la natura Ființei Supreme? Importanța acestei doctrine se află în următorul fapt: noi suntem creați după chipul lui Dumnezeu și de aceea cu cât îl înțelegem mai mult pe Dumnezeu cu atât ne înțelegem mai mult pe noi înșine. Experții în religie ne spun că oamenii au căutat mereu să fie asemenea zeilor cărora le aduceau cult. Oamenii care adorau un zeu războinic tindeau să fie războinici; oamenii care adorau un zeu al plăcerilor căutau ei înșiși plăcerea. După cum era zeul, așa și adoratorii lui. De aceea mai important pentru noi este să ne întrebăm astăzi aceasta: Ce ne spune doctrina despre Sfânta Treime despre Dumnezeul pe care îl adorăm și ce spune despre felul de oameni care trebuie să fim? La această întrebare aș avea două idei să vi le împărtășesc.

(1) Dumnezeu nu există într-un individualism solitar ci într-o comunitate de iubire și împărtășire. Dumnezeu nu este un singuratic. Aceasta înseamnă că un creștin în căutarea desăvârșirii (Matei 5,48) trebuie să evite orice tendință de izolaționism. Idealul spiritualității creștine nu este acela al fugii de lume, după cum fac unele tradiții monastice budiste în căutarea sfințeniei prin retragerea în Himalaya, departe de oameni și de societate.

(2) Adevărata iubire cere trei parteneri. Vă amintiți că se spune: "Două înseamnă companie, trei este o mulțime." Sfânta Treime ne arată că trei este comunitatea, trei este iubirea în maximul ei; trei nu înseamnă mulțime. Să luăm un exemplu de lângă noi. Când bărbatul A o iubește pe femeia B, iubirea lor este pecetluită de apariția copilașului C. Tată, mamă și copil - iubirea când se desăvârșește devine o treime.

Noi suntem făcuți după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Așa după cum Dumnezeu este Dumnezeu doar într-o relație trinitară, și noi putem să fim pe deplin umani doar într-o relație de trei parteneri. Eul nostru are nevoie să fie într-o relație orizontală cu ceilalți și o relație verticală cu Dumnezeu. În acest fel viața noastră devine trinitară asemenea vieții lui Dumnezeu. Atunci descoperim că așa-numitul principiu individualist "Eu-cu-mine" acceptat în societatea modernă lasă mult de dorit. Doctrina Preasfintei Treimi ne provoacă să adoptăm mai degrabă principiul Eu-și-Dumnezeu-și-aproapele. Sunt creștin în măsura în care trăiesc într-o relație de iubire cu Dumnezeu și cu alți oameni. Fie ca harul Preasfintei Treimi să ne ajute să alungăm orice urmă de egoism din viețile noastre și să trăim în iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire