pregateste pagina pentru tiparire

































 
 Tu întrebi 

Răspunde pr. William P. Saunders
sursa: Catholic Herald

Cuprins SE MAI FOLOSEȘTE TIARA PAPALĂ?
pr. William P. Saunders

publicare în Catholic Herald: 21.04.2005
publicare pe ProFamilia: 26.04.2005

Vizitând Bazilica Sanctuarului național al Neprihănitei Zămisliri (din SUA - n.t.) am văzut tiara papală folosită de Papa Paul al VI-lea. Mai folosesc Papii astfel de coroane? Nu îmi amintesc să îl fi văzut vreodată pe Papa Ioan Paul al II-lea folosind așa ceva. - un cititor din Leesburg

Coroana sau tiara papală a fost purtată în mod tradițional de Papi timp de secole, până la Papa Ioan Paul I. Ca multe dintre elementele ceremoniale, și tiara papală s-a dezvoltat și a evoluat în timp. Papa fiind și Episcopul Romei, succesor al Sf. Petru, poartă o mitră la ceremoniile liturgice; unii istorici spun că acest obicei ar veni din timpuri apostolice. Papa este însă și păstorul Bisericii Universale, astfel că a apărut o mitră specială, folosită în afara ceremoniilor liturgice, care să îi sublinieze autoritatea.

Tiara papală apare prima oară menționată în relatarea vieții Papei Constantin (708-715), în Liber Pontificalis. Ea este numită "camelaucum", provenind din veșmintele bizantine. Atunci era un accesoriu făcut din pânză albă. Această primă tiară apare prima oară într-o pictură reprezentându-l pe Papa Grigore cel Mare. După secolul al IX-lea, la baza acestui accesoriu a fost pus un ornament circular, ca o bandă. Acest ornament amintește de o coroană, dar nu se știe dacă aceasta era intenția. Cum însă Papa are nu doar autoritatea spirituală asupra întregii Biserici, ci și autoritatea temporală asupra statului papal, un simbol regal nu ar fi fost nepotrivit. Monede cu imaginea Papilor Sergiu al III-lea (904-911) și Benedict al VII-lea (974-983), îi prezintă cu o astfel de "mitră" cu ornamentul amintit.

Prima folosire a cuvântului "tiară" se găsește în relatarea vieții Papei Pascal al II-lea (1099-1118), tot în Liber Pontificalis. Pe la 1200, ornamentul circular a devenit tot mai decorat, iar în spate s-au adăugat două caudae - benzi de pânză ce atârnau pe spatele Papei, similare cu cele prinse de mitra episcopală. Unii cred că aceste benzi de pânză ce vin de la benzile purtate de atleții greci, prinse în jurul capului, cu nod în spate, și capetele atârnând; atletul victorios era încoronat cu o coroană de lauri, tot ansamblul de pe cap fiind considerat un semn al victoriei. În consecință, cele două bucăți de pânză ce atârnă în spatele tiarei ar avea o semnificație simbolică, explicată prin cuvintele Sfântului Paul: "Lupta cea bună m-am luptat, călătoria am săvârșit, credința am păzit. De acum mi s-a gătit cununa dreptății, pe care Domnul îmi va da-o în ziua aceea" (2 Timotei 4,7-8).

Papa Bonifaciu al VIII-lea (1294-1303), care a încercat să exercite autoritatea papală asupra monarhiilor seculare, a adăugat un al doilea ornament circular: acum erau două coroane, pentru jurisdicția spirituală și temporală. După pontificatul Papei Bonifaciu al VIII-lea și înainte de moartea Papei Benedict al XII-lea (1334-1342), a fost adăugată și o a treia coroană circulară. În Renaștere în special, tiarele au devenit tot mai sofisticate, tot mai decorate cu bijuterii. Tiara papală cu trei coroane este numită triregno, și este explicată în diferite moduri. O primă explicație ar fi că reprezintă 1) slujirea universală a Papei, 2) jurisdicția asupra întregii Biserici, și 3) puterea temporală. O altă explicație ar fi că cele trei coroane simbolizează autoritatea Papei 1) asupra Bisericii luptătoare de pe pământ, 2) asupra Bisericii penitente din purgatoriu și 3) asupra Bisericii triumfătoare din ceruri. În fine, mai există o explicație vehiculată adesea astăzi, și anume că Papa este Vicarul lui Cristos, care împărtășește tripla slujirea a Sa, de Preot, Profet și Rege, și deci împărtășește și lucrarea Sa pentru sfințirea, învățarea și conducerea turmei în credință.

Tiara papală a fost folosită timp de secole, dar Papa Paul al VI-lea se pare că a fost ultimul. El a dat o constituție apostolică, "Romano Pontifici Eligendo" (1975), în care stabilea regulamentul pentru alegerea unui nou Papă. Acolo, el spunea că după alegerea Papei trebuie să aibă loc încoronarea: "La final, noul Pontif va fi încoronat de Cardinalul diacon senior" (nr. 92). Papa Ioan Paul I (1978) a refuzat să poarte tiara. La fel a făcut și succesorul său, Papa Ioan Paul al II-lea (1978-2005). În schimb, la începutul pontificatului, la inaugurarea solemnă, s-a folosit paliumul, așezat pe umerii Pontifului. În 1996, Papa Ioan Paul al II-lea a actualizat regulamentul privind alegerea unui nou Papă, în care tiara nu mai apare menționată, dar nici explicit suprimată. Noul Papă, Benedict al XVI-lea, nu a folosit nici el tiara, și, mai mult, a eliminat-o din blazonul papal. Se pare deci că timpul tiarei a trecut...

Orice accesoriu ar fi folosit pentru a reprezenta slujirea Sfântului Părinte, cel mai important este să reprezinte slujirea și fidelitatea Vicarului lui Cristos față de Domnul și față de Biserica sa. Papa Ioan Paul al II-lea s-a rugat la inaugurarea pontificatului său: "Cristoase, fă să devin și să rămân slujitorul puterii tale unice, slujitorul puterii tale dulci, slujitorul puterii tale care nu cunoaște apus. Fă-mă un servitor. Într-adevăr, servitorul servitorilor." Astfel, nici tiara și nici paliumul nu sunt făcute pentru a se potrivi omului, ci omul trebuie să fie pe măsura demnității simbolizate de ele.

Pr. William Saunders este preot la parohia Fecioarei Speranței din Potomac Falls și profesor de catehetică și de teologie la școala Notre Dame din Alexandria, SUA.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire