pregateste pagina pentru tiparire

































 
 FAMILIA 

În apărarea sănătății

Inapoi la cuprins Alimentația sănătoasă

Pe toată durata vieții, omul trebuie să aibă un regim alimentar cât mai variat și cât mai complex, compus din carne slabă, multe legume și fructe, cantități reduse în grăsimi animale. Aceste alimente vor fi servite pe parcursul unei zile în 4-5 mese cu o anumită cumpătare în alimentație. Micul dejun va fi cât mai consistent, iar cina cât mai ușoară și servită cu 4-5 ore înainte de culcare. Vom enumera câteva greșeli de alimentație, convinși find că sănătatea nu este ceva opțional, dar o obligație.

Consumul excesiv de grăsimi este prima și cea mai gravă greșeală de alimentație. Excesul de grăsimi, mai ales de grăsimi saturate și colesterol, este un factor major în creșterea riscului față de bolile de inimă și ale vaselor de sânge și este asociat cu multiple forme de cancer. Colesterolul și grăsimile saturate provin din alimente de origine animală: slănină, untură, unt, ouă, lapte, smântană, brânzeturi. Viscerele (creier, ficat, rinichi), carnea grasă, ouăle, conțin cantități de colesterol care trec cu mult peste cele mai rezonabile limite admisibile. Alimentația sănătoasă impune reducerea cantității de grăsimi și asigurarea nevoilor, preferențial din surse vegetale: uleiuri vegetale, nuci și semințe oleaginoase. Oricum, proporția de calorii obținute din grăsimi nu trebuie să depășească 30% din totalul caloriilor pe zi.

Excesul de carne și preparate din carne, care în afară de grăsimi mai conțin proteine animale, este a doua mare greșeală în alimentație. Acest exces contribuie la o serie întreagă de boli, cum ar fi: bolile de inimă, arterioscleroza, obezitatea, diabetul zaharat, și, nu în ultimul rând, constipația. Cercetările științifice din ultimele decenii și analiza stării de sănătate a populațiilor cu alimentație preponderent vegetariană din toate colțurile lumii au condus la concluzia că alimentația fără carne poate asigura, fără dificultate, nutrienții necesari, ba mai mult, oferă protecție crescută față de numeroase boli. Este, deci, necesară reducerea cantității de carne și produse din carne.

Consumul mare de zahăr rafinat este o altă greșeală majoră. Zahărul se ascunde în alimentele noastre sub cele mai diverse forme și în cantități rareori bănuite. Se impune limitarea consumului de zahar și controlul lui sub orice formă ar apărea. Glucidele necesare vor fi procurate din fructe.

Excesul de sare și condimente. Este destul de cunoscută legătura dintre excesul de sare și boala hipertensivă. Este bine să reținem că cercetările au demonstrat că în regiunile geografice unde populația, prin traditie, consumă alimente condimentate, mai ales cu condimente iuți, frecvența apariției cancerelor de faringe, esofag, stomac și gură, este mai ridicată. Alimentația sănătoasă nu înseamnă neapărat mâncare fără gust. Trebuie doar deprinsă arta combinării și folosirii condimentelor sănătoase și evitat consumul excesiv de sare.

O altă problemă a alimentației moderne este folosirea pe scară largă a făinii albe. Oricât de apreciată ar fi pentru anumite calități, făina albă, și tot ce se prepară din ea, prezintă două mari neajunsuri: lipsa de fibre și sărăcia în vitamine din grupul B. Aceste vitamine au un rol deosebit de important în buna funcționare a sistemului nervos. Pâinea integrală, ușoară și bine coaptă, este mai sănătoasă și chiar mai gustoasă.

În alimentație este important, de asemenea, nu doar ce mâncăm și în ce cantitate, dar și când și cum mâncăm. Servirea mesei la ore neregulate și consumul de alimente în perioada dintre mesele principale, sunt două dintre multele probleme specifice vieții moderne. În aparență, aceste greșeli pot părea nevinovate, dar în realitate au consecințe multiple și grave. Este bine să ne aducem aminte dictonul: «Să mâncăm pentru a trăi și nu să trăim pentru a mânca!». Deoarece ne apropiem de perioada postului, ar fi bine să facem o paralelă între principiile științifice ale alimentației sănătoase și ceea ce presupune postul și abstinența.Vom observa că, în mare măsură, alimentația recomandată tradițional pentru perioada postului, se regăsește în principiile alimentației sănătoase.

Dr. Francisc Coșa

Mesagerul Sf. Anton, mar-apr 2004
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire