pregateste pagina pentru tiparire

































 
 FAMILIA 

În apărarea sănătății

Inapoi la cuprins Bioritmul

Fiecare organism are bioritmul lui, adică ceasul lui interior. Pentru a trăi într-un mod cât mai sănătos și a ne păstra în formă, trebuie să ținem cont de acest ceas interior.

Cercetătorii care se ocupă cu bioritmul tuturor viețuitoarelor se numesc cronobiologi, de la cuvântul grecesc cronos = timp. Temperatura corpului și frecvența bătăilor cardiace, puterea de concentrare și nevoia de somn, se alternează mereu în același ritm. Astfel noaptea, în jurul orei 3, temperatura corpului este cea mai scăzută, atunci avem senzația de frig, de asemenea buna dispoziție scade semnificativ. Persoanele care sunt obligate să presteze muncă de noapte, comit în jurul acestei ore cele mai multe erori.

Ritmul ceasului nostru interior are zilnic o mișcare ciclică care constituie ritmul circadian. Mișcarea ciclică a ceasului nostru interior se repercută și asupra unor perioade de timp mai lungi; astfel există un ritm lunar, unul strâns legat de anotimpuri și un ritm anual. Mai mult decât atât, există un bioritm care se răsfrânge asupra noastră pe întinderea întregii vieți.

Se ridică întrebarea ce anume din noi reprezintă ceasul interior, care ne determină să funcționăm după un anume model și unde este localizat el. Se pare că fiecare celulă a organismului nostru are ceasul ei, ceea ce înseamnă că noi posedăm bilioane de asemenea ceasuri. Bioritmul nostru este determinat genetic și se pare că unele din acele gene care-l transmit, denumite "cronogene," au fost deja izolate. Un alt important factor care determină ritmicitatea funcțiilor noastre, vine din exteriorul nostru și este reprezentat de lumină.

Pentru coordonarea influențelor interne și externe există un centru format din două perechi de formațiuni de celule nervoase situate în creier, numite nuclei suprachiasmatici. Această formațiune nervoasă are mărimea unui bob de orez și este situată deasupra încrucișării nervilor optici.

Bioritmul nostru intern, determinat genetic, este programat pentru 24 h., cu o variabilitate de plus-minus 2 h. Prin această determinare genetică, cu toții ne împărțim în tipul privighetoare-adică persoanele care se scoală devreme și tipul bufniță-persoane care se scoală târziu. Tipul privighetoare se scoală de obicei odată cu răsăritul soarelui, timp în care tipul bufniță se mai întoarce odată în așternut. Cu toate acestea ambele tipuri trebuie să se supună cam aceluiași orar, a cărui desfășurare este descrisă după cum urmează.

În jurul orei 6 cei mai mulți dintre noi trebuie să se scoale. Progresiv ritmul cardiac se accelerează și tensiunea arterială crește. Întreg organismul primește hormonii eliberați de glandele suprarenale - corticosteroizii, ca și adrenalina, care ne dau energia și dinamismul necesar activității. La fel crește nivelul hormonilor sexuali. Persoanele de tipul bufniță, care au un program de muncă mai flexibil, pot dormi mai mult. Prof. Zulley dă o mică consolare celor de tip bufniță și anume că odată cu îmbătrânirea mulți dintre noi devenim privighetori.

Recomandare: Este bine ca persoanele predispuse la migrenă să păstreze în weekend aproximativ aceleași ore de sculare ca în zilele lucrătoare, deoarece devieri de la ritmul somn-veghe pot declanșa o criză de migrenă. De asemenea excesul de somn din zilele de Duminică, poate constitui un motiv de moleșeală lunea.

În jurul orei 8 hormonul sexual masculin-testosteronul, atinge nivelul maxim al zilei, el fiind necesar creșterii și dezvoltării masei musculare. Cine pe lângă cafeaua obișnuită, ia un mic dejun mai consistent, este mai în formă în tot cursul zilei. Cine are copii școlari, care se scoală mai greu, nu trebuie să-i certe pentru acest lucru. Bioritmul tinerilor este puțin mai lent decât cel al adulților. Ei mereu se luptă cu un deficit de somn, deoarece seara nu le vine somnul, iar dimineața trebuie să se scoale devreme.

Recomandări: Școlarii, tinerii și cei de tip bufniță să fie treziți puțin mai devreme, pentru a avea răgazul ca organismul lor să se pregătească pentru sculare.

Între ora 9 și 13 randamentul nostru este maxim, suntem creativi și concentrați. Este indicat să rezolvăm problemele cele mai dificile între aceste ore. Ca atenționare trebuie reținut faptul că cele mai frecvente atacuri de cord se produc între orele 10 și 12.

Recomandare: Dacă avem un volum mare de muncă de îndeplinit, trebuie să-l împărțim în așa fel, ca înainte de masă să facem ceea ce e mai complicat, iar pentru după masă să lăsăm munca de rutină. (dr. Odorescu Friedericke, medic specialist pediatru; traducere după prof Jürgen Zulley) - (pagină realizată de dr. Victoria Angela Roșoagă)

* * *

Bioritmul (II)

În jurul orei 13-14 se instalează senzația de foame. Secrețiile digestive se produc, respectiv se varsă în stomac și duoden, în vederea digestiei. Cine în mod repetat nu ține cont de acest lucru, și nu mănâncă la timp, se poate îmbolnăvi de ulcer gastric sau duodenal, lucru observat frecvent la persoanele care lucrează în ture.

După mâncare fiecare din noi avem randamentul scăzut și o stare de somno­lență, dată de irigarea prefe­rențială cu sân­ge a organelor digestive în detri­mentul celei a creierului.

Recomandare: Pentru diminuarea asteniei postprandiale, se recomandă o ali­mentație ușoară și în calități excesive. Un somn de scurtă durată este de ase­me­nea benefic. Prof. Zulley subliniază că oame­nii de știință chinezi, au demon­strat faptul, că cei care respectă în mod regulat un repaus postprandial, trăiesc mai mulți ani. În jurul orei 14 sensibilita­tea noastră la durere este cea mai scă­zu­tă din tot cursul zilei.

Între orele 15 și 17 asistăm la o nouă fază de revigorare a perfor­man­țelor noastre, care ne permite să ne des­fă­șurăm activitatea în continuare. De remarcat că în acest interval memoria noastră de durată lungă, funcțio­nează deosebit de bine. Este o perioadă foarte bună pentru studiu.

Între ora 17 și 20 este perioada cea mai nimerită să o acordăm activităților sportive. Organismul acum poate fi solicitat cel mai intens, și cine face an­tre­namente în această perioadă, poate obține cea mai mare creștere a masei musculare. Cine practică în schimb acti­vi­tăți sportive sau munci grele după orele 20, riscă ca organismul să nu mai ajungă în timp util, la liniștea necesară instalării somnului.

În jurul orei 18 dacă nu facem activități sportive este momentul să ne relaxăm. Temperatura corpului începe În jurul orei 13-14 se instalează senzația de foame. Secrețiile digestive se produc, respectiv se varsă în stomac și duoden, în vederea digestiei. Cine în mod repetat nu ține cont de acest lucru, și nu mănâncă la timp, se poate îmbolnăvi de ulcer gastric sau duodenal, lucru observat frecvent la persoanele care lucrează în ture.

După mâncare fiecare din noi avem randamentul scăzut și o stare de somno­lență, dată de irigarea prefe­rențială cu sân­ge a organelor digestive în detri­mentul celei a creierului.

Recomandare: Pentru diminuarea asteniei postprandiale, se recomandă o ali­mentație ușoară și în calități excesive. Un somn de scurtă durată este de ase­me­nea benefic. Prof. Zulley subliniază că oame­nii de știință chinezi, au demon­strat faptul, că cei care respectă în mod regulat un repaus postprandial, trăiesc mai mulți ani. În jurul orei 14 sensibilita­tea noastră la durere este cea mai scă­zu­tă din tot cursul zilei.

Între orele 15 și 17 asistăm la o nouă fază de revigorare a perfor­man­țelor noastre, care ne permite să ne des­fă­șurăm activitatea în continuare. De remarcat că în acest interval memoria noastră de durată lungă, funcțio­nează deosebit de bine. Este o perioadă foarte bună pentru studiu.

Între ora 17 și 20 este perioada cea mai nimerită să o acordăm activităților sportive. Organismul acum poate fi solicitat cel mai intens, și cine face an­tre­namente în această perioadă, poate obține cea mai mare creștere a masei musculare. Cine practică în schimb acti­vi­tăți sportive sau munci grele după orele 20, riscă ca organismul să nu mai ajungă în timp util, la liniștea necesară instalării somnului.

În jurul orei 18 dacă nu facem activități sportive este momentul să ne relaxăm. Temperatura corpului începe epiteliale ale tegu­men­telor se rege­nerează în mod deo­sebit de repede între orele 17 după-ma­să și 5 dimineața. Atunci se reco­mandă aplica­rea cre­me­lor nutritive pentru ten.

Între ora 3 și 5 organismul este în curs de reînnoire, se produce umplerea rezervoarelor de energie. Cei care lu­crează noaptea aici ajung la punctul cel mai dificil. Oamenii în vârstă în schimb se trezesc frecvent la aceste ore și nu mai au somn.

Prof. Zulley recomandă celor mai în vârstă să nu dispere, că nu mai pot dormi ca în tinerețe, aceasta fiind un lucru normal. Se recomandă o plimbare de cel puțin 1-2 ore pe zi.

Mersul și lumina, chiar dacă plouă (sunt 2.500 Luxi) au un efect benefic asupra adaptării la un bioritm normal.

În jurul orei 5 pornește irigarea cu sânge mai intensă a tuturor organelor, crește temperatura corpului și producția hormonală este stimulată încetul cu încetul.

Începe o nouă zi.

(dr. Odorescu Friedericke, medic specialist pediatru; traducere după prof Jürgen Zulley)

Vita Catholica Banatus, septembrie-octombrie 2004
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire