pregateste pagina pentru tiparire

































 
 LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Acceptând diferențele
Duminica a VIII-a de peste an, 26 februarie 2006
Lecturi: Os 2,16-17.21-22 Ps 102 2Cor 3,1b-6 Mc 2,18-22
pr. Ernest Munachi Ezeogu

O poveste tradițională evreiască spune că Avraam stătea afară, lângă cortul său, într-o seară, când a văzut îndreptându-se spre el un bătrân obosit și murdar de atâta călătorit. Avraam a sărit și l-a invitat pe bătrân, i-a spălat picioarele și i-a dat mâncare și băutură. Bătrânul a început imediat să mănânce, fără să spună vreo rugăciune. Avraam l-a întrebat atunci: "Nu te închini Domnului?" Bătrânul a răspuns: "Mă închin doar focului și nici unui alt zeu". Auzind aceasta, Avraam s-a enervat, l-a luat pe sus pe bătrân și l-a aruncat afară în noaptea neagră și rece. Mai apoi, Dumnezeu i-a vorbit lui Avraam, întrebându-l unde este străinul. Avraam a răspuns: "L-am dat afară deoarece nu ți se închina." Dumnezeu i-a spus atunci: "Îl suport pe omul acesta de optzeci de ani, iar tu nu poți să îl suporți o singură noapte?" Persoanele credincioase au uneori o dificultate în a accepta diferențele dintre ei și alții. Discipolii lui Ioan și fariseii din Evanghelia de astăzi sunt un bun exemplu.

"Discipolii lui Ioan și fariseii posteau. Au venit și i-au spus: De ce discipolii lui Ioan și discipolii fariseilor postesc, iar discipolii tăi nu postesc?" (Marcu 2,18). De ce această întrebare? Se pare că nu reușeau să înțeleagă de ce discipolii lui Isus erau în sărbătoare pe când ei posteau. De ce discipolii lui Isus nu se conformau regulii pe care discipolii lui Ioan și fariseii o urmau? De ce să fie diferiți? De ce să nu facă toți la fel?

Pentru a înțelege mai bine ce se întâmplă aici, trebuie să știm că în vechea religie iudaică, postul era atât o obligație cât și o disciplină auto-impusă. Adulților li se cerea să postească o dată pe an, în Ziua Ispășirii. Dar oamenii mai pioși, în special fariseii, posteau de două ori pe săptămână: lunea și joia, de la răsărit și până la apus. Nu legea le cerea aceasta; era o disciplină pe care în mod liber și-o asumau. Postul despre care se întreabă ei de ce nu este respectat de discipolii lui Isus nu este acela anual, cerut fiecărui evreu, ci cel săptămânal, pe care evreul putea sau nu să îl respecte. Puteți compara cu postul de vinerea ce îl țin catolici, în unele zone fiind lăsat la discreția credinciosului. Are oare catolicul ce se decide să urmeze practica străveche de a nu mânca vinerea carne dreptul de a-l critica pe cel care alege să nu facă tot așa?

Isus, știm, este un om al rugăciunii și postului. Și totuși, aici îl vedem apărându-i pe discipolii săi care aleseseră să nu postească. Oare pentru că postul nu le-ar fi fost de folos? Nu. Postul poate să fie o disciplină spirituală foarte benefică. Dar ceea ce vrea să sublinieze Isus este că orice disciplină spirituală, inclusiv postul, pentru a fi de folos unei persoane, ea trebuie să și-o asume de bună voie, și nu din teama "ce vor spune ceilalți?" În plus Isus subliniază că nu avem nici un drept să luăm un element neesențial el religiei ca și cum ar fi o condiție necesară, chiar și când acel element neesențial poate fi atât de benefic precum postul.

Libertatea religioasă nu era foarte prețuită în multe dintre religiile pre-creștine. Adesea se considera că o persoană nu poate decât să se conformeze așteptărilor comunității. Dar în creștinism Isus spune clar că un act religios nu are valoare decât dacă este înfăptuit în mod liber, din propria dorință. A trăi libertatea de copii ai lui Dumnezeu, caracteristică credinței creștine, într-un mediu de constrângeri și obligații exterioare, ar echivala cu a pune vin nou în butoaie vechi. Ar fi inutil. Dacă vă numărați între cei care i-au credința foarte serios, și dacă vă întrebați câteodată de ce ceilalți nu acordă importanță unor devoțiuni și practici spirituale pe care Dvs le prețuiți, luați aminte la cuvintele înțelepte atribuite Sf. Augustin: "În cele esențiale unitate, în cele neesențiale libertate, în toate iubire."
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire