pregateste pagina pentru tiparire

































 
 CATEHEZĂ 

Teologia trupului
pr. Richard M. Hogan

sursa: www.nfpoutreach.org

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul III.
Păcatul și rușinea

Secțiunea 2.
A. Experiența goliciunii a lui Adam și a Evei (1)

Înainte ca Adam și Eva să păcătuiască, înainte de Cădere (cum se spune în teologie), ei erau goi dar nu se rușinau [5]. După ce au păcătuit, "li s-au deschis ochii la amândoi și au cunoscut că erau goi, și au cusut frunze de smochin și și-au făcut acoperăminte" [6]. Apoi ei s-au ascuns de Dumnezeu, pe care l-au auzit umblând prin grădină în răcoarea serii. Acestea sunt așadar două rezultate distincte ale păcatului, relatate în Geneză. În primul rând, ei se acoperă. În al doilea rând, se tem de Dumnezeu. De fapt, Adam chiar îi spune lui Dumnezeu: "Am auzit glasul Tău în rai și m-am temut, căci sunt gol, și m-am ascuns" [7]. Amândouă aceste rezultate ale păcatului marchează schimbări semnificative. Înainte de cădere, erau goi și nu se rușinau, adică nu se acopereau. Mai mult, înainte de Cădere, exista o relație familiară cu Dumnezeu. Adam primește porunca lui Dumnezeu de a nu mânca din pomul cunoașterii binelui și răului fără a protesta sau reacționa [9].

Atunci când ne este rușine, teama este aproape întotdeauna prezentă. Însă teama lui Adam și a Evei nu a fost legată doar de rușinea pentru goliciunea lor fizică. "În toate acestea, 'goliciunea' nu are doar o semnificație literală, nu se referă doar la trup... De fapt, prin 'goliciune' este arătat omul lipsit de participarea la Dar, omul înstrăinat de acea Iubire care a fost izvorul darului original..." [9].

Adam și Eva au păcătuit și au trăit rușinea și teama. Această rușine și această teamă sunt înregistrate în conștiința lor și sunt redate în paginile Genezei. Însă adevărata cauză a rușinii și fricii lui Adam și Eva trece dincolo de simpla lor goliciune fizică. De fapt, a întrebat Papa Ioan Paul al II-lea retoric, "ce stare a conștiinței se poate manifesta prin cuvintele: 'm-am temut, căci sunt gol, și m-am ascuns'" [10].

Papa Ioan Paul al II-lea a răspuns la propria lui întrebare amintind faptul că înainte de păcat, Adam a fost capabil să se cunoască pe sine ca persoană în și prin trupul său uman. Unicitatea lui Adam, conștientizarea de către el a faptului că nici un alt trup viu nu este ca al lui (până când a fost creată Eva), a fost sursa cunoașterii lui Adam că este diferit față de animale, că este o persoană. După crearea Evei, faptul că atât Adam cât și Eva au conștientizat că trupurile lor au fost create pentru ca ei să se unească unul cu celălalt a fost sursa înțelegerii lor reciproce a faptului că fiecare a fost creat pentru iubire, adică au fost creați pentru a se iubi unul pe celălalt așa cum Dumnezeu i-a iubit. Prin conștientizarea de către ei a unicității umane (ca deosebire față de animale) și a unității, Adam și Eva au ajuns să se cunoască pe sine ca persoane create pentru iubire. Această cunoaștere a venit din experiențele lui Adam și ale Evei privind propriile lor trupuri - în primul rând cunoscând că trupurile lor sunt radical diferite de cele ale animalelor și apoi cunoscând că trupurile lor ca masculin și feminin au fost create unul pentru celălalt.

Cu experiența lui Adam și a Evei privind goliciunea după păcat, o experiență de asemenea bazată pe trup, cunoașterea trupurilor lor a fost radical diferită de cunoașterea anterioară a trupurilor lor. Această conștiință diferită privind propriile lor trupuri atestă o schimbare radicală în ei. Rușinea și teama experimentate de Adam și Eva nu sunt se datorează doar goliciunii lor fizice, ci sunt înrădăcinate în noul lor mod de a exista în lume - un mod care nu a fost dorit de Dumnezeu pentru ei "de la început".

Adam și Eva au fost constituiți ca persoane cu trupuri și puși să stăpânească pământul. Cuvintele lui Adam, "m-am temut, căci sunt gol, și m-am ascuns", par a exprima "conștiința faptului de a fi neputincios, și sentimentul de nesiguranță privind structura lui trupească în fața procesului naturii" [11]. Cu alte cuvinte, înainte de păcat Adam și Eva erau "la cârmă". Ca persoane, nu erau supuși proceselor naturale, ci natura trebuia să se supună lor. După păcat, ordinea originară a fost răsturnată. Teama lui Adam și a Evei după păcat a fost reacția naturală față de noua lor situație: teamă față de ceea ce procesele naturii le-ar putea face.

Cu toate acestea, conștientizarea de către Adam și Eva a rușinii și a fricii lor indică spre ceva mai mult decât o răsturnare a ordinii originare a naturii. "Au cusut frunze de smochin și și-au făcut acoperăminte." Și-au ascuns propriile lor trupuri "pentru a ascunde de privirea bărbatului ceea ce este semnul vizibil al feminității, și de privirea femeii ceea ce este semnul vizibil al masculinității" [12]. Văzându-se unul pe altul goi după păcat, au reacționat într-un mod contrar sistemelor lor de valori. Fiecare știa că celălalt trebuie să fie prețuit și iubit. Cu toate acestea, după păcat, văzându-se unul pe altul fără haine, au avut în prezența celuilalt o reacție contrară atitudinii adecvate pe care știau că trebuie să o aibă unul față de celălalt. Le-a fost rușine deoarece reacțiile lor fizice au vorbit un limbaj: limbajul la a lua și a folosi într-un mod sexual. Acesta contrasta cu limbajul la a dărui și a primi pe care trupurile lor l-au vorbit întotdeauna înainte de păcat. Pe scurt, ei au experimentat pofta trupească și totuși, ei știau încă faptul că trebuie să se iubească, și nu să se folosească unul pe altul. Acționând contrar sistemului lor de valori, s-au rușinat de ei înșiși. Ei se temeau de asemenea că acționând în acest fel, se va ajunge la pierderea unei valori: pierderea darului pe care îl constituia celălalt, deoarece acesta va fi profund ofensat de faptul de a fi considerat un obiect de folosit. Pierderea celuilalt i-ar fi lăsat pe amândoi total singuri și abandonați. Rușinea și teama în fața răsturnării ordinii naturii și în fața reacțiilor lor din momentul în care s-au văzut unul pe celălalt fără haine atestă amândouă o conștiință diferită privind trupurile lor.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire