pregateste pagina pentru tiparire

































 
 LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Atingeți-i pe leproși
Duminica a VI-a de peste an, 12 februarie 2006
Lecturi: Lev 13,1-2.45-46 Ps 31 1Cor 10,31-33.11,1 Mc 1,40-45
pr. Ernest Munachi Ezeogu

Martin era un tânăr soldat din armata romană. Îmbrăcat elegant, el era călare pe calul său când într-o zi a fost acostat de un lepros ce cerșea. La vedea trupului de pe care carnea cădea, și mirosea infernal, Martin a simțit o repulsie atât de mare încât primul gând i-a fost să o tulească cu calul mai departe. Dar ceva în el l-a făcut să se coboare de pe cal la cerșetor. Tot ce avea însă era pelerina militară, pe care a tăiat-o în două, dându-i o jumătate cerșetorului iar cu alta învelindu-se el. Era o zi rece de iarnă. În acea noapte l-a văzut pe Cristos învelit în jumătatea de pelerină dată cerșetorului, stând pe tronul său înconjurat de îngeri: "Martin m-a îmbrăcat cu acest veșmânt". Acesta a fost punctul de cotitură din viața celui care a devenit Sf. Martin din Tours.

Repulsia naturală pe care a simțit-o Martin în fața leprosului este nimic în comparație cu atitudinea evreilor față de lepră. Pentru evrei lepra nu era doar cea mai înspăimântătoare boală naturală, ci era în mod popular văzută ca o pedeapsă divină. Povestea lui Miriam, sora lui Moise, care a fost lovită de lepră ca urmare a comportamentului ei necorespunzător (Numeri 12), precum și a lui Iacob care a avut o boală de piele ca lepra, au întărit convingerea că lepra era o pedeapsă divină pentru păcat. În prima lectură (Levitic 13), dureroasa practică a ostracizării leproșilor este prezentată ca fiind voia lui Dumnezeu: "Domnul i-a vorbit lui Moise și Aaron, spunând..."

Evanghelia prezintă însă o imagine radical diferită. Era lepra într-adevăr o pedeapsă divină? Era tratamentul inuman aplicat leproșilor într-adevăr voia lui Dumnezeu, cum se spune în Levitic? Dacă într-adevăr aceste lucruri erau din voia lui Dumnezeu, atunci nu ar fi avut sens ca Isus, Fiul lui Dumnezeu, să vrea să vindece un lepros. Dacă, pe de altă parte, lepra este o boală nefericită ca oricare alta, atunci este șansa ca Isus, care înainte a vindecat tot felul de bolnavi, să vindece acum și un lepros. Leprosul din Evanghelie se hotărăște să afle adevărul odată pentru totdeauna. Ignorând legea care îi cerea să stea departe de oameni, el se apropie de Isus și îngenunchează în fața sa. În loc să strige: "Necurat! Necurat!" despre el, îi spune lui Isus: "Dacă vrei, poți să mă cureți" (Marcu 1,40). Isus răspunde: "Vreau, curăță-te!" (v. 41), făcând astfel două lucruri. În primul rând îl vindecă pe bolnavul de lepră. În al doilea rând îi comunică leprosului și tuturor faptul că lepra nu este o pedeapsă divină, ci o boală ca oricare alta, ce împiedică oamenii să fie complet vii, așa cum îi vrea Dumnezeu.

Conform vechilor credințe evreiești, contactul fizic cu leproșii te făcea necurat. Oamenii sfinți în special trebuiau să țină o distanță mare față de leproși. În acest context, Isus procedează tocmai pe dos: își întinde mâna și îl atinge cu adevărat pe lepros - inimaginabil! Nu îi este teamă că va deveni necurat? Ce se întâmplă oare aici? Isus provoacă și redefinește viziunea tradițională despre sfințenie și nesfințenie. Isus provoacă superstițiile tradiționale și prejudecățile conform cărora anumiți oameni sunt necurați datorită stării sănătății lor, statutului lor social sau nașterii. Un prieten indian îmi spunea că în partea sa de țară, oamenii dintr-o castă înaltă nu stau în templu lângă cei din castele joase, care sunt de neatins. Atingând leprosul și făcându-l curat din nou, Isus ne învață să îi atingem pe cei izgoniți de societate, pe marginalizații acestei lumi. Solidaritatea cu cei tratați inuman nu îți ia din umanitate, ci dimpotrivă ți-o completează.

Papa Ioan Paul al II-lea a declarat 11 februarie, sărbătoarea Fecioarei Maria de la Lourdes, ca Ziua Mondială a Bolnavului. Lepra, mulțumim lui Dumnezeu, este acum o boală care poate fi vindecată. Totuși, tendința de a vedea boala ca o pedeapsă divină și de a-i ostraciza pe cei care suferă din cauza ei mai există între noi. Oare nu așa gândesc mulți de exemplu despre SIDA? Nu ați auzit tele-evangheliști ce predică în gura mare că SIDA este o pedeapsă divină pentru păcat? Isus ne provoacă astăzi să abandonăm această viziune inumană și să ne exprimăm solidaritatea cu leproșii de astăzi (orice nume sau formă ar avea lepra), așa cum făcea și El în zilele când a trăit pe pământ.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire