pregateste pagina pentru tiparire

































 
 CULTURA VIEȚII 

Manual de bioetică
Elio Sgreccia și Victor Tambone

achizitionare: 20.09.2003; sursa: Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul al VI-lea
Prima parte: Bioetica și experimentul asupra omului
Experimentul clinic cu medicamente

Intervențiile intrauterine cu caracter terapeutic

În afara transfuziilor de sânge pentru salvarea vieții fetusului, care au dus la salvarea multor copii nenăscuți, astăzi se extind prin progresul științei și asistenței prenatale chiar și intervenții de chirurgie fetală, de exemplu, în cazul malformațiilor sau obstrucțiilor căilor urinare, sau în cazul hidrocefaliei. Totuși, unii rețin faptul că aceste intervenții chirurgicale ar putea fi realizate cu rezultate mai bune în faza post-natală imediată (52). Și în acest domeniu este valabilă intervenția diagnostică ce se configurează drept "diagnoză prenatală", problemă care însă nu este privită doar din perspectiva factorului de risc al fetusului în momentul folosirii tehnici de diagnosticare, dar și din perspectiva legăturii cu avortul selectiv, după cum am tratat separat (53).

Intervenția terapeutică asupra fetusului, ca și asupra oricărui individ uman, când există o serioasă probabilitate de succes, este licită, dar cu particularitatea cazului, căci este la mijloc subiectul care poate nu și-ar da consimțământul.

De aceea, orice intervenție terapeutică (diagnostică sau curativă, medicală sau chirurgicală) va trebui să fie garantată de trei condiții esențiale: să fie cerută de motive serioase și rezonabile, de aceea să nu fie amânată până după naștere în perspectiva îmbunătățirii condițiilor de efectuare; să nu existe un risc grav pentru viața și nici pentru integritatea fizică a fetusului sau a mamei (deci trebuie evitată provocarea unor daune grave fetusului sau mamei); ca părinții să-și dea consimțământul în cunoștință de cauză, cu adevărat liber, consimțământul care îl substituie și reprezintă, chir și dintr-un punct de vedere legal, pe cel al celui interesat.

E clarificatoare în privința aceasta Instrucțiunea "Donum Vitae": "La fel ca pentru orice intervenție medicală asupra pacienților, trebuie reținute ca fiind licite intervențiile asupra embrionului uman cu condiția să respecte viața și integritatea embrionului, să nu comporte riscuri disproporționate la adresa lui, ci să fie realizate cu scopul vindecării acestuia, îmbunătățirii condițiilor sale de sănătate sau supraviețuirii individuale. Oricare ar fi genul de terapie medicală, chirurgicală sau de alt tip, este necesar consimțământul liber și în cunoștință de cauză al părinților, conform regulilor deontologice prevăzute în cazul copiilor. Aplicarea acestui principiu moral poate necesita delicate și deosebite precauții fiind vorba despre viața embrionară sau a fetușilor" (54) .

Și mai departe: "În cazul experimentării clar terapeutice, ori de câte ori ar fi vorba, adică, de terapii experimentale întrebuințate spre beneficiul embrionului însuși cu scopul de a-i salva viața, într-o tentativă extremă, și în lipsa altor terapii valide, poate fi licită recurgerea la medicamente sau la proceduri nevalidate încă în întregime" (55).

 

Note


52 S. Calisti, Il feto, paziente chirurgico, "Medicina e Morale", 1983, 1, pp. 49-58.

53 Si veda il capitolo che si riferisce alla diagnosi genetica. Si consultino anche: A.G. Spagnolo, Diagnosi e terapie fetali, in ID., Bioetica nella ricerca..., pp. 159-192; i contributi di A. Serra, C. Caffarra e L. Leuzzi nel fascicolo di "Medicina e Morale" , 1984, 4, pp. 433 ss.; pp. 449 ss.; 458 ss. dedicate alla diagnosi prenatale; A. Serra, Problemi etici della diagnosi prenatale, "Medicina e Morale", 1982, 1, pp. 52-61; D. Tettamanzi, Diagnosi prenatale e aborto selettivo: problemi etici, "Anime e Corpi", 1983, pp. 339-360.

54 Congregazione per la Dottrina della Fede, Istruzione..., p. I, n. 3.

55 Ibi, p. I, n. 4. Lo stesso Codice di Deontologia Medico italiano proibisce all'art. 42 ogni trattamento del concepito che non abbia finalita di prevenzione e di correzione di situazioni patologiche, anche se non dice a quali condizioni tale tipo di trattamenti debba essere condotto.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire