pregateste pagina pentru tiparire

































 
 Tu întrebi 

Răspunde pr. William P. Saunders
sursa: Catholic Herald

Cuprins STERILIZAREA CA ȘI CONTRACEPȚIE
pr. William P. Saunders

publicare în Catholic Herald: 24.02.2005
publicare pe ProFamilia: 01.03.2005

Vecinii noștri ne-au spus că fiii lor și soțiile acestora (care sunt toți catolici și au fost educați în școli catolice), fiecare cuplu având câte doi copii, nu intenționează să mai aibă vreun copil, și pentru a fi siguri, fiecare s-a supus recent unei proceduri chirurgicale de prevenire a conceperii. În cazul fiilor a fost vorba de vasectomie, iar al soțiilor lor de ligarea trompelor uterine. Prietenii noștri consideră că aceasta este o formă de control al nașterilor, și noi suntem de acord cu ei. A abordat Biserica această problemă? - un cititor din Dumfries

Fără îndoială, cuplurile în cauză au intenționat în mod evident să desconsidere învățătura Bisericii cu privire la contracepție, și au făcut-o fiind sterilizați chirurgical. Catehismul Bisericii Catolice învață: "Rodnicia este un bun, un dar, un scop al căsătoriei. Dăruind viața, soții se împărtășesc din paternitatea lui Dumnezeu" (nr. 2398). Sterilizarea distruge acest bun al căsătoriei, adică a avea copii. În timp ce contracepția în sine este contrară legii morale, o altă problemă morală este aici actul intenționat al sterilizării directe, un act intrinsec rău.

Înainte de a vorbi despre moralitatea sterilizării, trebuie să amintim fundamentul moral pe care este construită această învățătură. Fiecare persoană este o ființă umană prețioasă creată după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, atât cu trup cât și cu suflet. Constituția Pastorală privind Biserica în lumea modernă a Conciliului Vatican II afirma: "Unitate de trup și suflet, omul, prin însăși condiția sa trupească, sintetizează în sine elementele lumii materiale, astfel încât acestea, prin el, își ating culmea și își înalță glasul pentru a-L lăuda în libertate pe Creator. Ca atare, nu îi este îngăduit omului să disprețuiască viața trupului, ci, dimpotrivă, este obligat să-și considere bun și vrednic de cinste trupul deoarece este creat de Dumnezeu și trebuie să învie în ziua de apoi" (Gaudium et spes, nr. 14). Sf. Paul de asemenea ne amintește că trupurile noastre sunt temple ale Spiritului Sfânt (1Corinteni 6,19) și, de aceea, nu trebuie să ne degradăm demnitatea noastră trupească permițând ca trupul să participe la actul păcatului. Mai mult, un astfel de păcat vatămă trupul Bisericii.

De aceea, avem răspunderea de a ne îngriji de nevoile noastre trupești prin alimentare, odihnă, mișcare și igienă adecvate. O persoană trebuie să nu facă nimic intenționat pentru a-și vătăma trupul sau funcțiunile sale. De exemplu, uneori luăm medicamente - cu sau fără prescripție - pentru a ne menține sănătatea trupului. Totuși, nu trebuie să ne vătămăm trupul abuzând de medicamentele legitime sau folosind unele cunoscute ca dăunătoare.

Apar situații când o persoană poate avea nevoie de o operație. Pentru a menține bunăstarea întregului trup și cu adevărat a întregii persoane, un organ care este bolnav sau care funcționează într-un mod ce dăunează trupului poate fi îndepărtat sau poate suferi modificări. De exemplu, operația pentru îndepărtarea unui apendice inflamat este perfect morală. Totuși, a tăia o mână perfect sănătoasă, distrugând astfel nu doar acea parte a trupului ci și funcționarea lui, este un act de mutilare și este greșit din punct de vedere moral.

După această scurtă prezentare a principiilor, să ne întoarcem la sterilizare. Aici trebuie să facem distincție între sterilizarea directă și cea indirectă. Vorbim despre sterilizare directă atunci când scopul procedurii este de a distruge funcționarea normală a unui organ sănătos pentru a preveni o concepere viitoare a copiilor. Cea mai eficientă și mai puțin periculoasă metodă de sterilizare permanentă este prin vasectomie pentru un bărbat și prin ligarea trompelor uterine pentru o femeie. O astfel de sterilizare directă este un act de mutilare, și de aceea este considerată greșită din punct de vedere moral. Cu privire la modalitățile ilicite de reglementare a nașterilor, Papa Paul al VI-lea în Enciclica sa Humanae Vitae (1968) a declarat: "Se exclude, la fel... sterilizarea directă, definitivă sau temporară, atât a bărbatului cât și a femeii" (nr. 14). Catehismul de asemenea afirmă: "În afară de indicațiile medicale de ordin strict terapeutic, amputările, mutilările sau sterilizările direct voite practicate asupra unor persoane nevinovate sunt contrare legii morale" (nr. 2297).

Totuși, sterilizarea indirectă este acceptabilă din punct de vedere moral. Aici operația, sau o anumită procedură, cum ar fi o terapie prin medicamente sau prin radiație, nu este destinată distrugerii funcționării unui organ sănătos sau prevenirii conceperii de copii; intenția directă este de a îndepărta sau de a lupta împotriva unui organ bolnav. Din păcate, o astfel de operație sau terapie poate face indirect ca persoana să fie sterilizată. De exemplu, dacă o femeie este diagnosticată cu cancer la uter, efectuarea unei histerectomii este perfect legitimă și morală. Efectul direct este îndepărtarea organului bolnav și menținerea sănătății trupului femeii; efectul indirect este acela că ea va fi sterilă și nu va mai putea vreodată să poarte o sarcină. Același lucru este valabil dacă unul dintre ovarele unei femei sau unul dintre testiculele unui bărbat este canceros sau funcționează într-un mod dăunător bunăstării generale a trupului. Să ținem minte, pentru a fi corecte din punct de vedere moral, operația sau procedura trebuie să aibă un caracter cu adevărat terapeutic și să fie făcute ca urmare a unei reale nevoi patologice.

În fine, trebuie analizat și rolul statului în acest domeniu. Papa Pius al XI-lea, în Enciclica sa Casti connubii (1930), a avertizat: "Există oameni care, extrem de preocupați de eugenie, nu doar oferă anumite sfaturi benefice care cu siguranță aduc sănătate și vigoare pentru viitorii urmași, ... ci și plasează eugenia înaintea oricărui alt scop mai înalt; și prin autoritatea publică doresc să le interzică să se căsătorească tuturor acelora care, potrivit normelor și ipotezelor științei lor, ei cred că vor genera urmași cu defecte, datorită transmiterii ereditare, chiar dacă aceste persoane sunt apte să încheie o căsătorie. Ei chiar doresc ca astfel de persoane, chiar împotriva voinței lor, să fie lipsite prin lege de acea facultate naturală, prin operația efectuată de medici". Papa Pius al XI-lea a fost profetic în învățătura sa, deoarece la scurt timp după aceea lumea a fost martora programului eugenetic al Germaniei naziste, care a inclus sterilizarea masivă a celor considerați "nedoriți". În lumea noastră, diferite conduceri civile se joacă încă cu ideea sterilizării pentru a rezolva probleme de bunăstare socială. Am putea ajunge la punctul în care companiile de asigurări medicale ar cere ca indivizii cu o anumită moștenire genetică să fie sterilizați în loc să riște să aibă copii care ar putea avea nevoie de îngrijiri speciale.

Papa Ioan Paul al II-lea, în Enciclica sa Evangelium Vitae, a avertizat cu privire la "amenințările științifice și sistematic programate" împotriva vieții. Sfântul Părinte continuă: "... Ne confruntăm de fapt cu o obiectivă 'conspirație împotriva vieții' implicând chiar și instituții internaționale, angajate în susținerea și desfășurarea de campanii prin care să facă avortul, contracepția și sterilizarea larg accesibile. Nu se poate nega nici faptul că mass-media sunt adesea implicate în această conspirație, acordând credit acelei culturi care prezintă recurgerea la contracepție, sterilizare, avort, și chiar eutanasie, ca un semn al progresului și o victorie a libertății, catalogând ca dușmani ai libertății și progresului acele poziții care sunt categoric pro-life" (nr. 17).

Învățătura catolică în această privință respectă demnitatea individului atât în persoana cât și în acțiunea sa.

Pr. William Saunders este preot la parohia Fecioarei Speranței din Potomac Falls și profesor de catehetică și de teologie la școala Notre Dame din Alexandria, SUA.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire