pregateste pagina pentru tiparire

































 
 Tu întrebi 

Răspunde pr. William P. Saunders
sursa: Catholic Herald

Cuprins PRIMUL CRĂCIUN A FOST LA 25 DECEMBRIE?
pr. William P. Saunders

publicare în Catholic Herald: 18.12.1997
publicare pe ProFamilia: 29.11.2005

S-a născut Cristos la 25 decembrie? - Un cititor din Fredericksburg.

Am crede că dacă există o dată de naștere pe care ar trebui să o știm cu exactitate, aceasta ar fi chiar ziua de naștere a Mântuitorului nostru Isus Cristos. Din păcate Evangheliile nu precizează data la care s-a născut Cristos. Această omisiune s-ar putea explica prin faptul că accentul Evangheliilor cade pe kerygma, misterul răscumpărării - suferința, moartea și învierea lui Cristos. Acesta este probabil și motivul pentru care Evanghelia Sfântului evanghelist Marcu nu menționează nimic despre Naștere, în schimb își începe narațiunea cu Botezul Domnului în Iordan. În schimb moartea lui Cristos poate fi datată mai ușor, ea având loc înainte de Paștele evreiesc.

Înainte ca religia creștină să fie scoasă din afara legii de către împăratul Constantin, în 313, nu se cunoaște nici o mențiune a vreunei date sau a vreunei celebrări de Crăciun. De pildă, nici unul din istoricii timpurii ai Bisericii, precum Origene (m+255), Sfântul Irineu (+202) sau Tertulian (+220), nu fac vreo referire la aniversarea sau existența Crăciunului în listele lor de sărbători și alte celebrări. După legiferarea creștinismului, Biserica a căpătat autoritatea de a stabili data universală pentru fiecare sărbătoare religioasă și de a organiza celebrări publice. Tot atunci Biserica a avut de făcut față controverselor ridicate de unele curente eretice cu privire la divinitatea lui Isus ca Dumnezeu adevărat și Om adevărat, precum și la modul în care El a venit pe lume. Ca răspuns la aceste controverse, Biserica a pus accentul pe celebrarea Crăciunului, ca moment al Nașterii Domnului.

În altă ordine de idei, romanii păgâni obișnuiau să se adune pe un deal - unde acum se află Vaticanul - pentru a comemora "Nașterea Nebiruitului Soare"; această sărbătoare păgână se celebra în întregul imperiu fie la data de 25 decembrie (conform calendarului iulian), fie la 6 ianuarie (conform calendarului egiptean). Deși nu este dovedit, unii istorici îi atribuie lui Constantin - cel care a declarat Duminica zi de odihnă pe întreg teritoriul Imperiului - înlocuirea vechii sărbători păgâne cu Crăciunul. Interesant este că începând din anii 200, lui Isus i s-a adăugat ca titlu de onoare și acela de "Soare al Dreptății".

Toate aceste elemente converg oarecum spre celebrarea oficială a Crăciunului la data de 25 decembrie. De exemplu, Crăciunul era sărbătorit la Roma de către Papa Liberius (352-366) la data de 25 decembrie. La aceeași dată, în anul 379, Sfântul Grigore de Nazianz rostea o predică de Crăciun la Constantinopol. Tot la 25 decembrie, în catedrala din Milano, Sfântul Ambroziu (+ 397) obișnuia să celebreze Crăciunul. Astfel, cam prin anul 400, aniversarea Nașterii lui Cristos era deja stabilizată la data de 25 decembrie, cu excepția Palestinei, unde celebrarea se făcea la 6 ianuarie. Această situație a durat până pe la mijlocul secolului al VII-lea, când aniversarea Nașterii lui Cristos a fost mutată tot la 25 decembrie.

Deși stabilirea datei exacte a Crăciunului ar putea să ne preocupe din când în când, eu personal consider că cel mai important lucru rămâne sărbătorirea corespunzătoare a Nașterii Domnului. Să ne amintim că termenul englezesc pentru Crăciun (Christmas), denumire internaționalizată în zilele noastre, provine din engleza veche "Cristes Maesse", însemnând "Liturghia lui Cristos". Fie ca în acest Crăciun să ne ridicăm cu toții inimile la Sfânta Jertfă a Liturghiei și să-l primim pe Domnul, născut în sufletele noastre prin harul Sfintei Euharistii.

traducere: Adrian Defta

Pr. William Saunders este preot la parohia Fecioarei Speranței din Potomac Falls și profesor de catehetică și de teologie la școala Notre Dame din Alexandria, SUA.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire