pregateste pagina pentru tiparire

































 
 LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Blestemul Babelului inversat la Rusalii
Duminica Rusaliilor (ajunul sărbătorii), 3 iunie 2006
Lecturi: Gen 11,1-9 Rom 8,22-27 In 7,37-39
pr. Ernest Munachi Ezeogu

Astăzi am ajuns marele final al celebrărilor pascale, sărbătoarea Rusaliilor. La 50 de zile după Paște evreii sărbătoreau primirea Legii pe Muntele Sinai. Pe Muntele Sinai, diferitele triburi ale lui Israel au încheiat un legământ cu Dumnezeu și unii cu alții, devenind Poporul lui Dumnezeu. Dumnezeu le-a dat cele Zece Porunci ca îndrumător, pentru a le arăta cum să se comporte, pentru că a fi Popor al lui Dumnezeu presupune ca legăturile cu Dumnezeu și legăturile dintre oameni să fie după cum le-a stabilit Domnul Însuși, nu după cum cred oamenii că ar trebui să fie. La Proverbe 14,12 citim: "Unele căi par drepte în ochii omului, dar sfârșitul lor sunt căile morții". Începutul înțelepciunii, începutul adevăratei religiozități, este atunci momentul în care ne dăm seama că noi, ca oameni, sunt limitați și nu vedem suficient de bine, și îi cerem lui Dumnezeu să ne spună cum să fim Poporul Său, după cum ne-a creat să fim.

De fiecare dată când oamenii uită cât de limitați sunt și încearcă să ia inițiativa în modul de relaționare cu Dumnezeu, rezultatul este un dezastru. Un exemplu ni-l oferă Turnul din Babel, despre care citim în Geneză 11. Oamenii s-au hotărât să facă un turn uriaș, care să ajungă până la cer. Astfel ei ar fi avut acces la Dumnezeu oricând vroiau. Astfel ar fi putut să îl manipuleze pe Dumnezeu. Dar în procesul construirii podului uman către ceruri, Dumnezeu a venit și le-a amestecat limbile. Au început să vorbească limbi diferite. Nu mai exista comunicare, nici înțelegere. Nu mai puteau lucra unii cu alții. Rezultatul a fost proliferarea limbilor și neînțelegerilor dintre oameni.

Nu vă amintește episodul cu Babel de lectura de astăzi din Faptele Apostolilor, când discipolii lui Isus încep să vorbească în alte limbi? Cele două episoade sunt legate. Rusaliile nu sunt o repetare a Babelului. De fapt Rusaliile sunt o inversare a Babelului, din trei motive:

1. La Babel ființele umane s-au hotărât să construiască un turn spre Dumnezeu prin eforturile proprii; la Rusalii este Dumnezeu cel care se hotărăște să construiască un pod spre oameni, trimițându-le pe Duhul Sfânt. Babel a fost o inițiativă umană, un efort uman, pe când Rusaliile sunt o inițiativă divină, o acțiune divină prin Duhul Sfânt. Imaginați-vă următoarele: Isus se înalță în ceruri și le cere discipolilor Săi să răspândească Vestea Bună din Ierusalim la toată Iudeea, în Samaria și până la marginile pământului. Dar această sarcină este pur și simplu prea mare pentru puterile lor. Cum ar fi putut doisprezece oameni needucați, pescari din Galileea, să meargă și să învețe lumea filozofilor greci și a poeților romani. Mai mult, chiar și semenii lor evrei le sunt ostili. Ce să facă? Merg și se roagă, așteaptă și se roagă - așteaptă inițiativa lui Dumnezeu. Iar în clipa în care Dumnezeu le dă Duhul Sfânt, ei merg, ies în străzi proclamând cu curaj Vestea cea Bună.

Ceea ce Dumnezeu ne cere ca credincioși pare uneori imposibil. Și este cu adevărat imposibil dacă ne bazăm doar pe inițiativele noastre, doar pe puterile noastre. Însă dacă, asemenea discipolilor, ne dăm seama de neputințele noastre și ne angajăm să îl așteptăm zilnic pe Dumnezeu în rugăciune, Dumnezeu nu va întârzia să vină. La momentul potrivit Dumnezeu va trimite asupra noastră Duhul Sfânt, pentru a ne da putere, pentru a ne schimba din căldicei în credincioși zeloși, fervenți, entuziaști.

2. Babel a fost un recviem al neînțelegerii, pe când Rusaliile au fost un cor al înțelegerii reciproce. Miracolul Rusaliilor este diferit de miracolul de la Babel. La Babel, oamenii au venit vorbind toți aceeași limbă, înțelegându-se. După intervenția lui Dumnezeu ei s-au risipit prin lume, fără să se mai poată înțelege. La Rusalii, pe de altă parte, oameni din diferite neamuri (perși, asiatici, romani, egipteni, libieni, arabi...) au venit în același loc fără să poată comunica, dar după miracolul Rusaliilor și-au spus: "Oare nu sunt galileeni toți aceștia care vorbesc? Și cum de-i auzim fiecare în limba în care ne-am născut?" (Fapte 2,7-8).

Cu alte cuvinte, când Petru de exemplu vorbea, fiecare de orice limbă ar fi fost, îl auzea pe Petru în propria lui limbă. Miracolul Rusaliilor a fost un miracol al înțelegerii reciproce, o refacere al acelui prețios dar al omenirii pierdut la Babel. Dar, ar putea întreba unii, există o astfel de limbă pe care să o vorbească cineva și toți ceilalți să înțeleagă în limba lor natală? Răspunsul este da. Iar numele limbii este IUBIREA. Iubirea este limba pe care toți oamenii o înțeleg, indiferent de etnia lor. Fiecare înțelege când tu râzi. Iubirea este limbajul copiilor lui Dumnezeu și este singura limbă pe care o vom vorbi în ceruri.

3. În fine, Rusaliile diferă de Babel prin rezultat. Babel a dus al dezintegrarea familiei umane în diferite naționalități. Rusaliile, pe de altă parte, îi aduc pe toți oamenii la un loc, fac din ei toți o singură familie universală. Această familie universală cuprinde toate rasele și naționalitățile - este Biserica. "Catolic" înseamnă "universal". La Rusalii noi celebrăm nașterea Bisericii. Astăzi este, deci, o ocazie să ne angajăm din nou să fim membri activi și fideli ai acestei familii a lui Dumnezeu căreia îi spunem Biserică.

Arhiepiscopul Fulton J. Sheen spunea cândva despre Biserică: chiar dacă suntem Poporul ales al lui Dumnezeu, cel mai adesea ne comportăm ca Poporul înghețat al lui Dumnezeu. Înghețați în rugăciune, înghețați în modul în care ne relaționăm unii cu alții, înghețați în modul în care ne celebrăm credința. Nu părem să fim fericiți în casa Domnului; suntem mereu grăbiți și ne dorim ca slujba să se termine cât mai rapid cu putință. Astăzi este o zi măreață, potrivită pentru a-i cere Duhului Sfânt să reaprindă în noi o viață nouă și un entuziasm nou, să reaprindă în noi focul iubirii lui Dumnezeu.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire