pregateste pagina pentru tiparire

































 
 CATEHEZĂ 

Teologia trupului
pr. Richard M. Hogan

sursa: www.nfpoutreach.org

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul III.
Păcatul și rușinea

Secțiunea 3.
A. Experiența goliciunii a lui Adam și a Evei (2)

Papa scria că rușinea lui Adam și a Evei "dezvăluie o dificultate specifică în a percepe calitatea esențială umană a propriului trup" [13]. Papa afirma că experiențele lui Adam și ale Evei cu privire la propriile lor trupuri după păcat dezvăluie "o ruptură constitutivă înăuntrul persoanei umane, aproape o ruptură a unității spirituale și somatice originare a omului. El înțelege pentru prima oară că trupul său a încetat să mai fie condus de puterea spiritului... Rușinea lui originară poartă în ea semnul unei umilințe specifice mijlocite de trupul său" [14]. Există o schimbare fundamentală în unitatea trup-spirit a persoanei umane. Adam și Eva știu că nu așa ar trebui să fie și le este rușine de ei înșiși pentru lipsa de unitate din lăuntrul lor. Ei sunt de asemenea rușinați din cauza rezultatelor acestei lipse de unitate: pofta trupească pe care ei o simt uneori în prezența celuilalt și lipsa de control asupra ordinii naturale. Teama însoțește această rușine deoarece ei știu că sunt responsabili (din cauza păcatului lor) pentru că nu au unitatea trup-spirit pe care o aveau înainte. Această teamă și rușine atestă ceea ce Papa Ioan Paul al II-lea numea "neliniștea conștiinței" [15]. Ei se tem de asemenea de felul în care natura le-ar putea face rău și de faptul de a-l pierde pe celălalt: Adam să o piardă pe Eva și Eva să îl piardă pe Adam.

"Ruptura constitutivă din lăuntrul persoanei umane" a fost o pierdere a auto-controlului. După păcat, Adam și Eva nu mai își controlau propriile trupuri "în același fel, cu aceeași simplitate și 'naturalețe' cu care o făcea omul inocenței originare. Structura de stăpânire de sine esențială pentru persoană, este, într-un anumit fel, zguduită din temelii în el" [16]. Dacă o persoană este constituită în primul rând din puterile rațiunii și voinței, de a gândi și de a alege, atunci în persoanele umane, deoarece trupul uman trebuie să exprime și să reveleze persoana, rațiunea și voința trebuie să fie puterile dominante. Rațiunea și voința trebuie să stăpânească și să controleze trupul. Când Dumnezeu i-a creat pe Adam și Eva, ei s-au bucurat de această stăpânire de sine. Rațiunile și voințele lor aveau capacitatea de a conduce puterile lor trupești pentru ca trupurile lor să exprime fără greșeală și întotdeauna ceea ce ei cunoșteau și alegeau. Ruptura în persoana umană după păcat constă tocmai în lipsa de control a rațiunii și a voinței asupra trupului.

Cu toții trăim experiența acestei "rupturi" în noi înșine. Știm cu toții că ne putem hotărî să mâncăm doar câteva chipsuri, sau doar o bomboană, dar adesea ne trezim că am mâncat mai mult decât ne-am hotărât. Ne auzim adesea spunând: "M-am răzgândit". De fapt dorințele trupului, stimulate de hrană, au exercitat presiuni asupra rațiunii și voinței. Slăbite cum sunt în urma păcatului originar, rațiunea și voința adesea cedează. Ne gândim: "Încă unul/una n-o să-mi facă rău" și apoi alegem cu voința noastră să mai mâncăm. Ne schimbăm alegerea - ne răzgândim - din cauza presiunii dorințelor trupești asupra rațiunii și voinței noastre. Autorul Epistolei către Romani face referire la lipsa de stăpânire de sine în noi toți (cu excepția Fecioarei Maria și a lui Cristos) când scrie că "Văd o altă lege în mădularele mele, care luptă împotriva legii minții mele și mă ține sclav prin legea păcatului care se află în mădularele mele" [17]. Acest scenariu nu s-a întâmplat cu Adam și Eva înainte de păcat deoarece se bucurau de stăpânirea de sine. Rațiunile și voințele lor conduceau întotdeauna puterile lor trupești, și nu invers.

Rușinea lui Adam și a Evei după păcat indică spre o realitate care zguduie "temeliile existenței lor" [18]. Însă nu doar existența lor este zguduită din temelii, ci fiecare ființă umană care este moștenitoare a păcatului originar - întreaga rasă umană cu excepția Mariei și a lui Cristos. Noi toți suferim "ruptura constitutivă din lăuntrul persoanei umane". Tuturor ne lipsește stăpânirea de sine pe care ar trebui să o avem. Conștiința lui Adam și a Evei cu privire la experiențele lor le dezvăluie ce s-a întâmplat cu ei. Dar deoarece noi toți împărtășim efectele păcatului originar, conștiința experiențelor lor redate în paginile Genezei ne dezvăluie și nouă propria noastră situație. Examinarea pe care Papa Ioan Paul al II-lea a făcut-o cu privire la conștiința lui Adam și a Evei nu a fost un simplu exercițiu de analiză biblică. A fost făcută pentru a ilumina situația fiecărei persoane umane supuse păcatului originar și efectelor acestuia.

Noi experimentăm "ruptura constitutivă" din noi înșine, care ne îndepărtează de la a acționa așa cum ar trebui. Experimentăm ostilitatea naturii și cu aceasta vine teama, cel puțin uneori, că forțele naturii ne vor dăuna. (Deoarece suntem atât de obișnuiți cu răsturnarea ordinii originare a relației omului cu natura, majoritatea dintre noi probabil nu suntem în general "rușinați" de acest lucru. Cu toate acestea, există ocazii în care simțim o anume frustrare asemănătoare cu rușinea atunci când nu suntem capabili să conducem natura așa ne-am dori.) Cu siguranță experimentăm pofta trupească în moduri sexuale și teama care însoțește această poftă.

"Ruptura constitutivă din lăuntrul persoanei umane", rezultatul păcatului originar, ne-a distrus capacitatea noastră de a iubi așa cum ar trebui să o facem, adică de a ne dărui pe noi înșine în mod altruist în și prin trupurile noastre în căsătorie. Așa după cum scria Papa, după păcat, capacitatea de a exprima iubirea autentică în și prin trupul uman "a fost răvășită". Este ca și când trupul uman "în masculinitatea și feminitatea lui ar fi încetat să mai constituie fundamentul 'demn de încredere' al comuniunii persoanelor, ca și când funcția lui originară ar fi fost 'pusă la îndoială' în conștiința bărbatului și a femeii" [19].
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire