pregateste pagina pentru tiparire

































 
 CULTURA VIEȚII 

Manual de bioetică
Elio Sgreccia și Victor Tambone

achizitionare: 20.09.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul al VI-lea
Prima parte: Bioetica și experimentul asupra omului
Experimentul clinic cu medicamente

Prelevarea țesuturilor fetale cu scopul transplantării

O asemenea prelevare poate fi urmată - după cum s-a și realizat (64) - cu scopul transplantului asupra unei persoane afectate de boli intratabile astfel: poate fi vorba despre transplant de măduvă osoasă (pentru tratamentul leucemiei), de celule nervoase sau de țesuturi hepatice sau pancreatice. Avantajul țesuturilor în fază de rapidă dezvoltare celulară, ar fi un mai mare succes terapeutic, și chiar ar fi mai puțin susceptibile reacțiilor imunitare de incompatibilitate-respingere.

Apar și aici ipotezele precedente: dacă este vorba de prelevări din fetuși vii, și cu riscul unei grave dăunări sau al morții fetusului, este evident un caz ilicit. Dacă este vorba despre fetuși morți (prin avort spontan sau prin întrerupere voluntară de sarcină), țesuturile în mod normal nu ar fi apte pentru transplant, decât dacă prelevarea s-ar produce imediat, în primele momente.

În orice caz, sunt valide observațiile și condițiile propuse în paragraful precedent. Dar riscul este să se caute pe cât posibil nealterate, capabile să se regenereze și deci să se caute un fetus vital prin intermediul unor femei predispuse la avort și cu clinici în care se practică avortul voluntar. O încercare de acest gen a fost denunțată sub titlul "trafic de fetuși umani". (65)

De fiecare dată când în laboratoare sau în spitale funcționează practici de acest gen în condiții inadmisibile din punct de vedere etic, există obligația obiecției de conștiință din partea celui ce le percepe iliceitatea.

Întrebuințarea fetușilor vii, dar "neviabili", pentru a preleva, din țesuturile lor în perioada care precede avortului sau care urmează imediat trebuie să fie moralmente exclusă, pentru că previziunea morții nu schimbă liceitatea actului care lezează, exercitat asupra fetușilor vii și care este cauza directă a morții lor.

Protecția embrionilor trebuie să fie susținută chiar și de normative și de legi; este curios că nu există legi în acest sens, atâta vreme cât există pentru apărarea animalelor împotriva experimentului și pentru executarea autopsiilor asupra cadavrelor. Este de dorit ca și într-un for internațional să fie formulată o cartă a drepturilor embrionului, analogă celei formulate pentru copii și în armonie cu drepturile familiei, pe tema protecției și apărării vieții pe cale de a se naște și a copilului nenăscut, după cum se afirmă în Carta Drepturilor Familiei, publicată de Biserica Catolică. (66)

Chiar de curând, Adunarea parlamentară a Consiliului Europei a emis Recomandarea nr. 1046/1986 asupra întrebuințării embrionilor și fetușilor umani în scopuri de diagnoză, terapeutice, științifice și industriale.

Este semnificativ că și în atare document, provenit de la un Organism "laic" se afirmă existența unei vieți umane chiar din momentul fertilizării, astfel încât embrionii și fetușii umani trebuie să fie tratați în toate împrejurările cu respectul datorat demnității umane (m. 10). În consecință, orice intervenție asupra fetușilor vii, chiar dacă nu sunt vitali, trebuie să fie interzisă. Va trebui ca legislațiile naționale să recepționeze aceste indicații.

Ulterior, însuși Consiliul Europei a subliniat această linie cu privire la folosirea embrionilor cu scopul cercetării prin Recomandarea nr. 1100/1989 (67). În schimb, Convenția europeană asupra drepturilor omului și asupra biomedicinei care are o greutate importantă din punct de vedere juridic, a diminuat această apărare prin citatul articol 18.

 

Note


64 Perlow, Brain...; Mahowald, Transplantation; Pezzoli, Human...

65 Jacquinot-Delaye, Les trafiquants p. I, n. 4.

66 Pontificio Consiglio per la Famiglia, Carta dei Diritti della Famiglia, Citta del Vaticano 1983.

67 Conseil de l'Europe, Recommandation 1100/1989 sur I'utilisation des embryons et foetus humains dans la recherche scientifique, 2.2 1989, pubblicata su "Medicina e Morale", 1989, 2, pp. 397-411.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire